ائتلاف عربی در اقدامی بشردوستانه ۴۰ زندانی حوثی را به یمن منتقل کرد

قرار است درمجموع ۱۰۸ زندانی وابسته به حوثی‌ها روز جمعه با سه پرواز هواپیماهای صلیب سرخ به یمن منتقل شوند

این زندانی‌ها با هواپیما به عدن فرستاده شدند و قرار است بعد به شهر صنعا منتقل شوند- تصویر برگرفته از ویدیوی منتشرشده در Youtube/ @AlArabiya

نخستین هواپیمای حامل افرادی از شبه‌نظامیان حوثی که به‌عنوان زندانی در اختیار نیروهای ائتلاف بودند، در شهر عدن، واقع‌در جنوب یمن، به‌زمین نشست. قرار است این زندانیان به صنعا، پایتخت یمن که اکنون در اختیار حوثی‌هاست، منتقل شوند.

ائتلاف عربی روز جمعه، ۱۶ اردیبهشت ماه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که به‌عنوان بخشی از ابتکار بشردوستانه عربستان سعودی، هواپیمای حامل ۴۰ زندانی در عدن فرود آمده است. 

 از سال ۲۰۱۴ که شورشیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران شهر صنعا را تصرف کردند، شهر بندری عدن، به‌عنوان مقر دولت قانونی مورد حمایت جامعه جهانی، تعیین شده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، واس (SPA)، دومین گروه از زندانیان حوثی نیز به‌سمت یمن حرکت کرده‌اند و «جنگجویان خارجی» که در نبرد با حوثی‌ها دستگیر شده‌اند، به سفارت کشورشان تحویل داده می‌شوند.

براساس بیانیه ائتلاف عربی، انتقال هوایی این زندانیان به یمن، روز جمعه در سه پرواز به شهرهای صنعا و عدن انجام خواهد شد و درمجموع، ۱۰۸ زندانی وابسته به حوثی‌ها آزاد خواهند شد.

به گزارش العربیه این زندانیان حوثی با هواپیمای سازمان صلیب سرخ به یمن منتقل می‌شوند.

ائتلاف عربی روز پنجشنبه، هشتم اردیبهشت (۲۸ آوریل) اعلام کرد که به‌عنوان «ابتکاری بشردوستانه»، ۱۶۳ زندانی حوثی را که در عملیات‌های جنگی علیه عربستان سعودی شرکت کرده‌اند، آزاد خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترکی المالکی، سخنگوی نیروهای ائتلاف عربی، اعلام کرد که انتقال این زندانیان به یمن، به‌عنوان بخشی از تلاش برای پایان‌دادن به بحران در آن کشور و دستیابی به صلح، انجام خواهد شد. 

هم‌زمان، ائتلاف عربی به‌دنبال تقویت تلاش‌های مشترک برای حفظ آتش‌بس موقتی است که در یمن از روز ۱۳ فروردین (دوم آوریل، مصادف با نخستین روز ماه رمضان) با میانجیگری سازمان ملل متحد برقرار شده است. این آتش‌بس شکننده همچنان ادامه دارد و مایه امید‌های محتاطانه‌ای برای خاتمه‌یافتن جنگ در یمن شده است.

تیم لندرکینگ، فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن، پیش‌تر در گفت‌وگویی با خبرگزاری رویترز، آتش‌بس موقت را «نخستین گام» برای آتش‌بس دائمی دانست و گفت: «اگر جامعه بین‌المللی و احزاب بتوانند با یکدیگر همکاری کنند، این می‌تواند به یک آتش‌بس پایدار و فرایند سیاسی فراگیر تبدیل شود که درنهایت به یمن جدید شکل می‌دهد.»

آتش‌بس با اجازه ورود نفتکش‌ها به بندر حدیده یمن همراه بوده است که می‌تواند مشکل کمبود سوخت در صنعا و شهرهای دیگر یمن را کاهش دهد.

این آتش‌بس همچنین شامل توافقی برای ازسرگیری پروازهای مسافربری از فرودگاه صنعا برای نخستین‌بار در طول شش سال گذشته بوده است.

بیشتر از جهان