بوریس جانسون دوباره خواستار تعطیلی مجلس خواهد شد

این اقدام امکان سخن‌رانی ملکه در روز ۱۴ اکتبر را فراهم  می‌کند

بوریس جانسون
Paul ELLIS / AFP

بوریس جانسون در هفته‌ آینده و پیش از سخن‌رانی جدید ملکه، بار دیگر خواستار تعطیل کردن مجلس خواهد شد؛ حرکتی که خطر خشم نمایندگان مجلس را در پی دارد.

چند روز پس از آن که دادگاه عالی به نمایندگان دستور داد به کارشان برگردند، نخست‌وزیر از ملکه درخواست خواهد کرد که در روز سه‌شنبه برای چند روز مجلس را تعطیل کند تا او برنامه‌ جدید قانونی خود را آماده کند.

این اقدام، امکان آن را پدید می‌آورد که ملکه روز ۱۴ اکتبر یعنی پیش از موعد نشست حساس اتحادیه‌ اروپا در ۱۷ تا ۱۸ اکتبر، سخن‌رانی کند.

این در حالی است که بلندپایه‌ترین دادگاه بریتانیا تصمیم نخست وزیر برای تعطیل کردن مجلس به مدت پنج هفته را غیرقانونی اعلام کرد و آقای جانسون ناچار شد با ناتمام گذاشتن نشستی دیپلماتیک، به مجلس برگردد و با نمایندگان خشمگین رو‌به‌رو شود. دادگاه عالی تعطیلی طولانی مجلس را نپذیرفت، زیرا تشخیص داد که جلو انجام وظایف مجلس را می‌گیرد.

مجلس در تاریخ ۲۵ سپتامبر کار خود را از سر گرفت و وزرا ناچار شدند از منچستر بازگردند، زیرا نمایندگان مخالف، از تصویب تعطیلی کوتاه مدت سنتی آن‌ها برای برگزاری اجلاس سالانه‌شان سر باز زدند.

طبق اعلام دفتر نخست‌وزیر بریتانیا، تعطیلی جدید مجلس شامل«کوتاه‌ترین مدت ممکن» خواهد بود، تا تمهیدات لجستیکی لازم برای آمدن ملکه به مجلس اعیان و خواندن برنامه‌ قانونی دولت، فراهم شود.

به گفته‌ دفتر نخست‌وزیری، اگر پیمان جدید برای خروج بریتانیا از اتحادیه‌ اروپا مورد توافق قرار گیرد، نکته‌ اصلی دستور کار جدید محقق خواهد شد.

نخست‌وزیر گفت: «می‌خواهم اولویت‌های مردم را مطرح کنم».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«دولت از طریق سخنان ملکه، برنامه‌های خود را برای بهداشت ملی، مدارس، مقابله با جرایم، سرمایه‌گذاری در زیرساخت و استقرار اقتصادی قوی، مشخص خواهد کرد».

« در ۳۱ اکتبر به خروج بریتانیا از اتحادیه‌ اروپا رسیدگی می‌کنیم و به مطرح کردن این موضوعات حیاتی ادامه خواهیم داد».

از آنجا که اقای جانسون اکثریت مجلس عوام را با خود ندارد، بعید است که برنامه‌های‌ وی مورد حمایت قرار گیرد، اما دولت قطعاً امیدوار است که سخن‌رانی ملکه بستری برای انتخابات عمومی آینده فراهم کند.

سخن‌گوی رسمی نخست‌وزیر گفت، زمانی که دولت خواستار سخن‌رانی جدید ملکه شد، به «تبعات دقیق» حکم دادگاه عالی «نظر داشت».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent