سازمان بهداشت جهانی: دست‌کم ۱۵ میلیون نفر در اثر کرونا جان باختند

در پی همه‌گیری ویروس کرونا، نظام بهداشت و سلامت در بسیاری از کشورهای جهان، از جمله در ایران، با مشکلات فراوان و جدی مواجه شد

داده‌های جمع‌آوری شده «سازمان بهداشت جهانی» نشان می‌دهد که بیشتر قربانیان در کشورهای جنوب شرقی آسیا، اروپا و آمریکا جان باخته‌اند- Daniel LEAL / AFP

سازمان بهداشت جهانی در آخرین ارزیابی خود اعلام کرد طی دو سال گذشته، دست‌کم ۱۵ میلیون نفر، در اثر ابتلا به ویروس کرونا یا در نتیجه فشار بر نظام بهداشت و سلامت، جان خود را از دست داده‌اند.

این آمار بیش از دو برابر آماری است که از سوی دولت‌ها به طور رسمی منتشر شده است. بر اساس آخرین داده‌های منتشر شده رسمی دولت‌ها، در مجموع بیش از شش میلیون و ۲۰۰ هزار تن در اثر بیماری کووید۱۹ جان باخته‌اند.

«سازمان بهداشت جهانی» در بخش دیگری از گزارش روز پنج‌شنبه خودش اشاره کرد که تنها در حدود نیمی از کشورهای جهان، داده‌های خود را در اختیار این سازمان قرار داده‌اند.

داده‌های جمع‌آوری شده «سازمان بهداشت جهانی» نشان می‌دهد که بیشتر این افراد در کشورهای جنوب شرقی آسیا، اروپا و آمریکا جان باخته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمارهای تازه «سازمان بهداشت جهانی» در حالی منتشر می‌شود که دانشمندان مرکز «سنجش و ارزیابی سلامت دانشگاه واشنگتن»، در یک ارزیابی جداگانه تخمین زده‌اند فقط در فاصله ژانویه ۲۰۲۰ تا دسامبر سال ۲۰۲۱، بیش از ۱۸ میلیون نفر در سراسر جهان در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنج‌شنبه ۱۵ اردیبهشت در گزارشی به نقل از مقام‌های سازمان بهداشت جهانی نوشت تنها در هند، دست‌کم چهار میلیون مرگ نامشخص وجود دارد که دلیل آن روشن نیست و آمار این کشور را می‌تواند دو برابر کند.  

در پی همه‌گیری ویروس کرونا، نظام بهداشت و سلامت در بسیاری از کشورهای جهان، از جمله در ایران، با مشکلات فراوان و جدی مواجه شد. 

بسیاری از بیماران، به طور مستقیم و غیرمستقیم، در پی کمبود تخت‌ در بخش مراقبت‌های ویژه، نبود زیرساخت‌های مناسب، شمار کم کادرهای درمان، نبود یا گرانی دارو و… جان خود را از دست دادند.

بیشتر از جهان