طالبان مغازه‌داران شهر زرنج را به دلیل فروش جنس به زنان کتک زدند

طالبان قرار است از دستورالعمل جدیدی در مورد حجاب زنان رونمایی کنند

محدودیت‌ها بر زندگی و کار زنان در افغانستان بیشتر می‌شود - Elise BLANCHARD / AFP

افراد طالبان پیش از ظهر جمعه، ۱۶ اردیبهشت، با هجوم به بزرگ‌ترین بازار پوشاک شهر زرنج در مرکز استان نیمروز، شماری از مغازه‌داران را به دلیل اینکه «زنان بی‌حجاب» به مغازه‌هایشان وارد شده و از آنان جنس خریده‌ بودند، کتک زدند.

یک شاهد عینی به شرط محفوظ ماندن نامش، به ایندیپندنت فارسی گفت که نیروهای طالبان مغازه‌هایی را که در آنان زنان برای خرید حضور داشتند بستند. در اعتراض به این اقدام، ده‌ها مغازه‌دار کارشان را تعطیل کردند و برای دادخواهی نزد معاون استاندار طالبان رفتند. به گفته این شاهد عینی، بازار پوشاک شهر زرنج تا پایان روز تعطیل بود.

فهیمه نام مستعار زنی است که صحنه هجوم طالبان به بازار پوشاک را شاهد بود. او به ایندیپندنت فارسی گفت: «مغازه‌دار به من گفت هر چیزی می‌خواهی بخری، همین امروز بخر. شاید تا فردا همه بازارها بسته شوند.»

عاطفه، زن دیگری که برای خرید لوازم آرایشی به بازار آمده بود، هم گفت که افراد طالبان به تمام مغازه‌داران هشدار دادند که حق ندارند با زنان صحبت کنند یا آنان را به داخل مغازه‌هایشان راه دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مشخص نیست که اعتراض مغازه‌داران شهر زرنج و مراجعه آنان به معاون استاندار طالبان چه نتیجه‌ای داشته، اما هجوم طالبان به بازار و کتک زدن مغازه‌داران در میان مردم رعب و وحشت ایجاد کرده است.

 طالبان در بسیاری از شهرهای افغانستان به‌ویژه شهرهای عمدتا پشتون‌نشین، محدودیت‌هایی بسیار سختگیرانه‌ برای زنان وضع کرده‌اند. در بسیاری از شهرها، زنان بدون محرم حق گشت‌وگذار در شهر را ندارند و مغازه‌داران هم اجازه ندارند به زنان جنس بفروشند.

سران طالبان به وضع این مقررات بسنده نکردند و همچنان محدودیت‌های بیشتری برای زنان می‌گذارند. عاکف مهاجر، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، روز جمعه خبر داد که قرار است این گروه روز شنبه، از دستورالعمل جدیدی در مورد حجاب زنان رونمایی کند. این دستورالعمل در یک برنامه رسمی و با حضور مقام‌های طالبان به مردم افغانستان ابلاغ خواهد شد.

هرچند محتوای این دستورالعمل هنوز مشخص نیست، برخی از کاربران فضای مجازی با انتشار عکسی از پیش‌نویس آن نوشته‌اند که این دستورالعمل محدودیت‌های سختگیرانه‌تری را بر زنان اعمال می‌کند و به کارمندان اداره امر به معروف طالبان برای برخورد با زنان اختیارات بیشتری می‌دهد.