ده سال از «برنامه اقدام» سازمان ملل برای «امنیت روزنامه‌نگاران» گذشت

روسای سه نهاد سازمان ملل به‌مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات بیانیه مشترک منتشر کردند

روسای مجمع عمومی سازمان ملل، کنفرانس عمومی یونسکو و شورای حقوق بشر به‌مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات بیانیه‌ای مشترک درباره امنیت روزنامه‌نگاران منتشر کردند.

این بیانیه که روز سه‌شنبه در شهر پونتا دل استه اروگوئه منتشر شد& بر «لزوم اهمیت خطیر تضمین اینکه روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه توانایی کار آزادانه، مستقل و امن بدون توقف، تهدید یا تلافی خشونت‌بار را دارند» تاکید می‌کند. در این بیانیه آمده است: «ما هر روز و هر روز به یاد می‌آوریم اطلاعاتی که رسانه‌ها ارائه می‌کنند چه نقش مهمی در دموکراسی، تشویق و پاسداشت حقوق بشر، مبارزه با فساد، توسعه پایدار و حفظ صلح و امنیت بین‌المللی دارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدالله شهید، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل، سانتیاگو ایرازابال مورائو، رئیس کنفرانس عمومی یونسکو، و فدریکو ویه‌گاس، رئیس شورای حقوق بشر، این بیانیه را امضا کردند.

امضاکنندگان به اسناد متعدد سازمان ملل در مورد امنیت روزنامه‌نگاران اشاره می‌کنند از جمله قطع‌نامه مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۲۱ درباره امنیت روزنامه‌نگاران و مسئله قصور از مجازات ناقضان حقوق بشر، قطع‌نامه سال ۲۰۲۰ شورای حقوق بشر درباره امنیت روزنامه‌نگاران و بیانیه ویندهوک به اضافه ۳۰ (Windhoek+30 Declaration) سال ۲۰۲۱ درباره اطلاعات به‌مثابه دارایی عمومی. این نامه در ضمن به چارچوب گسترده «برنامه اقدام سازمان ملل برای امنیت روزنامه‌نگاران و مسئله قصور از مجازات» اشاره می‌کند که در سال ۲۰۱۲، نهادهای سازمان ملل آن را تصویب کردند.

شهید، مورائو و ویه‌گاس با اشاره به دهمین سالگرد «برنامه اقدام» به پیشرفت‌های دهه گذشته و چالش‌های پیش رو اشاره کردند، از جمله افزایش شمار روزنامه‌نگاران زندانی و تعقیب حقوقی آن‌ها، خشونت اینترنتی، استفاده از ابزارهای نظارتی برای توقف کار روزنامه‌نگاران، افزایش حمله‌ها به روزنامه‌نگاران زن و افزایش کشتارها در محیط‌های خارج از تخاصم.

بیشتر از جهان