مکرون: از تاریخ درس بگیریم، روسیه و اوکراین را تحقیر نکنیم

رئیس‌ جمهوری فرانسه گفت پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا «ده‌ها سال» طول می‌کشد 

رئیس‌ جمهوری فرانسه هشدار داد که گرچه اروپا اکنون از اوکراین حمایت می‌کند، وقتی زمان مذاکرات صلح برسد، باید کاری کرد که هیچ یک از طرفین جنگ مثل آلمان سال ۱۹۱۸ تحقیر نشوند- FLudovic Marin/Pool via REUTERS

امانوئل مکرون، رئیس‌ جمهوری فرانسه، روز دوشنبه، ۹ مه، گفت پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا شاید «ده‌ها سال» طول بکشد و پیشنهاد داد که جامعه سیاسی گسترده‌‌تری از دولت‌های دموکراتیک در اروپا ساخته شود که بتواند کشورهایی مانند اوکراین و سایر کشورهای متقاضی عضویت در اتحادیه اروپا، یا کشور‌هایی را که از آن خارج شده‌اند، در بر گیرد. 

مکرون که در پارلمان اروپا در استراسبورگ سخن می‌گفت، به سایر کشورهای خواهان عضویت در اتحادیه اروپا، مانند گرجستان و مولداوی، نیز اشاره کرد و خواهان ایجاد «جامعه سیاسی اروپایی» شد که بتواند این کشورها را در برگیرد. او با اشاره به «ارزش‌های محوری اروپایی»، از کشورهایی که از اتحادیه اروپا خروج کرده‌اند نیز سخن گفت؛ اشاره‌ای واضح به تنها کشوری که تاکنون چنین کرده است: بریتانیا.

از جمله اهداف حمله روسیه به اوکراین، جلوگیری از پیوستن کی‌یف به اتحادیه اروپا بوده است. بخش‌هایی از خاک گرجستان و مولداوی نیز از سال‌ها پیش در اشغال روسیه بوده‌ است. مکرون گفت: «اوکراین با مبارزه و با شجاعتی که نشان داده است، همین حالا از صمیم قلب عضو اروپای ما است، خانواده ما، اتحاد ما.»

مدت کوتاهی پیش از سخنرانی مکرون، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، در توییتر گفت که این نهاد اجراییِ بروکسل ماه آینده «نظر» خود را درباره درخواست عضویت اوکراین ابراز می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز دوشنبه همچنین «روز پیروزی» در روسیه بود؛ سالگرد پیروزی مشترک غرب و شوروی بر آلمان نازی. مکرون در سخنان خود از اظهارات پوتین در این روز انتقاد کرد و آن‌ها را «جنگی» و «پر از ارعاب» خواند. رئیس‌ جمهوری فرانسه گفت، اروپا باید از اشتباهات گذشته خود درس بگیرد و اطمینان یابد که در پی مذاکرات صلح اوکراین و روسیه، هیچ کشوری تحقیر نشود.

آقای پوتین در سخنرانی برای صفوف سربازان در میدان سرخ مسکو، به کشورهای خارجی حمله کرده بود و گفته بود آن‌ها می‌خواهند روسیه را تضعیف و تجزیه کنند.

مکرون در گفت‌وگو با خبرنگاران در مجلس اروپا، گفت که سالگرد شکست آلمان نازی امسال به دو شیوه مختلف به یاد می‌ماند: از یک سو پوتین به «زور و ارعاب» متوسل شده است، و از سوی دیگر اتحادیه اروپا می‌کوشد پروژه صلح‌آمیز با رهبری مردم را تعلیق کند. او گفت:  «باور دارم که این پروژه صلح، ثبات و رفاه… باید بیشتر دموکراتیک، بیشتر متحد، و دارای حق حاکمیت بیشتر شود.»

رئیس‌ جمهوری فرانسه هشدار داد که گرچه اروپا اکنون از اوکراین حمایت می‌کند، وقتی زمان مذاکرات صلح برسد، باید کاری کرد که هیچ یک از طرفین جنگ مثل آلمان سال ۱۹۱۸ تحقیر نشوند. تاریخ‌دان‌ها تحقیر آلمان در پی جنگ جهانی اول و تحمیل شرایط سخت بر آن‌ را از جمله دلایل به قدرت رسیدن آدولف هیتلر، و زمینه‌ساز جنگ جهانی دوم می‌دانند. 

مکرون بر لزوم ادامه تحمیل تحریم‌های اروپای بر روسیه تاکید ورزید، اما گفت: «ما باید این اصل تحقیر نکردن را داشته باشیم، چون می‌دانیم که هفته‌ها و ماه‌های پیش رو دشوار خواهند بود.»

آقای مکرون در سخنان خود در صحن پارلمان اروپا گفت، رای مردم فرانسه به انتخاب مجدد او نشان می‌دهد که مردم این کشور می‌خواهند روابط پاریس با اروپا گسترش یابد. 

رئیس‌ جمهوری فرانسه در سخنان خود از خواست معاهده‌ای جدید برای گسترش ادغام فدرال اتحادیه اروپا حمایت کرد، اما با اشاره به‌ «سطح ادغام و آمال» اتحادیه اروپا، گفت که این بلوک نمی‌تواند تنها نهاد قاره اروپا باشد. 

مکرون گفت: «وظیفه تاریخی ما ایجاد نهادی است که من امروز نزد شما از آن با عنوان جامعه سیاسی اروپا نام می‌برم. این سازمان اروپایی جدید، به کشورهای اروپایی دموکراتیک امکان خواهد داد تا فضای نوینی برای همکاری سیاسی، امنیت، و همکاری در انرژی، ترابری، سرمایه‌گذاری، زیرساخت، و حرکت مردم پیدا کنند.»

البته سازمان اروپایی دیگری نیز غیر از اتحادیه اروپا وجود دارد که مکرون به آن اشاره نکرد؛ «شورای اروپا» که در پی جنگ جهانی دوم بنیان نهاده شد و هدفش حمایت از حقوق بشر، دموکراسی، و حاکمیت قانون در اروپا است. این سازمان که چند سال پیش از اتحادیه اروپا بنیان نهاده شده و مقر آن در استراسبورگ است، شامل کمابیش تمام کشورهای اروپایی  جز روسیه و بلاروس است. مولداوی و گرجستان به ترتیب در سال‌های ۱۹۹۵ و ۱۹۹۹ به شورای اروپا پیوستند و اوکراین نیز در سال ۱۹۹۵. روسیه در سال ۱۹۹۶ به شورا پیوست و صرفا دو ماه پیش و در پی اشغال اوکراین بود که از این شورا اخراج شد. ترکیه، دیرین‌ترین کشور متقاضی عضویت در اتحادیه اروپا، نیز عضو شورای اروپا است.

بیشتر از جهان