نیویورک‌پست: شاهزاده هری و همسرش ریاکارند

پیرز مورگان: هری و مگان با جت خصوصی سفر می‌کنند، عمارت ۱۱ میلیون دلاری دارند و مراسم سیسمونی ۵۰۰ هزار دلار برای مراسم به دنیا آمدن فرزندشان هزینه کردند

شاهزاده هری، نوه ملکه بریتانیا، با انتشار یک ویدئوی پنج دقیقه‌ای، که خود او هم در آن حضور دارد، خبرساز شد. این ویدئوی طنز، که روز دوشنبه ۹ مه ۲۰۲۲ در یوتوب منتشر شد، «دوک ساسکس» را در حال دویدن در یکی از جنگل‌های نیوزلند نشان می‌دهد در حالی که ماموران حفاظت از محیط زیست او را متوقف می‌کنند و عملکرد او در قبال محیط زیست را می‌سنجند.

ماموران محیط زیست، که بازیگران حرفه‌ای نقش آن‌ها را ایفا می‌کنند، به شاهزاده هری می‌گویند او در جریان سفرش به نیوزلند در سال ۲۰۱۸ پوست آبنبات به زمین انداخته و این موضوع باعث کسر نمره‌اش می‌شود. با این‌حال دو مامور محیط زیست باقی عملکردهای زیست محیطی او در جریان سفر به نیوزلند را مثبت ارزیابی می‌کنند و در نهایت از پنج ستاره به او سه و نیم ستاره می‌دهند، هر چند معتقدند که نوه ملکه بریتانیا لیاقت دریافت چهار ستاره را نیز دارد.

با این‌حال این ویدئو، که به وسیله موسسه غیرانتفاعی متعلق به شاهزاده هری تولید و پخش شده است، انتقادهایی را هم به همراه داشته است. به عنوان مثال، یک روز پس از انتشار این ویدئو، یکی از تحلیلگران مجله نیویورک‌پست با انگشت گذاشتن بر تناقض‌های میان زندگی خصوصی شاهزاده هری و ارزش‌هایی که در این ویدئو تبلیغ می‌شود، رویکرد «دوک ساسکس» نسبت به مسئله تغییرات زیست محیطی را «ریاکارانه» ارزیابی کرده است.

در ویدئوی منتشر شده به وسیله سازمان غیرانتفاغی تراوالیست (Travalyst) شیوه‌ای از سفر و گردشگری تبلیغ می‌شود که در هماهنگی با اصول حفاظت از محیط زیست قرار دارد. به عنوان مثال بازیگرهای این ویدئو که نقش مامورهای محافظت از محیط زیست را ایفا کرده‌اند، شاهزاده هری را به دلیل آنکه شیر آب را موقع مسواک زدن باز نگذاشته یا تنها از یکی از دوازده حوله‌ای که هتل محل اقامتش در اختیار او قرار داده استفاده کرده است، تشویق می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیرز مورگان، نویسنده مقاله نیویورک‌پست، با اشاره به پیام این ویدئو می‌نویسد شاهزاده هری و همسرش، مگان مارکل، به‌طور منظم با جت خصوصی‌شان به مسافرت می‌روند؛ نکته‌ای که از منظر فعالان محیط زیست و همچنین رویکردهای زیست محیطی به شدت مذموم شمرده می‌شود.

نویسنده مقاله نیویورک‌پست همچنین ضمن اشاره به توصیه‌های اخلاقی شاهزاده هری و همسرش در مورد ضرورت مبارزه با فقر، به عمارت یازده میلیون دلاری آن‌ها در ایالت کالیفرنیا و همچنین هزینه ۵۰۰ هزار دلاری آن‌ها در مراسم سیسمونی‌ فرزندشان در نیویورک اشاره می‌کند و چنین رفتارهایی را نشانه‌ای از حضور «ریاکاری» در تمام شئون زندگی این زوج می‌داند.

شاهزاده هری در سال ۲۰۱۹ یک موسسه غیرانتفاعی مدافع محیط زیست به راه انداخت به‌نام «تراوالیست.» بر اساس توضیحات مندرج در این وبسایت، «هدف بلند مدت» این موسسه غیرانتفاعی «تهیه اطلاعات و ابزارهایی است» که پایداری زیست محیطی در صنعت گردشگری را تضمین کند.

با این‌وجود فعالیت‌هایی از این دست مورد انتقاد گروه‌های مختلفی، از جمله مدافعان حقوق زیست محیطی قرار دارد. به گمان برخی از این گروه‌ها معیارها و پیشنهادهای افرادی مثل شاهزاده هری در مورد حفاظت از محیط زیست نه تنها بسیار گران است و تمام گروه‌ها و طبقات اجتماعی نمی‌توانند به چنان شیوه‌ای زندگی کنند، بلکه چنان رویکردهایی را محافظه‌کارانه می‌دانند و آن‌ها را در ردیف فعالیت‌های خیریه‌ای قرار می‌دهند که در نهایت راهکاری ریشه‌ای به‌منظور مقابله با تغییرات زیست محیطی و نقض حقوق جانداران در این زمینه ارائه نمی‌دهد.

بیشتر از جهان