عفو بین‌الملل خواستار آزادی فوری ابراهیم بابایی شد

اعتراض سازمان عفو بین‌الملل به الگوی ناپدیدسازی قهری جمهوری اسلامی در مقابل مخالفان خود

دی ۱۴۰۰، ابراهیم بابایی که قصد خروج از کشور را داشت در شهر ماکو ناپدید شد _ توییتر شیما بابایی

سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای، ضمن اعتراض به ناپدیدسازی قهری ابراهیم بابایی، خواستار اعلام محل نگهداری و آزادی فوری این فعال سیاسی شد، فردی که پس از ناپدید شدنش در دی‌ ۱۴۰۰، خبری از او در دست نیست.

در بیانیه این سازمان آمده است: « پیش از این الگوی ناپدیدسازی قهری مخالفان و دگراندیشان از سوی نیروهای اطلاعاتی و امنیتی و ارتکاب جنایت و نقض جدی حقوق بشر علیه آنها در خانه‌های امن، مستند شده است.»

سازمان عفو بین‌الملل، استفاده نظام‌مند از شکنجه و سایر رفتارهای غیرانسانی ظالمانه و تحقیرآمیز برای گرفتن اعتراف اجباری و استناد به آنها برای صدور رای محکومیت را از جمله موارد نقض حقوق‌بشر در خانه‌های امن نهادهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی، عنوان کرده است.

این سازمان از غلامحسین محسنی اژ‌ه‌ای، ریاست قوه قضائیه ایران خواسته ضمن روشن کردن سرنوشت و محل نگهداری ابراهیم بابایی، تضمین کند تا زمانی که شرایط آزادی وی فراهم می‌شود، او به یک بازداشتگاه رسمی و شناخته‌ شده منتقل شود و از ناپدیدسازی قهری، شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها در امان بماند. همچنین ارتباط منظم با خانواده و وکیل مورد انتخاب این فعال سیاسی و برخورداری از مراقبت‌های پزشکی، از دیگر خواسته‌های عفو بین‌الملل در این بیانیه بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنطور که عفو بین‌الملل اعلام کرده، ابراهیم بابایی سابقه بیماری‌هایی از جمله بیماری قلبی، آسیب‌دیدگی از ناحیه پا و مشکلات روحی داشته و نیازمند دسترسی به دارو و مراقبت درمانی است.

ابراهیم بابایی، از مجروحان جنگ ایران و عراق است که اوایل دی‌ ۱۴۰۰ در حالی‌ که قصد خروج از کشور را داشت، در شهر ماکو ناپدید شد. این فعال سیاسی در دهه ۶۰ و ۸۰ نیز سابقه بازداشت داشته است.

کمتر از دو هفته پس از ناپدید شدن او، دخترش، شیما بابایی از فعالان مخالف حجاب اجباری در بلژیک، از ناپدید شدن پدرش هنگامی که قصد خروج مخفیانه از ایران را داشت خبر داد. او عنوان کرد که قاچاقچیان به او گفتند پدرش در ترکیه جان باخته و او باید برای گرفتن جسد او به یکی از روستاهای شهر وان ترکیه برود. 

شیما بابایی در این مورد اعلام کرد که تحقیقات وکیل او از پلیس محلی، مرزبانی و پلیس امنیت شهر وان حاکی از آن بود که پدرش در شهر ماکو در ایران ربوده شده و تحت بازداشت قرار دارد.

ابراهیم بابایی به دلیل حمایت از فعالیت‌های دخترش شیما بابایی، به ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود.