نشست مجازی «گروه هفت» درباره اوکراین: پوتین مایه شرم روسیه است

کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت که تحریم‌های بی‌سابقه علیه روسیه اقتصاد آن را تحت فشار عظیم قرار داده است

«گروه هفت» در بر گیرنده هفت کشور ثروتمند و دموکراتیک از اردوگاه غرب است: آمریکا، بریتانیا، ایتالیا، فرانسه، آلمان، کانادا، و ژاپن (تنها عضو غیرغربی)- Thibault Camus / POOL / AFP

رهبران «گروه هفت» در نشستی مجازی ضمن بزرگداشت هفتاد و هفتمین سالگرد پیروزی بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم، اعلام کردند که قاطعانه از اوکراین حمایت می‌کنند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، در این دیدار حضور داشت. 

کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، و رهبران «گروه هفت» با زلنسکی دیدار کرده‌اند تا «بر تعهد مشترک ما به تقویت موضع اوکراین در صحنه نبرد و بر سر میز مذاکره، تاکید ورزند.»

در بیانیه کاخ سفید آمده است که تحریم‌های بی‌سابقه علیه روسیه اقتصاد آن کشور را تحت فشار عظیم قرار داده است، و همچنین صادرات و زنجیره تامین کالاها را که بودجه جاه‌طلبی‌های نظامی روسیه را تامین می‌کند، مختل کرده است.  

بیانیه کاخ سفید همچنین می‌گوید که ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و گروه هفت، با اقدامات جمعی بر مبنای مقررات قانونی، از جمله با هدف قرار دادن رسانه‌های تحت کنترل روسیه، هدف قرار دادن بخش‌ها و خدمات تامین‌کننده بودجه جنگ، کاهش وابستگی به انرژی روسیه، تحریم‌های صادرات روسیه و طبقه نخبه و نزدیک به حاکمیت و محدودیت صدور ویزا برای آنها و خانواده‌هایشان، هزینه‌ها را برای مسکو افزایش می‌دهند.

آمریکا از موفقیت تحریم‌ها علیه روسیه گفت و تاکید کرد: «انتظار می‌رود جنگ پوتین دستاوردهای اقتصادی ۱۵ سال اخیر روسیه را از میان ببرد… دو کارخانه مهم تانک روسیه به دلیل فقدان قطعات خارجی از کار افتاده‌اند. نزدیک به هزار شرکت بخش خصوصی از روسیه رفته‌اند، و گزارش‌ها نشان می‌دهند که بیش از ۲۰۰ هزار شهروند روسیه که بسیاری مهارت‌های بالا دارند، از کشور گریخته‌اند. این هزینه‌ها در طول زمان افزایش خواهند یافت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«گروه هفت» با صدور بیانیه‌ای ۱۷ ماده‌ای سالگرد «آزادی اروپا از فاشیسم» را گرامی داشت. در بند اول این بیانیه می‌خوانیم: «ما برای میلیون‌ها قربانی‌ سوگواریم و احترام خود را به‌ویژه نثار آن‌هایی می‌کنیم که بالاترین بها را برای شکست رژیم نازی‌ها پرداختند؛ از جمله متحدان غربی و اتحاد شوروی.»

بند دوم بیانیه مستقیما پوتین را هدف می‌گیرد و می‌گوید: «اعمال او مایه شرم روسیه و فداکاری‌های تاریخی مردم آن است.»

بیانیه موضع اروپا را نیز با شفافیت اعلام می‌کند:‌ «همبستگی کامل و پشتیبانی از دفاع شجاعانه اوکراین از حق حاکمیت و تمامیت ارضی خود و مبارزه آن برای آینده‌ای صلح‌آمیز، مرفه، و دموکراتیک، درون مرزهای آن که از پذیرش بین‌المللی برخوردارند.» 

کشورهای «گروه هفت» بر کمک‌های مالی و نظامی به اوکراین و به پناهندگان این کشور تاکید کردند و اقدامات روسیه در جنگ را محکوم کردند. این بیانیه در ضمن تاکید می‌کند که کشورهای «گروه هفت» به سوی کاهش وابستگی خود به واردات نفت از روسیه حرکت می‌کنند. 

«گروه هفت» در بر گیرنده هفت کشور ثروتمند و دموکراتیک از اردوگاه غرب است: آمریکا، بریتانیا، ایتالیا، فرانسه، آلمان، کانادا، و ژاپن (تنها عضو غیرغربی). کشورهای این گروه در مجموع دارای ۱۰ درصد جمعیت جهان‌اند، اما بیش از ۵۰ درصد ثروت آن را در اختیار دارند. روسیه قبلا در این گروه حضور داشت و نام آن هم در واقع «گروه هشت» بود، اما در سال ۲۰۱۴، در پی اشغال غیرقانونی شبه‌جزیره کریمه، مسکو کنار گذاشته شد. 

بیشتر از جهان