کوپن دیجیتال نان در راه است

کوپن نان براساس کد ملی و به حساب بانکی منظور خواهد شد

پرداخت یارانه براساس کد ملی، شکل پیشرفته جیره‌بندی کالا‌های اساسی برپایه کوپن در دهه شصت است._ باشگاه خبرنگاران جوان

دولت ابراهیم رئیسی پس از گران کردن قیمت نان، قصد دارد به هر کد ملی «نان یارانه‌ای» اختصاص بدهد.

ابراهیم صیامی یکی از مدیران وزارت اقتصاد روز چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت این خبر را اعلام کرد و مدعی شد با اجرای این طرح «نان برای مردم گران نخواهد شد.»

صیامی گفت در این طرح، به هر کد ملی «یارانه نان» اختصاص داده می‌شود به طوری که مردم به همان قیمت قبلی نان خریداری می‌کنند و مابه‌التفاوت قیمت ناشی از گرانی نان را دولت پرداخت می‌کند.

به گفته او «مزیت این کار این است افرادی که بیش از الگو مصرف کنند باید الگوی مصرف را اصلاح یا به قیمت آزاد خریداری کنند. افرادی هم که مصرف آنها کمتر از الگوی استاندارد است پولی هم برای آنها می‌ماند.»

این مقام مسئول امکان خرید نان در این طرح از طریق کارت بانکی را هم ممکن دانست.

افزایش سرسام‌آور قیمت نان فانتزی یا صنعتی در ایران در پی حذف ارز ترجیحی یا همان ۴۲۰۰ تومانی در روز‌های اخیر با اعتراض‌ مردم همراه شده است.

مقام‌های مسئول هم می‌گویند این افزایش قیمت شامل نان سنتی نمی‌شود، اما در عین حال می‌‌گویند قصد دارند این افزایش قیمت را از طریق پرداخت یارانه جبران کنند.

پرداخت یارانه براساس کد ملی، شکل پیشرفته جیره‌بندی کالا‌های اساسی برپایه توزیع کوپن در دهه شصت و دوران جنگ است.

طرحی کـه در دهه ‏‏۶۰ و هنگام جنگ پیاده می‌شد و بـه صورت متناوب و بر اساس یک زمان‌بندی، کوپن‌های کاغذی بـه خاواده‌ها بر اساس تعداد افراد ‏خانوار تعلق می‌گرفت. 

هر کالا، کوپن مخصوص بـه خود را داشت. این کالا‌ها شامل بنزین، برنج، روغن، قند، شکر، صابون، ‏پودر شوینده، پنیر، تن ماهی، گوشت، مرغ، تخم‌مرغ و … بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

۱۷ فروردین ماه امسال محمدرضا میرتاج‌الدینی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نام این طرح دولت را توزیع «کالابرگ دیجیتال یا همان کوپن سابق» اعلام کرد.

میرتاج‌الدینی گفت «کالابرگ الکترونیکی همان کوپن امروزی و پیشرفته است» با این هدف که مشخص می‌کند «هر فرد برای اقلامی مثل روغن چه قدر سهمیه اختصاص داده شده است.»

او توضیح داد برای اجرای این طرح «زیرساختی که درست شده، همان کارت اعتباری است. به این صورت که برای افراد اعتباری  تخصیص داده می‌شود» تا بتواند با آن خرید کنند.»

بر پایه برخی گزارش‌ها ​​مبلغ کالابرگ‌های دیجیتال از ۹۵ تا ۱۵۰ هزار تومان در نوسان است و پیش‌بینی می‌شود ۶۰ میلیون نفری که یارانه بنزین دریافت می‌کنند، مشمول این طرح شوند.

کالابرگ الکترونیک در کارت‌ بانکی سرپرستان خانوار تعریف می‌شود و دیگر خبری از اعلام شماره کوپن و کالا نیست و همه چیز به صورت الکترونیکی هدایت می‌شود. 

آن طور که مقام‌های مسئول پیش‌تر اعلام کرده‌اند به طور متوسط هر سه چهار ماه یکبار، این کالابرگ‌ها پر (شارژ) خواهد شد.

مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی نگفته‌اند در صورت اجرای این طرح تا چه زمانی پرداخت یارانه نان ادامه خواهد داشت.

وزارت کار تابستان سال ۱۳۹۷ بحث کوپن یا کالابرگ دیجیتال را در پی افزایش چشم‌گیر قیمت کالاهای اساسی مطرح و قرار شد کالاهای اساسی در قالب وجه نقد یا کالابرگ الکترونیک تامین شود.

مخالفان، بازگشت سیستم کوپن را برنامه‌‌ای شکست خورده، بازگشت به عقب و موجب رانت و فساد توصیف می‌کنند، اما موافقان معتقدند این طرح به عدالت در توزیع کمک می‌کند.

بیشتر از اقتصاد