سفر سرگئی لاوروف به الجزایر؛ مسکو خواستار موضع‌گیری شفاف است

سفر لاوروف الجزایر را در شرایط دشواری قرار داده و این کشور خود را در دو راهی میان اتحاد سنتی با روسیه، و نیاز به صادرات نفت خود به اروپا یافته است

رمطان لعمامره و سرگئی لاوروف، وزیران خارجه الجزایر و روسیه - Russian Foreign Ministry/via REUTERS

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز سه‌شنبه ۱۰ مه، طی سفری از پیش اعلام‌نشده وارد الجزایر شد. روزنامه واشنگتن‌پست گفت که این سفر به مناسبت شصتمین سالروز روابط دیپلماتیک میان دو کشور است.

وزارت خارجه روسیه در توییتی نوشت که لاوروف با رمطان لعمامره، وزیر خارجه الجزایر، دیدار و گفت‌وگو کرد. او همچنین در مراسمی در محل بنای یادبود قهرمانان جنگ استقلال الجزایر از فرانسه از ۱۹۴۵ تا ۱۹۶۲،  شرکت کرد.

واشنگتن‌پست گفت مشخص نیست که آیا جنگ اوکراین موضوع مذاکره میان وزیران خارجه روسیه و الجزایر بوده است یا خیر. به گفته رسانه‌های الجزایری، لاوروف قرار است با عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهوری الجزایر، نیز ملاقات کند.

برخی تحلیلگران می‌گویند هدف مسکو از فرستادن وزیر خارجه روسیه به الجزایر، اقدامی استراتژیک به منظور نشان دادن دوستان و متحدان مسکو به مخالفان است. هرچند این دیدار الجزایر را در شرایط دشواری قرار داده و این کشور شمال آفریقا خود را در دو راهی میان تعهد و اتحاد سنتی و تاریخی با روسیه و نیاز به صادرات نفت خود به اروپا یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحلیلگران سیاسی در منطقه شمال آفریقا گفتند که لاوروف احتمالا به‌دنبال موضع‌گیری صریح الجزایر درباره جنگ اوکراین و تعهد الجزایر به عقب‌نشینی از تعهداتش برای ارسال گاز بیشتر به اروپا است.

به‌دنبال حمله روسیه به اوکراین، کشورهای اروپایی خرید گاز از روسیه را کاهش داده‌اند. در تلاش برای یافتن منابع جایگزین برای گاز روسیه، ایتالیا چند هفته پیش درباره افزایش خرید گاز با الجزایر به توافق رسید. نخست‌وزیر ایتالیا که برای این توافق در ماه آوریل به الجزایر سفر کرده بود، گفت که کشورهای دیگر اروپایی نیز برای کاهش اتکا به گاز روسیه، همین مسیر را در پیش خواهند گرفت.

شماری از کشورهای غربی در تلاش برای منابع جایگزین و کاهش خرید گاز از روسیه، از جمله به الجزایر رو کرده‌اند که در شمال آفریقا و فاصله اندک با اروپا قرار داد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، نیز در اواخر ماه مارس به الجزایر سفر کرد تا آن کشور را به بازگشایی خط لوله‌ای ترغیب کند که گاز طبیعی الجزایر را از طریق قلمرو مراکش در صحرای غربی به اسپانیا می‌رساند.

الجزایر تلاش می‌کند تا درباره حمله روسیه به اوکراین موضع خنثی اتخاذ کند، هرچند در رای‌گیری درباره دو قطعنامه سازمان ملل در محکومیت حمله روسیه و کنار گذاشتن مسکو از کمیته حقوق بشر، شرکت نکرد؛ موضعی که باعث شد الجزایر به طرفداری از مسکو متهم شود.

الجزایر گفته است که طرفدار مذاکره مستقیم میان روسیه و اوکراین با هدف توقف عملیات نظامی و رسیدگی سریع به بحران انسانی است.

بیشتر از جهان