تداوم حمله‌های هوایی به مواضع گروه‌های وابسته به ایران در سوریه

دیده‌بان حقوق بشر سوریه: مواضع نیروهای وابسته به ایران، در شرق سوریه، هدف حملات هوایی قرار گرفت

به گفته یک مقام پیشین اسرائیلی: در پنج سال گذشته، ارتش اسرائیل بیش از ۴۰۰ حمله هوایی در سوریه و سایر کشورهای خاورمیانه علیه ایران و متحدان آن انجام داده است -  Reuters

رسانه‌های دولتی سوریه از یک حمله هوایی دیگر در شرق استان دیرالزور، در نزدیکی مرز عراق، خبر دادند.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص هم ظهر روز شنبه ۱۷ اردیبهشت در گزارشی، به نقل از «دیده‌بان حقوق بشر سوریه»، نوشت چندین بمباران در شرق استان دیرالزور رخ داده است؛ اما گزارشی از خسارات یا تلفات احتمالی این حمله ارائه نداده است.

به گزارش «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» مواضع نیروهای وابسته به ایران در شرق سوریه هدف حملات هوای روز شنبه بوده است.

شرق استان دیرالزور سوریه، محل استقرار نیروهای وابسته به سپاه پاسدارن و سایر گروه‌های شیعه حامی حکومت بشار اسد، رئيس جمهوری سوریه، به شمار می‌رود. این منطقه، پیشتر هم چندین مرتبه هدف حملات هوایی قرار گرفته است. 

در ۲۷ فروردین ماه، سازمان «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» در گزارشی اعلام کرد پس از شروع جنگ در اوکراین، فعالیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران در سوریه، به طور قابل ملاحظه‌ای، افزایش یافته است.

 به نوشته این سازمان، طی هفته‌های گذشته، جمهوری اسلامی ایران با انتقال تسلیحات به غرب فرات و منطقه پالمیرا، در استان حمص، و نیز ایجاد اردوگاه‌های آموزشی-نظامی تازه، فعالیت‌ها و حضور نظامی خود را در نقاط مختلف سوریه تقویت کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال‌های اخیر، نیروی هوایی اسرائيل بارها مواضع نیروهای وابسته به سپاه پاسداران یا حزب‌الله لبنان را در نقاط مختلف سوریه هدف قرار داده‌اند؛ با این حال، ارتش اسرائيل یا مقام‌های نظامی این کشور، در موارد اندکی به طور رسمی درباره این حملات موضع‌گیری کرده‌اند. 

ماه گذشته، آمیکام نورکین، فرمانده پیشین نیروی هوایی اسرائیل، که به تازگی بازنشسته شده است؛ در مصاحبه‌ای با روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال گفت: در پنج سال گذشته، ارتش اسرائیل بیش از ۴۰۰ حمله هوایی در سوریه و سایر کشورهای خاورمیانه علیه ایران و متحدان آن انجام داده است.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، نیز ماه گذشته در اظهارنظری تهدیدآمیز گفت: اسرائيل این توانایی را دارد که هر آنچه لازم می‌داند، برای دفاع از خود انجام دهد.

مقام‌های دولتی ایران، یا مقام‌های نظامی سپاه پاسداران، این گزارش‌ها را تایید نکرده‌اند.

ایران به ندرت اسرائیل را مسئول حمله به نیروهای وابسته به خود در سوریه معرفی کرده است. با این حال، در تمامی این سال‌ها، مقام‌های وابسته به سپاه پاسداران به طور آشکار گفته‌اند که از نیروهای نیابتی خود علیه منافع اسرائيل در منطقه استفاده خواهند کرد. چند هفته پیش، در آخرین موضع‌گیری مرتبط، اسماعیل قاآنی، فرمانده قدس نیروهای سپاه پاسداران، گفت: «نیروی قدس سپاه از هر کس که علیه اسرائیل مبارزه کند پشتیبانی می‌کنند.»

بیشتر از جهان