انتشار دستورالعملی برای مردم روسیه از طرف سازمان سیا برای ارسال اطلاعات سری

مقام‌های روسیه از ابتدای حمله این کشور به اوکراین استفاده از اینستاگرام و فیسبوک را ممنوع کردند

در سال ۲۰۱۹، سازمان سیا برای تسهیل ارتباط منابع اطلاعاتی با این سازمان، سایتی آموزشی در وب سیاه ایجاد کرد- REUTERS/Dado Ruvic

با افزایش سختگیری‌های کرملین به اعتراض‌های داخلی روسیه، سازمان سیا دستورالعمل دقیقی برای آن دسته از مردم روسیه که ازجنگ اوکراین ناراضی‌اند منتشر کرده و به آنان نحوه افشای امن اطلاعات حساس را اعلام کرده است.

این سازمان اطلاعاتی روز دوشنبه ۱۲ اردیبهشت، راهنمایی گام‌به‌گام به زبان روسی در رسانه‌های اجتماعی اینستاگرام، یوتیوب و فیسبوک منتشر کرد و توضیح داد چگونه از طریق وب تاریک (دارک وب) با آنان ارتباط برقرار کنند.

در این مطالب توصیه شده اطلاع‌دهندگان بالقوه از رایانه خانه یا محل کار استفاده نکنند و برای آن که ردیابی نشوند از مواردی هم‌چون شبکه‌های شخصی مجازی (وی‌پی‌ان) یا مرورگر اینترنت تور (Tor) استفاده کنند.

سخنگوی این سازمان در مصاحبه با واشنگتن‌پست گفت این دستورالعمل‌ها برای کسانی است که «از جنگ ناعادلانه دولت روسیه به جان آمده‌اند» و می‌خواهند با ما تماس بگیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک مقام این سازمان که به شرط ناشناس‌ماندن صحبت می‌کرد افزود: «مردم نگران روسیه تلاش می‌کنند با سازمان سیا تماس بگیرند و ما می‌خواستیم راهی برای تماس امن با خود معرفی کنیم.»

مقام‌های روسیه از ابتدای این حمله استفاده از اینستاگرام و فیسبوک را ممنوع و قانونی تصویب کرده‌اند که طبق آن رسانه‌ها و شهروندان را از اطلاق نام «جنگ» به این درگیری منع کرده‌اند و نقض آن تا ۱۵ سال حبس دارد.

از آن زمان تاکنون، تقاضا برای وی‌پی‌ان که نشانی رایانه یا گوشی را مخفی می‌کند و داده‌ها را رمزگذاری می‌کند افزایش چشمگیری یافته است. یوتیوب هم‌چنان در روسیه کار می‌کند و بسیاری از روس‌ها از پیام‌رسان‌های رمزگذاری‌شده مانند تلگرام و سیگنال برای هم‌رسانی اخبار رویدادهای اوکراین استفاده می‌کنند.

در ماه‌های آغازین این جنگ، سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده برای پیشبرد جنگ اطلاعاتی با روسیه، راهبردی جسورانه در انتشار گزارش‌های محرمانه در پیش گرفتند.

مقام‌ها گفته‌اند این گزارش‌ها از جمله از قصد روسیه برای استفاده از اسلحه شیمیایی و نیز بخش‌هایی از مکالمات این کشور با هم‌پیمانانش از جمله چین پرده برداشته است و حتی وقتی اطلاعات راستی‌آزمایی کامل نشده بودند تا به‌عنوان بازدارنده عمل کنند، این گزارش‌ها منتشر شده‌اند.

ایالات متحده هم‌چنین از شنود اطلاعات و ارتباطات افراد برای ارزیابی میزان تضعیف روحیه نیروهای روس و احتمال فرار قدرتمندان الیگارش‌ استفاده کرده است.

در سال ۲۰۱۹، سازمان سیا برای تسهیل ارتباط منابع اطلاعاتی با این سازمان، سایت افشای محرمانه اطلاعات در «دارک وب» ایجاد کرد.

ایندیپندنت برای دریافت اطلاعات بیشتر با سازمان سیا تماس گرفته است.

© The Independent

بیشتر از جهان