برنده جایزه صلح نوبل: رسانه‌های اجتماعی مطبوعات را تهدید می‌کنند

ماریا رسا می‌گوید که رسانه‌های اجتماعی تغییر حقایق و وقایع تاریخی به نفع سیاستمداران را آسان‌ کرده‌اند

ماریا رسا جایزه صلح نوبل ۲۰۲۱ را همراه دیمیتری موراتوف، روزنامه‌نگار روس، به‌دست آوردـ FABRICE COFFRINI/ AFP

به گفته ماریا رسا، روزنامه‌نگار فیلیپینی برنده جایزه صلح نوبل، ظهور رسانه‌های اجتماعی باعث رشد تبلیغات سیاسی مورد نظر دولت‌ها شده و روزنامه‌نگاران حرفه‌ای را در معرض تهدید مداوم قرار داده است.

رسا در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه، وضعیت کارکنان رسانه‌ها در سراسر جهان را در معرض خطر دانست و گفت بسیاری از تقصیرها ناشی از تغییر در نحوه توزیع اطلاعات است.

بنیان‌گذار ۵۸ ساله وب‌سایت خبری «راپلر»، در حاشیه مراسمی در ژنو به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات، تاکید کرد که رسانه‌های اجتماعی تغییر حقایق و وقایع تاریخی را بسیار آسان‌تر کرده‌اند.

او برای اثبات سخنانش به فیلیپین اشاره کرد، جایی که به نظر می‌رسد قرار است هفته آینده کرسی ریاست جمهوری به فردیناند مارکوس جونیور برسد که پدر دیکتاتور و هم‌نامش، در جایگاه دهمین رئیس‌ جمهوری فیلیپین، اقدام به غارت گسترده و نقض حقوق بشر در این کشور کرد. رسا گفت: «تاریخ در برابر چشمان ما تغییر کرده است و به نظر می‌رسد که او پیروز خواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اشاره ماریا رسا به این نکته است که پیوندهای فردیناند مارکوس با پدرش واضح است، اما او از سیل مطالب جعلی و گمراه‌کننده در رسانه‌های اجتماعی بهره برده است. در مطالب منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی که بیشتر رای‌دهندگان جوان را هدف می‌گیرند، هیچ اشاره‌ای به فساد، قتل، و سایر سوءاستفاده‌هایی نشده است که در دوران حکومت ۲۰ ساله پدر فردیناند مارکوس رخ داد.

برنده جایزه نوبل تاکید کرد: «مشکل رسانه‌های اجتماعی این است که به محتوای تبلیغاتی دولتی اجازه انتشار می‌دهند و برای سیاستمداران این فرصت را فراهم می‌کنند که واقعیت‌های مدنظر خودشان را خلق کنند.»

او در ادامه گفت که در مواجهه با چنین چالش‌هایی، ماموریت روزنامه‌نگاری امروز بیش از هر زمان دیگری مهم است و در چنین فضایی، دسترسی به حقایق قابل اعتماد ضروری است.

در همین حال، به گفته او تغییر چشمگیر فناوری، روزنامه‌نگاران را در برابر حمله‌ها و تهدیدهای مخالفان آسیب‌پذیرتر کرده است. او به بی‌قانونی رسانه‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت در چنین شرایطی، «ارتش‌های ترول» می‌توانند به راحتی به منتقدان حمله کنند. او تاکید کرد: «هر بار که سعی می‌کنید علیه یک قدرت بزرگ حرف بزنید، باید آماده باشید که در معرض حمله قرار بگیرید.»

ماریا رسا که جایزه صلح نوبل ۲۰۲۱ را همراه دیمیتری موراتوف، روزنامه‌نگار روس، به دست آورد، خود نیز در معرض تهدید، حملات، و ارعاب بوده است. او سال ۲۰۲۰ در فهرست روزنامه‌نگاران تحت فشار جای گرفته بود.

این منتقد سرسخت رودریگو دوترته، رئیس ‌جمهوری فیلیپین، با پرونده‌های کیفری متعددی روبه‌رو است که به گفته خودش، ممکن است او را ۱۰۰ سال زندانی کند.

او با اشاره به اینکه «ناعادلانه است که از روزنامه‌نگاران خواسته می‌شود این همه فداکاری کنند»، از دولت‌ها و جامعه جهانی خواست برای فناوری‌هایی که جامعه اطلاعاتی را متحول کرده است، قوانینی به منظور حمایت از روزنامه‌نگاران تنظیم کنند.

بیشتر از جهان