تمام آنچه باید درباره یوروویژن امسال بدانید؛ اوکراین برنده نهایی می‌شود؟

با فشار کشورهای عضو یوروویژن، روسیه از رقابت امسال کنار گذاشته شد

ارکستر کالوش، به نمایندگی از کشور اوکراین،‌ آهنگی به نام «استفانیا» را در تورین اجرا می‌کند‌ـMARCO BERTORELLO/AFP

مسابقه یوروویژن از بزرگ‌ترین و پربیننده‌ترین رویدادهای تلویزیونی سالانه در جهان است. این مسابقه بین‌المللی موسیقی از سال ۱۹۵۶، هر سال برگزار می‌شود و کشورهای عضو اتحادیه پخش برنامه‌های اروپایی (EBU) امکان شرکت در آن را دارند. در حالی که هر کشوری در جهان می‌تواند به این رقابت‌ها بپیوندد و به‌عنوان مثال استرالیا یکی از آن‌ها است، همه کشورهای اروپایی عضو آن نیستند.

به گزارش اسکای‌نیوز، در سال‌های گذشته، صدها میلیون نفر در سراسر جهان به تماشای این مسابقه نشستند و امسال نیز با کاهش محدودیت‌ها برای مهار شیوع کرونا، نوید یک رقابت هیجان‌انگیز داده می‌شود.

اما آیا رویدادهای جهانی می‌توانند بر رقابت امسال تاثیر بگذارند؟ چه کسانی در این مسابقه شرکت می‌کنند؟ چه اجراهایی را نباید از دست بدهید؟

امسال، شهر زیبای تورین در شمال ایتالیا میزبان مسابقه یوروویژن است. با این که شهرهای گوناگون برای برگزاری این مسابقه اعلام آمادگی کردند، به رسم همیشه، برنده مسابقه دوره پیش می‌تواند میزبانی دوره بعد را داشته باشد. در دوره قبل یوروویژن، گروه «مانسکین» از ایتالیا توانست در رقابت‌ تنگاتنگ با هنرمندانی از کشورهای گوناگون جهان، برنده شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مراسم امسال در پالا الیمپیکو (PalaOlympico) برگزار می‌شود، میدانی که برای بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۰۶ ساخته شد و میزبان مسابقات هاکی روی یخ بود و اخیرا، از آن به‌عنوان مکان برگزاری کنسرت‌ استفاده می‌شود.

در این رقابت، ۴۰ کشور شرکت می‌کنند. بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و آلمان با عنوان «پنج بزرگ» مستقیم وارد فینال می‌شوند و بقیه کشورها در دو مرحله نیمه‌نهایی پیش از رقابت اصلی برنامه اجرا می‌کنند. نکته برنامه امسال این است که پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، با فشار سایر کشورهای عضو یوروویژن، روسیه از رقابت کنار گذاشته شد.

پس از مراسم نیمه‌نهایی که این هفته برگزار می‌شود، ۲۵ کشور در فینال بزرگ به رقابت می‌پردازند.

رای‌گیری این مراسم به دو صورت انجام می‌شود؛ اول از طریق هیئت داوران ملی هر کشور که در موسیقی متخصص‌اند و بین یک تا ۱۲ امتیاز به ۱۲ کشور شرکت‌کننده می‌دهند و بعد از طریق آرای عمومی است، به این ترتیب که هر کشور شرکت‌کننده می‌تواند به کشور دیگری به‌جز خودش رای دهد. این آرا پس از ارائه امتیازهای هیئت داوران جمع‌آوری و به آن‌ها اضافه می‌شوند.

با تحولات اخیر اروپا، پیش‌بینی می‌شود که در این دوره از رقابت‌ها، اوکراین شانس بالایی برای پیروزی در یوروویژن امسال داشته باشد تا حمایت جهانی از این کشور را نشان دهد.

ارکستر کالوش (Kalush Orchestra)، به نمایندگی از کشور اوکراین،‌ آهنگی به نام «استفانیا» را در تورین اجرا می‌کند، این آهنگ به مادر خواننده اصلی گروه تقدیم شده است. استفانیا یک آهنگ فولک‌ـ‌رپ است و به زبان اوکراینی اجرا می‌شود. فولک‌ـ‌رپ را می‌توان تلفیقی بین ساز و آواز سنتی با سبک رپ دانست.

هفته پیش، خواننده اصلی گروه کالوش در گفت‌و‌گویی اعلام کرد که یکی از اعضای این گروه هنوز برای دفاع از اوکراین در خیابان‌های کی‌یف است.

با این حال، در کنار اوکراین، بریتانیا نیز شانس پیروزی بالایی دارد. نام سم رایدر، یکی از محبوب‌ترین چهره‌های رسانه اجتماعی تیک‌تاک با بیش از ۱۲ میلیون دنبال‌کننده، برای اولین بار پس از سال‌ها در میان شرکت‌کننده‌ها دیده می‌شود.

او آهنگی به نام اسپیس‌من (Space Man) را اجرا می‌کند که آن را در دوران قرنطینه نوشته است، یک آهنگ پاپ معاصر شاد. رایدر دوست‌داشتنی، سرگرم‌کننده و با‌استعداد است. او انتخاب شده است تا نشان دهد بریتانیا این مسابقه را جدی می‌گیرد و یکی از شانس‌های پیروزی است.

در عین حال، اجراهای دیگری نیز هستند که نباید آن‌ها را از دست بدهید. به‌عنوان مثال، گروه پاپ سیتی‌ زنی (Citi Zeni) از لتونی احتمالا یکی از بامزه‌ترین آهنگ‌های امسال را اجرا خواهد کرد. آهنگ این گروه به نام «سالادت را بخور» قصیده‌ای درباره گیاه‌خواری و  موضوع بازیافت است.

اجرای گروه نروژی ساب وولفر (Subwoolfer) با آهنگ «به آن گرگ یک موز بده» نیز هر آنچه در مراسم یوروویژن می‌خواهید ببینید در خود دارد. تماشای اجرای متفاوت و جذاب نمایندگان کشورهای سوئد، اسپانیا و پرتغال نیز توصیه می‌شود.

بیشتر از موسیقی