انریکه مورا به تهران می‌رود

آیا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با پیغامی از بایدن به ایران می‌رود؟

جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز شنبه اعلام کرد آقای مورا برای پیگیری مذاکرات وین به تهران می‌رود-JOE KLAMAR / AFP

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه برای ادامه گفت‌وگو با مقام‌های حکومت ایران به تهران می‌رود. این خبر را اولین بار روز شنبه نور نیوز، وب‌سایتِ نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران، منتشر کرد.

به گزارش نورنیوز، جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز شنبه اعلام کرد آقای مورا برای پیگیری مذاکرات وین به تهران می‌رود.

اتحادیه اروپا نقش هماهنگ‌کننده در مذاکرات هسته‌ای دارد و معمولا پیام‌های بین ایران و آمریکا را منتقل می‌کند. آمریکا در پی خروج از برجام، رسما جزو کشورهای مذاکره‌کننده نیست اما در واقع نقشی تعیین‌کننده دارد. این اختلاف بین تهران و واشنگتن بر سر موضوع‌هایی همچون خارج کردن سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا است که باعث شده است مذاکرات وین به بن‌بست بخورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نور نیوز با اشاره به نقش اتحادیه اروپا در تبادل دیدگاه‌های ایران و آمریکا گفت سفر مورا «می‌تواند گام جدیدی برای رایزنی‌های سازنده پیرامون موضوعات اندک ولی مهم باقی‌مانده» باشد.

کنگره آمریکا چهارشنبه هفته گذشته سنگ مهمی پیش روی تلاش بایدن برای برجام انداخت. اکثریت عظیم سناتورهای هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه به لایحه‌ای از جمهوری‌خواهان رای دادند که می‌گوید هرگونه توافق هسته‌ای با حکومت ایران باید به موضوع حمایت این حکومت از تروریسم در منطقه نیز بپردازد و مستقیما خواستار حذف نشدن نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی است. این لایحه البته غیرالزام‌آور است اما جمهوری‌خواهان آن‌ را به‌عنوان پیروزی سیاسی تلقی می‌کنند.

باب منندز، سناتور دموکرات از نیوجرسی و رئيس کمیته روابط خارجه مجلس سنا، از جمله حامیان این لایحه بود که به دلیل حضور نداشتن فیزیکی در سنا نتوانست به آن رای دهد. سناتور منندز در زمان اوباما نیز مخالف برجام بود.

نور نیوز با اشاره به مصوبه مجلس سنا آن‌ را «از مصادیق تلاش این کشور برای امتیازگرفتن از طریق افزایش فشار سیاسی» دانست «که البته تاثیری در تغییر مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران نخواهد داشت.»