رایزنی‌ آمریکا و اسرائیل برای تشدید فشارها بر ایران

اکسیوس: پس از گفت‌وگوی رهبران آمریکا و اسرائيل، حالا باید اتفاق عجیبی رخ دهد تا دولت بایدن نام سپاه را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کند

خارج کردن نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده، از خواسته‌های اصلی ایران برای به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای «برجام» است- AFP

یک مقام ارشد دولت اسرائیل گفت تل‌آویو و واشنگتن درباره راه‌های اعمال فشارهای بیشتر بر ایران، در صورت شکست قطعی مذاکرات احیای «برجام»، گفت‌وگو کرده‌اند.

وب‌سایت خبری اكسيوس روز پنج‌شنبه ۱۵ اردیبهشت در گزارشی، با اشاره به توقف چند هفته‌ای مذاکرات احیای «برجام» در وین، نوشت آینده این مذاکرات در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و برخی از مقام‌‌های آمریکایی ابراز نگرانی کرده‌اند که ممکن است ایران در این میان، به پیشبرد برنامه اتمی خود ادامه داده باشد.

به نوشته خبرنگار اكسيوس، محور اصلی گفت‌وگوهای هفته پیش مقام‌های ارشد آمریکایی و اسرائيل در «کاخ سفید»، وضعیت ایران و چگونگی برخورد با این «واقعیت احتمالی» است که امکانی برای بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران وجود ندارد.

وب‌سایت خبری اكسيوس در بخش دیگری از گزارش روز پنج‌شنبه خودش اشاره کرد که دولت اسرائيل به طور جدی با پیش‌نویس کنونی توافق‌نامه «برجام» و بازگشت ایالات متحده به این توافق‌ مخالف است.

اكسيوس به نقل از این مقام اسرائیلی نوشته است که مشاوران امنیتی آمریکا و اسرائیل به طور مشخص درباره این موضوع بحث کرده‌اند که چه طور می‌شود با اعمال فشار بیشتر به ایران این پیام را روشن‌تر کرد که آن‌ها نیازمند توافق هستند و هم‌زمان آمریکا به توافقی دست یابد که امتیازات بیشتری برایش داشته باشد.

به گفته این مقام اسرائیلی، مسئله اساسی که پیش روی مشاوران امنیت ملی «کاخ سفید» و دولت اسرائیل قرار دارد این است که چه طور اعمال فشارها بر ایران، در نهایت شرایطی ایجاد نکند که تهران، در یک اقدام واکنشی، به سمت تقویت برنامه غنی‌‌سازی و دست‌يابی به خلوص ۹۰ درصدی اورانیوم برسد. اورانیوم ۹۰ درصدی، حد لازم برای ساخت تسلیحات اتمی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اكسيوس به نقل از این مقام اسرائیلی نوشت که تل‌آویو چند راه مختلف، برای اعمال فشار‌های بیشتر بر ایران، پیشنهاد داده است: «افزایش توان بازدارندگی نظامی ایالات متحده در منطقه» و «تصویب قطعنامه‌های اثرگذار در چارچوب شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی»، از جمله این راهکاری پیشنهادی دولت اسرائیل است.

به گفته این مقام اسرائیلی، تمامی این راه‌ها برای این است که به ایرانی‌ها نشان داده شود: «کسی منتظر آنها نیست و گذشت زمان، در نهایت به نفعشان تمام نخواهد شد.»

به نوشته اكسيوس، گفت‌وگوی هفته پیش مشاوران امنیت ملی اسرائیل و آمریکا در «کاخ سفید»، یک روز پس از آن انجام شد که اعلام شد جو بایدن، رئيس جمهوری آمریکا، با نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، یک گفت‌وگوی تلفنی طولانی داشته‌اند.

بر اساس گزارش‌های رسمی، بررسی «چالش‌های مشترک امنیتی منطقه‌ای و جهانی، از جمله تهدید ناشی از ایران و عملکرد گروه‌های نیابتی ایران»؛ محور تماس تلفنی هفته پیش بایدن با نخست وزیر اسرائیل بوده است.

اكسيوس در پایان گزارش خبری روز پنج‌شنبه خود، به نقل از منبع اسرائیلی خود نوشت: پس از گفت‌وگوی رهبران آمریکا و اسرائيل در هفته گذشته، حالا باید اتفاق خیلی عجیبی رخ دهد تا دولت بایدن نام سپاه پاسداران را از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا خارج کند.

خارج کردن نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده، از خواسته‌های اصلی ایران برای به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای «برجام» است. 

بیشتر از جهان