زالی: کرونا تمام نشده، با چهره جدیدی از آن مواجهیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌گوید که مدیریت بحران کرونا در تهران دشوار است

بسیاری از گونه‌های جدید خطر بیماری‌زایی بیشتری در مقایسه با اومیکرون دارند - ایلنا

علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر این که کرونا هنوز تمام نشده است، گفت: «طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت با چهره جدیدی از کرونا مواجهیم.»

به گزارش خبرگزاری مهر، زالی با حضور در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: «متاسفانه دچار سوءتفاهم جهانی شده‌ایم و برخی رسانه‌ها به غلط این موضوع را در دنیا ترویج کرده‌اند که کرونا به پایان رسیده، ولی کرونا تمام نشده است.»

او از شناسایی سویه جدید کرونا در آفریقای جنوبی خبر داد و گفت: «بسیاری از گونه‌های جدید خطر بیماری‌زایی بیشتری در مقایسه با اومیکرون دارند. به عنوان مثال به تازگی در استرالیا در برخی از فاضلاب‌های شهر ملبورن سویه‌های جدیدی از کرونا با قدرت بیشتری شناسایی شده است. بنابراین پیش‌بینی بیشتر مقاماات جهانی این است که احتمالا در اواسط تابستان در عرصه جهانی با موج جدیدی از کرونا مواجه شویم.»

این متخصص با اشاره به اینکه خطر کرونا همچنان به عنوان خطری جدی برای سیستم سلامت تلقی می‌شود، تاکید کرد که تا وقتی بخش قابل قبولی از واکسیناسیون عمومی جهانی انجام نشود، خطر کرونا همچنان وجود دارد. 

زالی اظهار کرد: «بر اساس بررسی فنی سازمان بهداشت جهانی، حداقل ۷۰ درصد جمعیت در معرض خطر و ۱۰۰ درصد افراد با ریسک بالا در مقابل کرونا با ید واکسینه شده باشد تا خطر افزایش بار بیماری به حداقل برسد. این در حالی است که هنوز در بیش از ۲۱ کشور دنیا، کمتر از ۱۰ درصد از جمعیت در برابر کرونا واکسینه شده‌اند و در ۷۵ کشور دنیا نیز تنها ۴۰ درصد واکسیناسیون انجام شده است.»

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره وضعیت کرونا در ایران، از  کاهش آمار مبتلایان به کووید ۱۹ خبر داد اما گفت که شرایط چرخش ویروس همچنان ناپایدار است.

رنگ‌بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت در تاریخ شانزدهم اردیبهشت ۱۴۰۱ بیانگر این است که هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز قرار ندارد، ۳۳ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۳۲۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۹۴ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمارهای تزریق واکسن در ایران نیز نشان می‌دهد که تا روز شانزدهم اردیبهشت ۶۴ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۵۶۴ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۵۹۲ هزار و ۵۸۰ نفر دُز دوم و ۲۷ میلیون و ۱۰۵ هزار و ۶۸۱ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

زالی در عین حال در باره شرایط خاص کلانشهر تهران از نظر چرخش ویروس کرونا گفت که مدیریت بحران کرونا در تهران به لحاظ ویژگی‌های خاص آن و چگالی جمعیتی بالایی که دارد، دشوار است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تراکم جمعیتی بالای شهر و استان تهران افزود: «مشخصه‌های تهران به لحاظ جمعیت شناور، زندگی ۱۰ درصد از جمعیت در سکونتگاه‌های غیررسمی، سهم بالای حاشیه‌نشینی جمعیتی، سکونت بالای اتباع خارجی و همچنین الگوی سنی بالای این شهر از موارد چالش برانگیز به لحاظ چرخش بالای ویروس است.»

جایگاه ایران در جدول جهانی کرونا

در حال حاضر بر اساس آمارهای رسمیِ همه‌گیری کرونا، روند افزایش آمار ابتلا به بیماری کووید-۱۹ که تاکنون در ۲۲۶ کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد. 

آمریکا با بیش از ۸۳.۵ میلیون مبتلا و بیش از یک میلیون قربانی همچنان در صدر فهرست کشورهای درگیر با این بیماری قرار دارد و هند نیز با آمار بیش از ۴۳ میلیون مبتلا پس از آمریکا در رتبه دوم جهانی به لحاظ میزان ابتلا قرار گرفته است.

همچنین آمار مبتلایان به کووید-۱۹ در برزیل هم از ۳۰.۵ میلیون نفر فراتر رفته و در حال حاضر سومین کشور جهان به لحاظ بالاترین شمار مبتلایان است. در عین حال فرانسه، آلمان و انگلیس با شیوع ابتلا به زیرسویه اومیکرون، جهش قابل توجهی به صدر جدول داشته‌اند، به این ترتیب در حال حاضر فرانسه در جایگاه چهارم قرار گرفته، آلمان پنجم و انگلیس در جایگاه ششم.

در این میان ایران با مجموع هفت میلیون و ۲۲۴ هزار و ۴۳۱ مورد ابتلا و ۱۴۱ هزار و ۱۵۷ مورد فوت ناشی از بیماری کووید-۱۹ در حال حاضر در رتبه شانزدهم در بین کشورهای دارای بیشترین آمار مبتلایان به کرونا قرار دارد.