اعلام خبر بازداشت شهروند سوئدی در ایران همزمان با پایان دادگاه حمید نوری

ایسنا همزمان با اعلام حکم حمید نوری از احتمال اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی، پژوهشگر ایرانی -سوئدی خبر داده بود

خبر بازداشتشهروند سوئدی یک هفته پس از آن منتشر می‌شود که دولت سوئد نسبت به سفر به ایران و احتمال بازداشت شهروندان‌ هشدار داد- Reuters

تنها یک روز پس از پایان یافتن دادگاه حمید نوری در استکهلم، چند روزنامه سوئدی از بازداشت یک شهروند این کشور در ایران خبر دادند.

روزنامه سوئدی «آفتون‌بلادت» روز پنج‌شنبه ۱۵ اردیبهشت، در گزارشی با اشاره به بازداشت و محاکمه حمید نوری در استکهلم، خبر داد یک شهروند سوئدی که به تازگی با «روادید گردشگری» به ایران سفر کرده است؛هنگام ترک ایران در فرودگاه بازداشت شده است.

رسانه‌های سوئدی، هویت فرد بازداشت شده را یک مرد حدود ۳۰ ساله اعلام کردند.

دولت سوئد بازداشت تبعه خود در ایران را تایید کرده است. سفارت سوئد در تهران نیز گفت به دنبال تماس با مقام‌های ایرانی برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر از پرونده و دلیل بازداشت این شهروند سوئدی است.

خبر بازداشت یک شهروند سوئدی در ایران، تنها یک هفته بعد از آن منتشر می‌شود که دولت سوئد، در ارتباط با محاکمه حمید نوری در استکهلم، به شهروندانش نسبت به سفر به ایران و احتمال بازداشت آنها هشدار داد.

دادستانی سوئد برای حمید نوری، دادیار اسبق قوه قضائیه ایران، تقاضای صدور حکم «حبس ابد»، کرده است. حمید نوری متهم به «نقض قوانین بین‌المللی» و «قتل عمد» از طریق مشارکت در کشتار دسته‌جمعی زندانی سیاسی در تابستان سال ۱۳۶۷ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز چهارشنبه، درست در واپسین روز دادگاه حمید نوری در استکهلم، خبرگزاری داخلی ایسنا، به نقل از «منابع مطلع»، از احتمال اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر دوتابعیتی ایرانی-سوئدی، طی چند هفته آینده خبر داد.

احمدرضا جلالی، درست شش سال پیش، در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۵، به دعوت چند نهاد دانشگاهی به ایران سفر کرد؛ اما در جریان سفر بازداشت و به اتهام «جاسوسی» در دادگاه انقلاب محاکمه و به اعدام محکوم شد. 

طی سال‌های گذشته شمار زیادی از شهروندان ایرانی دوتابعیتی بازداشت و با اتهام‌های مختلف امنیتی محاکمه و زندانی شده‌اند.

بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که دولت ایران از بازداشت شهروندان دوتابعیتی به عنوان یک «ابزار فشار» در قبال کشورهای غربی به منظور پیشبرد منافع سیاسی-امنیتی، یا طرح «مبادله زندانیان»، استفاده می‌کند.

دو هفته پیش، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با اشاره به وضعیت عماد شرقی، دیگر شهروند دوتابعیتی بازداشت شده در ایران، اقدام جمهوری اسلامی در بازداشت شهروندان دوتابعیتی را گروگان‌گیری و «باج‌خواهی سیاسی» توصیف کرد.