بوریس جانسون دوباره خواستار تعطیلی مجلس خواهد شد

برگزیت در روز برگزیت انجام خواهد شد

ISABEL INFANTES / AFP

مخالفان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، به دیوان عالی اسکاتلند گفته اند اگر بوریس جانسون تا نوزدهم ماه اکتبر نتواند با بروکسل به توافقی جدید برسد،  وعده «بکن یا بمیر» ش (پیروزی یا شکست کامل) را باید بشکند.

اسناد دولتی که تسلیم دیوان عالی اسکاتلند شده، حاکی از آن است که نخست وزیر به رغم بارها تاکید روی این که برگزیت را به تعویق نخواهد انداخت، در نامه ای (به اتحادیه اروپا) خواهان تمدید مهلت ماده ۵۰ (ماده ای از معاهده لیسبون که به اعضای اتحادیه اروپا امکان خروج می دهد) خواهد شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این افشاءگری بخشی از یک چالش قانونی جدید توسط مخالفان برگزیت در دیوان عالی اسکاتلند است که خواهان حکم دادگاه برای مجبور کردن نخست وزیر از تبعیت از قانون موسوم به «مصوبه بِن» است. طبق این قانون نخست وزیر موظف است در صورت عدم توافق در مورد برگزیت، خروج از اتحادیه را به تعویق بیندازد.

آقای جانسون تعویق در خروج از اتحادیه را پس از ۳۱ ام اکتبر با سرسختی رد کرده است – اما متحدین نزدیک او می گویند او نهایتا خود را مجبور خواهد دید که «دست و پا زنان» (خلاف میلش) تقاضای تعویق مذاکرات برگزیت را مطرح کند.  

یکی از متحدین جانسون به ایندیپندنت گفت:«فکر می کنیم مردم متوجه باشند که این اقدام (مورد خواست) بوریس نیست. خواهند دانست چه کسانی جلوی برگزیت را گرفته اند و جای این احتمال را باز می گذارند که او عامل آن نبوده است. به او اعتماد خواهند کرد که برگزیت را به سرانجام برساند».

 دادخواست قانونی (در دیوان عالی اسکاتلند) از طرف جوانا چِری، نماینده پارلمان از حزب ملی اسکاتلند، جولیون موام، وکیل دادگستری و بازرگان میلیونر طرفدار محیط زیست، دِیل وینس، به دادگاه برده شده است. این ها  همان کسانی هستند که پیشتر حکم دیوان عالی را  در مورد غیرقانونی بودن تعطیل پارلمان توسط نخست وزیر گرفته بودند. 

ایدن اُنیل، وکیل شاکیان به دادگاه گفت اسناد ارائه شده از طرف دولت افشاء می کند که نخست وزیر «تا پیش از تاریخ ۱۹ ام اکتبر نامه ای به اتحادیه اروپا خواهد فرستاد».

او گفت این تعهد، با  قول نخست وزیر مغایر است که  ترجیح می دهد «در یک گودال بمیرد» تا تقاضای تمدید مهلت (برگزیت) را بکند، و این که بریتانیا روز ۳۱ ام اکتبر «بکن یا بمیر» از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد.

آقای اونیل افزود:«نمی توانید به این دولت اعتماد کنید که با توجه به بیانیه هایی که صادر کرده، از قانون اطاعت خواهد کرد».

اما اندرو وبستر، وکیل دولت، گفت نیازی به حکم دادگاه برای ارسال نامه نیست زیرا اسناد دادگاه می گوید که چنین نامه ای فرستاده خواهد شد. 

او افزود:«آنچه در اختیار داریم یک بیانیه روشن به نیابت از نخست وزیر و دولت حاکی از آن است که در مورد الزامات لایحه ۲۰۱۹ چه خواهد کرد».

«این نکات ضبط شده و در مورد آن هیچ تردیدی وجود ندارد».

آقای وبستر گفت حکم دادگاه دست نخست وزیر را در مذاکرات (با بروکسل) می بندد، اما آقای جانسون به هر حال از مصوبه «بِن» تبعیت کرده ماهیت آن را خنثی نخواهد کرد.

قرار است لُرد پِنت لَند، قاضی دیوان عالی، روز دوشنبه تصمیم خود را اعلام کند.

آقای موام به کانال خبری اسکای گفت:«آنچه امروز به آن آگاه شدیم این بود که نخست وزیر به نام خودش به دادگاه قول داده که طبق قانون بِن، اگر شرایط رضایت بخش نبود، تقاضای تمدید مهلت برگزیت را مطرح کند ؛  به عبارت دیگر، اگر پارلمان تا روز ۱۹ ام اکتبر با توافق برگزیت (با بروکسل) موافقت نکرد.

«او همچنین به دادگاه قول داده است که مصوبه بُن را خنثی نخواهد کرد که به معنی آن است که دو نامه نخواهد فرستاد که در یکی از آن ها بگوید "می توانم مهلت بیشتری داشته باشم؟" و در دیگری بگوید "لطفا مهلت بیشتری به من ندهید"، او نمی تواند با دولت های خارجی تبانی کند که تمدید مهلت برگزیت را وتو کنند».

او افزود:«هیچ راهی برای تغییر این شرایط وجود ندارد. و او باید یا با دادگاه صادق باشد یا پارلمان».

این رویداد مهم به دنبال اظهارات نخست وزیر در کنفرانس سالیانه حزب محافظه کار رخ داده که روز چهارشنبه وعده داد که هرچه بشود، «برگزیت در روز برگزیت انجام خواهد شد».

او به اعضای حزب محافظه کار در کنفرانس گفت:«به این دلیل است که  هرچه بشود، ما در روز ۳۱ ام اکتبر از اتحادیه اروپا خارج شده ایم». 

«بیایید برگزیت را به انجام برسانیم. می توانیم، باید، و خواهیم کرد، هرچند اوضاع با لایحه تسلیم (توضیح:بوریس جانسون مخالفان پارلمانیش را متهم کرده که برای جلوگیری از برگزیت با دولت ها خارجی تبانی کرده و لایحه ای را از تصویب گذرانده اند که خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه در روز ۳۱ ام اکتبر را غیرممکن کنند) آسانتر نشده است.

«ما همراه با دوستانمان در اتحادیه اروپا برای دستیابی به یک توافق تلاش خواهیم کرد، اما هرچه بشود، باید در پایان ماه اکتبر از اتحادیه خارج شویم. بیایید این کار را سرانجام دهیم».

مقر نخست وزیری بریتانیا در مورد روند دادگاه از هرگونه اظهار نظر خودداری کرده است. 

اما متحدان آقای جانسون بطور خصوصی گفته اند انتظار دارند او نهایتا در آخرین لحظه و جوری که نشان داده شود این کار را کاملا علیه خواستش انجام می دهد، نامه را امضا کند.

به اعتقاد آن ها این امر او را در موضعی قوی قرار خواهد داد که حال که نشان داده تمام تلاشش را برای خروج از اتحادیه اروپا در پایان ماه اکتبر کرده، از انتخابات عمومی قریب الوقوع بریتانیا میدان نبردی میان مردم و تشکل سنتی قدرت بسازد.

حلقه داخلی در نخست وزیری از این بابت دلگرمند که گروه های ناظر بر جریانات سیاسی می گویند طرفداران برگزیت، آقای جانسون را پس از آنکه با «چنگ و دندان» با تمدید مهلت خروج مبارزه کرده، مورد مذمت قرار نخواهند داد. 

اما استیو بیکر، یک طرفدار پروپا قرص برگزیت، در اظهاراتی که نمایانگر چالش هایی است که آقای جانسون با آن روبروست گفت:«منبعی تایید می کند که دولت از قانون اطاعت می کند، اما این به معنی آن نیست که مهلت (برگزیت) را تمدید خواهد کرد.

« این به این مفهوم نیست که ما فرای ۳۱ ام اکتبر در اتحادیه اروپا خواهیم ماند. ما (اتحادیه) را ترک می کنیم».

نایجل فاراژ، رهبر حزب برگزیت می گوید:«بوریس گفته است ما تا روز ۳۱ ام اکتبر (از اتحادیه) خارج خواهیم شد. "بکن یا بمیر".

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

«چرا چیزهایی را که واقعیت ندارند تکرار می کند؟»

https://www.independent.co.uk

© The Independent