آوازه شهنواز، برنده جایزه جشنواره «هات داکس» کانادا شد

این سینماگر ایرانی کانادایی جایزه‌اش را به زنان امضاکننده بیانیه اعتراض علیه آزار جنسی در سینمای ایران تقدیم کرد

یلم کوتاه «به من دست نزن» به‌کارگردانی آوازه شهنواز - mubi

آوازه شهنواز، فیلمساز جوان ایرانی کانادایی، برگزیده بخش «لیندلی تریسی» جشنواره فیلم‌های مستند هات داکس شد. او این موفقیت را با نویسندگی و کارگردانی فیلم کوتاه «به من دست نزن» (THE UNTOUCHABLE) به‌دست آورد.

این فیلم پیش از این نیز در چهلمین جشنواره فیلم ونکوور حضور داشت. پیام احمدی‌نیا، نیکا شهباززاده، ابوالفضل ابهر، رها بختیاری و هیلدا کردبچه بازیگران این فیلم کوتاه‌اند که در تهران فیلمبرداری شده است.

آوازه شهنواز در سخنرانی خود هنگام دریافت جایزه، شعری از مولانا خواند. او با اشاره به بیانیه اعتراض‌آمیز زنان سینماگر ایرانی علیه خشونت و آزار جنسی در سینما، جایزه‌اش را به این زنان تقدیم کرد و گفت: «می‌خواهم جایزه‌ام را به جنبشی تقدیم کنم که طی آن ۸۰۰ زن سینماگر ایرانی از نابرابری‌ها و آزارهایی که دهه‌ها با آن مواجه بوده‌اند، پرده برداشته‌اند. امیدوارم صدای شما در جامعه جهانی شنیده و اقدام مناسبی برای آن در نظر گرفته شود. قدرت و شکیبایی شما الهام‌بخش ساختن جامعه‌ای است که در آن عدالت و برابری محقق شود.»

پیش از این نیز فیلم کوتاه مینا به نویسندگی و کارگردانی آوازه شهنواز، نامزد جایزه بهترین فیلمنامه در جشنواره فیلم مستقل استکهلم شده بود. این فیلم که محصول مشترک ایران و کانادا بود، در رویدادهای بین‌المللی دیگری چون جشنواره فیلم میشیگان، بوینوس آیرس، جشنواره ملل اتریش، آنکور هند و جشنواره فیلم فلیکر آمریکا نیز حضور داشت.

جشنواره جهانی هات داکس، بزرگ‌ترین رویداد فیلم مستند و بازار فیلم در آمریکای شمالی و مورد تایید آکادمی اسکار است. هر سال بيش از ۲۰۰ فيلم در اين رويداد معتبر سينمايی به نمايش درمی‌آيند و نزديک به دو هزار مستندساز، تهيه‌کننده، خريدار و توزيع‌کننده فيلم مستند از سراسر جهان در آن حضور پيدا می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این جشنواره هر سال از ۲۸ آوریل تا ۸ مه در تورنتوی کانادا برگزار می‌شود. سال گذشته مراسم نمایش فیلم و اهدای جوایز این جشنواره به دليل شيوع ويروس کرونا به صورت آنلاين بود، اما امسال بیست و هشتمین دوره این جشنواره به صورت حضوری برگزار شد.

یکی از بخش‌های این جشنواره سینمایی، جایزه‌ای است که به یاد و نام مستندساز آمریکایی «لیندلی تریسی» اختصاص داده شده است. این بخش از سال ۲۰۰۷ به افتخار لیندلی تریسی که سال ۲۰۰۶ در ۴۹ سالگی بر اثر ابتلا به بیماری سرطان پستان درگذشت، تدارک دیده شد و در این رقابت به فیلم‌سازان جوان مستعد کانادایی جایزه‌ای اهدا می‌شود. جایزه این بخش، تندیس به همراه جایزه نقدی پنج هزار دلاری است که فیلمسازان جوان بتوانند با استفاده از آن فیلم‌ بعدی خود را بسازند.

در جشنواره فیلم هات داکس امسال دو فیلم مستند مرتبط با ایران و ساخته فیلمسازان زنان ایرانی نیز حضور داشتند. فیلم صدای من باش (Be My Voice) به کارگردانی ناهید پرسون درباره زندگی و مبارزات مسیح علی‌نژاد یکی از این فیلم‌ها بود. مستند کوتاهی ساخته پگاه آهنگرانی به نام «من سعی می‌کنم فراموش نکنم» نیز فیلم دیگری بود که با عنوان محصول مشترک ایران و چک در بخش فیلم‌های مستند کوتاه نمایش داده شد. پگاه آهنگرانی و احسان عبدی‌پور به‌طور مشترک فیلم‌نامه این مستند را نوشته‌اند که به جان‌باختگان و گمشدگان دهه ۶۰ خورشیدی در ایران مربوط می‌شود.

جشنواره هات داکس همچنین هر سال با هدف تشویق و ترغیب فیلم‌سازان بومی، از معدود پروژه‌های در دست تولید کشورهای مختلف، حمایت می‌کند. سال گذشته مستند سینمایی «مسیرهای زنانه» به کارگردانی مرجان خسروی، تولید مشترک ایران و اسپانیا حمایت مالی این جشنواره‌ را به‌دست آورد.

بیشتر از فیلم