خشونت علیه غازها توسط تولیدکننده جگر چرب

گزارش ویژه: ویدئوی مخفیانه همچنین نشان می‌دهد که چگونه با خشونت، پرندگان را به درون قفس پرتاب می‌کنند و آنها را مجروح و زخمی می کنند

یکی از تولیدکنندگان بزرگ جگر چرب از روغن موتور برای چرب کردن لوله‌هایی استفاده می‌کند که از طریق آن غذا را با زور وارد گلوی پرندگان می‌کنند.

ویدئوی مخفیانه‌ای که توسط یک کارآگاه نامحسوس گرفته شده است، نشان می‌دهد که قبل از چپاندن لوله به درون گلوی غازها، از روغن مخصوص خودرو برای چرب کردن گلوی این پرندگان استفاده می‌کنند و سپس از آن طریق غذا را با زور وارد گلوی آنها می‌کنند.

این کلیپها که در مزرعه‌ای در اوکراین گرفته شده همچنین نشان می‌دهد که پرندگان را با خشونت به درون قفس پرتاب می‌کنند و باعث می‌شوند که زخمی و مجروح شوند.

این شاهد گزارش کرده است که پرندگان آسیب دیده را در حال رنج کشیدن رها می‌کردند یا پرندگان مرده را روی هم تلنبار می‌کردند تا گند کنند.

محصول Foie gras همان جگر پرچرب غازهایی است که با زور به آنها غذا داده‌اند تا آنها را به طور غير طبيعي دچار اضافه وزن كنند. تولید آن به قدری بی‌رحمانه است که در انگلستان ممنوع است اما واردات آن قانونی است. بسیاری کنشگران در حال لابی‌گری و رایزنی هستند تا پس از برگزیت واردات آن را ممنوع کنند.

این کارآگاه که از دوربین مخفی برای فیلمبرداری استفاده کرده است، گفت که کاملاً آشکارا دیده است که غازها پس از خوردن غذای اجباری به شدت درد می‌کشیدند و سپس آنها را به گوشه‌ای پرتاب می‌کردند. بعضی از آنها دچار استفراغ می‌شدند و برخی به شدت به نفس‌زدن می‌افتادند.

او گفت که آنها قبلاً هم به خاطر له شدن در ماشین باری دچار درد شده‌اند.

"چیزی که دیدم با آنچه که در اصل انتظارش را داشتم، به هیچ وجه قابل مقایسه نیست. من حدود یک ماه آنجا روی این موضوع کار کردم تا به من شک نکنند، اما برایم بسیار سخت بود.

"آنها پرندگان را با یک کامیون برای نگهداری و پرورش می‌آورند. در هر قسمت باید ۱۲ پرنده باشد، اما در حقیقت حدود ۴۰ پرنده در آن است و بنابراین آنها دچار استرس وحشتناکی هستند و نسبت به همدیگر مهاجم هستند.

"پرندگان از بالای کامیون به درون قفسهایی که بسیار کوچک است پرتاب می‌شوند.

"من بارها دیدم که پرندگان سعی داشتند از قفس خارج شوند اما به چفت لولا گیر می‌کردند و بلافاصله روی چفتها یا از شدت زخمهایشان، می‌مردند." 

تغذیه اجباری که باعث می شود جگر پرندگان تا ۱۰ برابر اندازه طبیعی خود بزرگ شود، اغلب باعث آسیب‌های داخلی هم در پرندگان می‌شود.

اوکراین تنها یک تولید کننده جگر چرب دارد که شرکت MHP است و بزرگترین تولید کننده طیور این کشور است. این شرکت ۲۰۰۰۰ پرنده‌اش را در یک واحد تولید صنعتی جگر چرب  نگهداری می‌کند.

سال گذشته این شرکت اعلام کرد که ۵۰۰۰۰ تن جگر چرب را فروخته است که اکثراً صادر شده است.

قوانین رفاه حیوانات در این کشور روشهای دردناک و مصدوم‌کننده برای تهیه محصولات حیوانی را ممنوع کرده است، اما این شاهد می‌گوید که روزانه حدود ۲۰ پرنده بر اثر تغذیه اجباری یا به دلیل جراحات می‌میرد.

معلوم نیست که آیا جگر چرب اوکراینی تنها در بریتانیا فروخته می‌شود یا کشورهای فرانسه، هلند و چین هم آن را وارد می‌کنند.

فروشگاه‌هایFortnum & Mason و Harrods در لندن هر دو جگر غاز می‌فروشند، اما معلوم نیست که آیا آنها جگر چرب را از اوکراین تهیه می‌کنند یا خیر.

گروه حمایت از رفاه حیوانات Open Cages، که این فیلم را به دست آورده می‌گوید تغذیه اجباری و با خشونت، حمل و نقل و نگهداری با خشونت و صدمات وارده به پرندگان در مزارعی رخ داده است که انگلستان جگر غاز مورد نیازش را از آنها تأمین می‌کند.

مدیر عامل، کانر جکسون می‌گوید: "اقداماتی که در اینجا ثبت شده، بارها و بارها در مزارع تولید جگر چرب مشاهده شده است، به این معنی که هر جگر چربی که در فروشگاههای انگلستان فروخته می‌شود، از مزارعی می‌آید که همین مقدار ظلم و ستم را به حیوانات تحمیل می‌کنند."

"ما با اجازه دادن به فروش جگرهای چرب در سواحلمان، پول را وارد جیبهای این صنعت شرم‌آور می‌کنیم.

"تا زمانی که جگر چرب وارداتی در منوی غذایی ما وجود دارد، آهِ این حیوانات بیچاره دامن ما را تا سال‌ها بعد خواهد گرفت."

یک خانم سخنگوی MHP گفت که این شرکت "عمیقاً از رفتاری که ظاهراً در این ویدیو نشان داده شده است متأثر شده است" و افزود: "در نتیجه ما در حال بازرسی و بررسی کامل این کارخانه هستیم.

"ما مسئولیت خود را نسبت به حیواناتی که پرورش می‌دهیم بسیار جدی می‌گیریم. سیاست MHPدر مورد رفتار انسانی با حیوانات مطابق با بهترین روشهای جهانی اتخاذ شده است و از فرآیند تولید تا حمل و نقل شامل یک چرخه بازبینی و بهبود مستمر است.

"به عنوان یک صادرکننده مجاز به اتحادیه اروپا، ساختمانهای کارخانه ما به طور منظم توسط مقامات مربوطه مورد بازرسی قرار می‌گیرد.

"اگر استانداردهای دقیق ما رعایت نشود، ما فوراً اقدامات اصلاحی را به کار خواهیم گرفت. ما در مورد رفاه حیوانات سازش نخواهیم کرد."

ایندیپندنت از فروشگاه‌های Fortnum & Mason و Harrods پرسیده است که آیا آنها جگر چرب مورد نیازشان را از اوکراین خریداری می‌کنند یا خیر.

© The Independent

بیشتر از جهان