هشدار بسیج دانشجویی به رئیسی: کشور در آستانه آشوب است

در هفته‌های گذشته به جز آرد، قیمت دیگر کالاها همچون برنج، گوشت، مرغ، تخم‌مرغ و شکر هم نسبت به سال قبل چندین برابر شد

در این نامه که خبرگزاری فارس، رسانه وابسته به سپاه پاسداران، آن را منتشر کرد، سعی شده است تا مشکلات فعلی را در ابتدا به دولت روحانی نسبت دهد- عکس از خبرنامه دانشجویان

اعتراض‌ها به افزایش قیمت مواد غذایی بیشتر شده است، به طوری که بسیاری از مردم با انتقاد از ابراهیم رئیسی، دولت او را ناکارآمد ارزیابی می‌کنند. حالا بسیج دانشجویی، که خودش از حامیان دولت رئیسی محسوب می‌شود، نیز در نامه‌ای با انتقاد از وضعیت کشور گفت که به‌‌هم‌ریختگی بازارها در چند هفتهٔ اخیر و خصوصا تصمیم شوک‌آور وزارت جهاد کشاورزی در مورد افزایش چندبرابری قیمت آرد می‌تواند تبعات و ناآرامی‌های اجتماعی به دنبال خود داشته باشد.

در این نامه که خبرگزاری فارس، رسانه وابسته به سپاه پاسداران، آن را منتشر کرد، سعی شده است تا مشکلات فعلی را در ابتدا به دولت روحانی نسبت دهد، اما در ادامه تصمیم‌های تیم اقتصادی ابراهیم رئیسی عامل وضعیت فعلی عنوان شده است.

در انتها، به رئیسی توصیه شده است تا تصمیم‌های بزرگ اقتصادی را با مردم در میان بگذارد و سعی کند آن‌ها را قانع کند.

این نامه در حالی منتشر شد که طی ماه‌های اخیر اصناف گوناگون و گروه‌های مختلف مردم اعم از بازنشستگان و مستمری‌بگیران، در اعتراض به وضعیت بد معیشتی، گرانی و دستمزدهای پایین دست به تحصن و اعتراض زدند.

پس از افزایش قیمت گندم و آرد، ماکارونی هم در فروشگاه‌های ایران گران و کمیاب شد، اما روزنامه دولتی ایران از افزایش قیمت‌ها دفاع کرد و مدعی شد که با «واقعی شدن قیمت‌ها»، دست قاچاقچیان کوتاه می‌شود. ارسلان قاسمی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون، نیز با دفاع از گرانی قیمت گندم و آرد، ادعا کرد که برخی نانوایی‌ها آردهای خود را به دلالان می‌فروشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روزهای گذشته، قیمت آرد از کیلویی ۲ هزار و ۷۰۰ تومان برای صنایع و اصناف به کیلویی ۱۲ هزار تومان رسید. نانوایی‌ها می‌گویند آرد سهمیه‌ای که دولت در اختیار آنان می‌گذارد، کافی نیست و آن‌ها مجبورند بخش زیادی از آرد مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه‌ کنند، به همین دلیل برخی نانوایی‌ها قیمت‌های خود را افزایش داده‌اند، اما مقام‌های دولتی می‌گویند این کار «تخلف» است.

از سوی دیگر، قیمت ماکارونی نیز به تبع افزایش قیمت آرد افزایش یافت که این موضوع نیز باعث اعتراض‌های گسترده مردمی شده است. به‌خصوص که طی سال‌های اخیر به‌دلیل افزایش قیمت برنج، ماکارونی و نان به غذای اصلی بخش قابل توجهی از جامعه تبدیل شده بود. اما حالا به نظر می‌رسد این ماده غذایی هم باید کم‌کم از سفره خانوار ایرانی حذف شود.

در هفته‌های گذشته، قیمت دیگر کالاها همچون برنج، گوشت، مرغ، تخم‌مرغ و شکر هم نسبت به سال قبل چندین برابر شد. با این حال، مسئول تیم اقتصادی دولت مدعی است که این طرح «اثرات مثبتی» به دنبال دارد و نباید از حذف ارز ترجیحی «نگران» بود. محمد مخبر در ادامه ادعاهای خود گفت: «دولت به‌عنوان کمک مالی مبلغی را که تنها برای خرید کالا استفاده می‌شود، برای واریز به حساب بانکی اقشار مختلف در نظر گرفته است تا در این صورت، علاوه بر کمک و از بین بردن اثرات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، از تورم و افزایش پایه پولی و نقدینگی در کشور نیز جلوگیری شود.»

مبالغی که دولت سیزدهم با عنوان کمک‌ معیشتی در مناسبت‌هایی مثل نوروز و ماه رمضان به حساب دهک‌های کم‌درآمد جامعه واریز می‌کند، ۱۵۰ هزار تومان است که حتی برای خرید یک کیلو گوشت قرمز هم کافی نیست.