خاموشی‌ها امسال هم تکرار می‌شود 

مردم ایران در گرمای تابستان برق ندارند و حکومت ایران با استخراج رمزارز تحریم‌ها را دور می‌زند

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران مردم را به «مصرف بی‌رویه برق» در فصل تابستان متهم می‌کنند - ایرنا

در آستانه ماه‌های گرم سال، زمزمه‌ داستان تکراری خاموشی‌ها در فصل تابستان شروع شده است. مالک شریعتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، از احتمال پابرجا بودن خاموشی‌ها خبر داد و ادعا کرد که دولت «تلاش» خود را کرد و برای عبور از این وضعیت مردم، صنایع و دستگاه‌های اجرایی باید دست‌به‌دست هم بدهند.

مجلس شورای اسلامی در ۲۹ فروردین ۱۴۰۱، کلیات «طرح توسعه و مانع‌زدایی از صنعت برق» را تصویب کرد و برخی اعضای کمیسیون انرژی اعلام کردند که این طرح معضل کمبود برق در تابستان را حل می‌کند؛ اما آن‌طور که مالک شریعتی می‌گوید، نتایج این طرح در بلندمدت مشخص می‌شود؛ بنابراین خاموشی‌های تابستان، امسال نیز ادامه می‌یابد.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران مردم را به «مصرف بی‌رویه برق» در فصل تابستان متهم می‌کنند و مدعی‌اند که در صورت کاهش مصرف برق، خاموشی‌ها نیز پایان می‌یابد. عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا این ادعا را تکرار کرد و گفت: «از نظر بنده، در شرایط کنونی باید سیاست‌های اصلاح الگوی مصرف و تغییر تعرفه‌ها در چارچوب نظام توزیع عادلانه یارانه‌ها در این حوزه در دستور باشد.»

او با بیان اینکه «نظام تعرفه گذاری در حوزه برق، گاز و آب باید به صورت افزایش پلکانی باشد»، افزود: «تحقق این شیوه تعرفه‌گذاری نیز به نفع مشترکان کم‌مصرف است و به اجرای عدالت کمک خواهد کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عضو کمیسیون انرژی مجلس مشکلات صنعت برق در ایران را به دولت‌های قبل ارتباط داد و با دفاع از دولت کنونی گفت: «از آنجا که مشکلات در صنعت برق کشور به چندین سال کم‌کاری در دولت‌های قبل بازمی‌گردد و افزایش ظرفیت نیروگاهی محقق نشده، با تمام اقدام‌های صورت گرفته در یک سال گذشته، ما همچنان در معرض خاموشی‌هاییم.»

پیش‌تر عبدالامیر یاقوتی، مدیرکل دفتر مدیریت انرژی شرکت توانیر نیز به خبرگزاری تسنیم گفته بود: «برای عبور از بحران خاموشی و قطعی برق در چهار ماه گرم سال، از ۱۵ اردیبهشت تا ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ به ۱۰ هزار مگاوات صرفه‌جویی در مصرف برق نیاز داریم.»

وزارت نیرو در اردیبهشت‌ماه هرسال تعرفه‌های برق را افزایش می‌دهد. در سال ۱۴۰۰ نیز تعرفه برق همچون سال‌های گذشته هفت درصد افزایش یافت اما افزایش تعرفه‌ها به اردیبهشت محدود نشد و دولت ابراهیم رئیسی با افزایش دوباره آن در بهمن‌ماه نیز موافقت کرد. طبق ادعای دولت، قرار بود تعرفه برق «مشترکان پرمصرف» افزایش پیدا کند اما در فاصله‌ای کوتاه، بسیاری از شهروندان اعلام کردند که با دیدن تعرفه‌های جدید برق «شوکه» شده‌اند.

خبرگزاری ایسنا نیز در همین زمینه نوشت: «بسیاری از مشترکان با پیامک‌هایی که برای آنان ارسال شد، متوجه شدند که در دسته مشترکان پرمصرف قرار گرفته‌اند، در حالی‌ که اغلب خانه نیستند و از وسایل برقی پرمصرف نیز استفاده نمی‌کنند.»

تابستان ۱۴۰۰ نیز در حالی‌ که برخی نمایندگان مجلس و مقام‌های دولتی مردم را به مصرف بی‌رویه متهم می‌کردند، رضا اردکانیان، وزیر نیرو در دولت حسن روحانی، اعتراف کرد که استخراج رمزارز عامل اصلی کمبود برق در ایران است.

استخراج رمز ارز راهکاری است که به جمهوری اسلامی ایران کمک می‌کند تحریم‌های اقتصادی آمریکا را دور بزند. یافته‌های مطالعاتی موسسه پژوهشی «الیپتیک» نشان داد که جمهوری اسلامی از رمزارزها برای دستیابی به پول نقد که تحت‌تاثیر تحریم‌ها از آن محروم شده است، استفاده می‌کند. بر اساس این پژوهش، میزان برق سالانه موردنیاز برای استخراج رمزارز حدود چهار درصد از صادرات نفت ایران است.