عربستان سعودی به‌طور غیرمستقیم در اسرائیل سرمایه‌گذاری می‌کند

ریاض دو شرکت اسرائیلی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده است

کوشنر برای جذب سرمایه‌گذاری سعودی‌ها، اسرائیل را سرزمین فناوری‌های پیشرفته و «سیلیکون‌ولی» خاورمیانه خوانده است- REUTERS/ Jonathan Ernst

روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی به نقل از چند منبع آگاه نوشت عربستان سعودی قصد دارد میلیون‌ها دلار در شرکت‌های فناوری اسرائیلی سرمایه‌گذاری کند. به نوشته وال‌استریت ژورنال، این سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و از طریق مشارکت در یک صندوق خصوصی سهام انجام می‌شود.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، طرح سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در اسرائيل از طریق بنیاد تازه‌تاسیس «افینیتی پارتنرز» (Affinity Partners) صورت می‌گیرد.

مدیریت بنیاد «افینیتی پارتنرز» با جرد کوشنر، مشاور ارشد و داماد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده، است.

وال‌استریت ژورنال در بخش دیگری از گزارش خود در روز شنبه، ۱۷ اردیبهشت، نوشت که بنیاد مالی «افینیتی پارتنرز»، که کمتر از یک سال از زمان فعالیت آن می‌گذرد، موفق شده در حدود سه میلیارد دلار منابع مالی تعهدشده از سرمایه‌گذاران بین‌المللی، ازجمله عربستان سعودی، جمع‌آوری کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش  وال‌استریت ژورنال، کوشنر برای جذب سرمایه‌گذاری سعودی‌ها در اسرائیل به آن‌ها گفته است که اسرائیل سرزمین فناوری‌های پیشرفته و «سیلیکون ولی» خاورمیانه است. 

به گفته بنیان‌گذار «افینیتی پارتنرز»، عدم سرمایه‌گذاری عربستان سعودی به معنای پشت کردن به یک فرصت طلایی است.

بر پایه اطلاعاتی که در اختیار روزنامه وال‌استریت ژورنال قرار گرفته، ریاض دو شرکت اسرائیلی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده است؛ اما نام این شرکت‌ها و نیز حوزه مشخص فعالیت آنها فاش نشده است.

روزنامه وال‌استریت ژورنال در بخش دیگری از گزارش خود نوشت که هم شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، و هم شرکای کوشنر در صندوق سرمایه‌گذاری «افینیتی پارتنرز»، سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در اسرائیل را تایید کرده‌اند و این نخستین مورد آشکار سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در اسرائيل است که پول نقد سعودی‌ها، به‌طور مستقیم وارد اسرائیل می‌شود.

این گزارش تصمیم به سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در اسرائيل را نشانه‌ای از تمایل روبه‌رشد ریاض برای داشتن روابط تجاری با تل‌آویو می‌داند؛ «هرچند هیچ روابط دیپلماتیکی در میان نیست».

روزنامه نیویورک‌تایمز نیز دسامبر سال گذشته، در یک گزارش مرتبط نوشته بود: «در حالی که مشاوران عربستان سعودی در ابتدا برای کمک به صندوق «افینیتی پارتنرز» مردد بودند، شاهزاده محمد بن سلمان طرح سرمایه‌گذاری عربستان را تایید و آن را پیش برد.»

بیشتر از جهان