خامنه‌ای خطاب به کارگران: از اقدامات دولت حمایت کنید

بیش از ۷۰ درصد خانواد‌های کارگری در ایران زیر خط فقر قرار دارند

علی خامنه‌ای از کارگران و مردم ایران خواست با خرید کالاهای ایرانی از برنامه‌ها و سیاست‌های دولت رئیسی حمایت کنند.ـ سایت خامنه‌ای

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در پی افزایش اعتراض‌ها و اعتصاب‌های کارگری در ایران، گروهی از کارگران را فراخواند و از آنها خواست از برنامه‌های اقتصادی دولت حمایت کنند.

خامنه‌ای روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت در این دیدار بی‌آنکه به افزایش اعتراض‌ها و اعتصاب‌های کارگری اشاره کند، ادعا کرد «دشمنان» با «تحریک کارگران» قصد دارند جامعه کارگری را «به تابلو و نشانه اعتراضات مردمی» تبدیل کنند که به گفته وی «کارگران بینی تحریک‌کنندگان را به خاک مالیدند».

او گفت اعتراض کارگران در مواردی همچون واگذاری‌های «نادرست کارخانه‌ها» را «به حق» می‌داند و معتقد است در این زمینه هم «کارگران مرز خود را با دشمنان مشخص» کردند و «با وجود مشکلات کنار اسلام ایستادند».

رهبر جمهوری اسلامی «از کار انداختن تولید» در ایران با اعمال «تحریم‌ها» را از دیگر سیاست‌های «استکبار» نامید که به ادعای وی «کارگران با ایستادگی مانع از تحقق این هدف شدند».

خامنه‌ای از کارگران به خاطر «ایستادگی در مقابل تحریکات دشمنان» تشکر کرد و از مقام‌های مسئول خواست «به برنامه‌های خود {در قبال کارگران} طبق وعده‌های داده شده عمل کنند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در این دیدار همچنین «واردات بی‌رویه» و قاچاق را «خنجری» به قلب «تولید ملی» و «اشتغال کارگران» نامید و ابراز امیدواری کرد «مشکلات جامعه کارگری با سیاستهای دولت جدید به تدریج برطرف شود».

خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود گفت با «سرمایه‌گذاری بخش خصوصی»، «مدیریت صحیح دولت در هدایت سرمایه‌ها» و «احیای فرصت‌های شغلی» امکان افزایش «فرصت‌های شغلی» «امنیت شغلی» کارگران در ایران وجود دارد.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین «مواردی همچون قراردادهای موقت کار» را موجب «ناامنی شغلی» دانست.

او برای رفع این مشکل از از مردم خواست خرید کالاهای ایرانی را در اولویت خود قرار داده تا باعث رونق کسب و کار و تولید در ایران شود.

او از برنامه‌های اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی هم حمایت کرد و آنها را «مهم» دانست و از همه دستگاه‌ها به خصوص مردم خواست از این برنامه‌ها و سیاست‌ها حمایت کنند.

محور اصلی سخنان خامنه‌ای در این دیدار تفسیر‌های یک‌جانبه از علت و ریشه‌ها و زمینه‌ها و اهداف اعتراض‌های کارگری بود که در سال‌های اخیر کارآمدی نظام جمهوری اسلامی نشانه گرفته است.

اعتراض‌ها و اعتصاب‌های کارگری در ایران که روز به روز به دامنه آن افزوده می‌شود در سال‌های اخیر و در پاره‌ای موارد کلیت نظام جمهوری اسلامی را نشانه گرفته و رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته است.

براساس آمار‌های رسمی بیش از ۷۰ درصد خانواد‌های کارگری در ایران زیر خط فقر قرار دارند و هر روز وضعیت معیشتی آنها وخیم‌تر از گذشته می‌شود.

علی خامنه‌ای در این دیدار با اشاره‌ای گذرا و کلی به اعتراض‌های گسترده کارگری در ایران و ارائه برخی راه‌کاری کلان و تکراری و شکست خورده، تلاش کرد بحران‌های کارگران را از جمله مسائل مهم جمهوری اسلامی نشان دهد و چنین وانمود کند که کارگران با وجود تمام این مشکلات همچنان مدافع و حامی حکومت روحانیون بر ایران هستند.