بازنگری ساختار بسیج مردمی و تأثیر آن در تعیین سرنوشت عراق

جهان عرب نباید عراق را در وضعیت دشوار کنونی رها کند

عکس از: AFP (اندیپندنت عربی) .

شاید مهمترین نشستی که در همایش گفت و گوی مرکز رافدین در بغداد صورت گرفت، جلسه ای باشد که عنوان آن "آینده سازمان بسیج مردمی" بود و شخصیت های اثر گذاری همچون محمد الغبان، وزیر پیشین کشور و عضو مجلس نمایندگان، احمد الاسدی، شخصیت وابسته به سازمان بسیج مردمی و متیو تولر، سفیر ایالات متحده در عراق، در آن حضور داشتند. البته مهم ترین شخصیتی که در این گردهمایی شرکت داشت، ژنرال عبد الوهاب الساعدی، فرمانده مشهور ارتش عراق بود، فردی که رهبری نیرو های ضد تروریسم را در جنگ علیه داعش در دست داشت و در مبارزه علیه نیروهای تروریستی چنان بذل مساعی نمود که همگان او را ستایش کردند. نیرو های که تحت فرماندهی این ژنرال مبارزه می کردند، برخلاف سایر گروه های نظامی که در اغلب موارد دست به ایجاد آشوب می زدند، رفتار شایسته ای داشتند و برخورد نیک آن ها را در جریان آن جنگ، همه به یاد دارند. تردیدی نیست که ویژگی میهن پرستی و محبوبیت این شخصیت نظامی، عامل اصلی در انزوا قرار دادن او باشد، گفته می شود دولت ایران و گروه های عراقی وفادار به رژیم ایران در تلاش اند تا این شخصیت ملی را در حاشیه قرار دهند و مانع پیشرفت و رشد این مقام نظامی میهن پرست شوند.

از سوی دیگر، در جریان این هفته، تلاش های برای رفع مصونیت از فایق شیخ علی، یکی از نمایندگان مجلس جریان دارد و این نماینده مجلس تا کنون به 3 مورد، از جمله، ستایش از سیاست ها و عملکرد های حزب "بعث" متهم شده است. در حالی که وی هنگام جوانی پیوسته سرگرم مبارزه علیه رژیم بعث بود، اما نمایندگان حزب دعوت توانستند با تفاوت یک رأی، اقدام به رفع مصونیت از این شخصیت ملی کنند.

در هنگام سخنرانی، محمد الغبان و احمد الاسدی با اشاره به جنگ علیه داعش، از قهرمانی های نیرو های بسیج مردمی سخن گفتند و تمامی دستاورد های که منجر به نابودی سازمان تروریستی داعش شد را به نیرو های بسیج مردمی نسبت دادند. اما در این میان، هیچ ذکری از حضور قوی و اثر گذار نیرو های هوایی ائتلاف که مانع پیشروی داعش به بغداد و کربلا شد، نکردند.

چه کسی می تواند نقش فعال و فداکاری های نیرو های هوایی عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اردن در مبارزه علیه داعش را نادیده گیرد. مگر جهان، قربانی شدن معاذ الکساسبه، خلبان اردنی که به صورت زنده از سوی نیرو های داعش سوزانده شد را فراموش کرده است؟ آیا حضور فعال و فداکاری های مریم منصوری، خلبان اماراتی در نبرد علیه داعش به فراموشی سپرده شده است؟

البته نقش فعال نیرو های بسیج مردمی را هیچ کسی انکار نمی کند، اما تلاش ها و فداکاری دیگران در مبارزه علیه تروریسم نباید مورد چشم پوشی و انکار قرار گیرد.

در جریان صحبت در مورد آینده نیرو های بسیج مردمی و لزوم ادغام آن ها با نیرو های مسلح عراق، متیو تولر، سفیر ایالات متحده در بغداد، مخالفت برخی گروه ها به پیوستن نیرو های بسیج مردمی به ارتش عراق را نگران کننده خواند. وی افزود جناح های که با این تصمیم مخالفت می کنند در واقع، از بیرون رهبری و سازماندهی می شوند، بنا بر این آن ها نیازی به رهنمود های نهاد های نظامی عراق ندارند و این مسئله، چالش بزرگی را بر سر راه ایجاد می کند.

در ادامه نشست، احمد الاسدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نیرو های بسیج مردمی به گونه ای همتای ایرانی اش تبدیل به "سپاه" دیگری خواهد شد، گفت: ای کاش چنین شود !

اما دکتر ابتسام الکتبی، رئیس مرکز مطالعات سیاسی امارات ضمن صحبت در این نشست، نقش منفی و سیاست های توسعه طلبانه و تخریبی ایران در منطقه را به بررسی گرفت. الکتبی علاوه کرد که تداوم دخالت  ایران در امور کشور های همسایه و سوء استفاده از گروه ها و سازمان های شیعه مذهب در منطقه، کشورهای عراق، سوریه، لبنان و یمن را به شدت در معرض تهدید قرار داده است.

شایان یاد آوری است که هنگام حضور در نشست بغداد، بنده در ردیف اول نشسته بودم و ناگهان یکی از مسئولان برگزار کننده، نزد من آمد و با نهایت ادب و احترام به من گفت: آقای حسن الکعبی، معاون رئیس پارلمان ( از جناح صدر) نمی خواهد در کنار سفیر ایالات متحده بشیند، بنا بر این اگر ممکن باشد شما کرسی خود را به او بدهید. من در حالی با کمال راحتی از جای خود بر خاستم، با خود می گفتم اگر همین آمریکایی ها نمی بودند، آیا آقای الکعبی می توانست به کشور باز گردد، چه رسد به این که به سمت معاونت پارلمان برسد؟

سپس در حالی که بغداد را به مقصد کویت ترک می کردم، با خود می گفتم چه شد که عراق در چنین وضعیتی افتاد تا ایران در همه تار و پود آن نفوذ کند و ملت عراق  از هنگام سقوط صدام، تا کنون در باتلاق رنج و مشقت به سر برد؟ مگر جهان عرب، عراق را رها کرده است؟

یادم از لحظه ای آمد که کویت از سازمان ملل خواسته بود تا هنگام بهتر شدن اوضاع اقتصادی در عراق، جریان پرداخت غرامت های جنگی را متوقف کند و چگونه کویت اقدام به برگزاری نشستی به منظور کمک به بازسازی عراق کرد و دو میلیارد دلار به کشوری اهدا کرد که چندی قبل کویت را مورد حمله و غارت قرار داده بود.

شکی نیست که افزایش نفوذ ایران در عراق، عامل اساسی جدایی میان عراق و جهان عرب است، بنا بر این، جهان عرب بایستی عراق را به این وضعیت رها نکند و با توسعه روابط در تمامی عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، عراق را از ورطه ای بحران نجات دهد. سفر اخیر عادل عبد المهدی، نخست وزیر عراق به عربستان سعودی و دیدار قبلی وی با سران مصر و اردن، نشانه ای از یک تحول مثبت است و ایجاب می کند این دیدار ها بیشتر از پیش افزوده گردد تا عراق بار دیگر به آغوش جهان عرب باز گردد.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه