زنان افغانستان، از دریافت گواهی‌نامه رانندگی محروم شدند

طالبان پیش از این زنان را از حق کار و آموزش محروم کردند

طالبان پس از محروم کردن زنان و دختران از حق آموزش و کار، این‌بار حق دریافت گواهی‌نامه رانندگی را از آنان گرفتند. هرچند رهبری این گروه، در این مورد دستور علنی صادر نکرد، اما جان آقا اچکزی، مسئول اداره پلیس ترافیک طالبان در هرات، روز دوشنبه ۱۲ اردیبهشت، به خبرگزاری فرانسه گفت پس از این زنان حق دریافت گواهی‌نامه رانندگی ندارند. جان‌ آقا اچکزی افزود: «به ما دستور شفاهی داده شده است که صدور گواهی‌نامه برای رانندگان زن را متوقف کنیم، اما به ما دستور داده نشده است که زنان را از رانندگی در شهر منع کنیم.»

در بیش از ۸ ماه که از سلطه خشونت‌بار طالبان بر افغانستان می‌گذرد، هیچ زنی گواهی‌نامه رانندگی دریافت نکرده است، در حالی که پیش از این در بسیاری از شهرهای افغانستان، رانندگی زنان به یک امر معمول بدل شده بود.

زینب محسنی، از زنان راننده در شهر هرات، می‌گوید هنوز نامه‌ رسمی یا فرمانی را که رانندگی زنان را ممنوع کرده باشد ندیده است، اما طالبان برای زنانی که خواستار دریافت گواهی‌نامه رانندگی باشند، جواز صادر نمی‌کنند. زینب افزود که هنوز کسی مانع رانندگی او در شهر هرات نشده است. با این حال او می‌افزاید که برخی اعضای طالبان با اعمال سلیقه، ممکن است در ایست‌های بازرسی برای رانندگان زن مزاحمت ایجاد کنند.

پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، ساختارهای مدنی و حقوق بشری نیز در این کشور از بین رفتند. همزمان با خروج نیروهای خارجی، بسیاری از چهره‌های تاثیرگذار مدنی نیز افغانستان را ترک کردند، اما بازگشت طالبان به قدرت، باعث نشد تا خیابان‌ها از معترضان خالی بمانند. این‌بار، زنان میدان‌دار صحنه‌های اعتراضی شدند، آن هم در مقابل گروهی که جز خشونت و کشتار، پاسخ دیگری به منتقدان و مخالفانش ندارد. اکنون که صدور گواهی‌نامه رانندگی برای زنان متوقف شده است، زنان راننده تلاش می‌کنند به آسانی تسلیم این تصمیم طالبان نشوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شیما وفا، از دیگر زنان راننده در شهر هرات است. او گفت از وقتی رانندگی می‌کند می‌تواند به بسیاری از نیازهای اعضای خانواده‌اش در اسرع وقت رسیدگی کند. او گفت: «اگر نیمه‌‌شب یا وقت دیگری یک عضو خانواده من نیازی داشت و مردی در خانه نبود، من توانسته‌ام این مشکل را حل کنم. گاهی که برادر یا شوهرم در خانه نباشد، خودم می‌توانم به نیازها و کارهایم سریع‌تر رسیدگی کنم.»

شیما افزود که در مورد وضع محدودیت بر رانندگی زنان، با طالبان بحث کرد و به آنان گفت که وقتی یک زن خودش رانندگی می‌کند، مصون‌تر از این است که با یک تاکسی سفر کند. به باور او، اجازه داشتن زنان برای رانندگی، سطح ناامنی را برای آنان کاهش می‌دهد و نباید طالبان مانع رانندگی زنان شوند.

طالبان پس از سلطه بر افغانستان، افراد آموزش‌دیده و متخصص را از همه مسندهای دولتی، از جمله اداره پلیس ترافیک اخراج کردند. در این مسندها، چهره‌های جدید از میان جنگجویان و ملاهای عضو گروه طالبان که برخی از آنان تجربه‌ زندگی و کار در شهرهای افغانستان را نداشتند گماشته شدند. از این میان، شخصی به نام مولوی خیال محمد غیور که در ۲۰ سال گذشته در شهر کراچی پاکستان نانوا بود، اکنون مدیر پلیس ترافیک در شهر کابل است. او پس از تسلط طالبان بر افغانستان، به دعوت این گروه به کابل آمد و اکنون رهبری ۱۵۰۰ نفر کارمند مدیریت پلیس ترافیک کابل را به عهده دارد. مولوی خیال محمد نمونه‌ای از صدها نفری است که پس از سلطه طالبان بر افغانستان، از پاکستان به این کشور رفتند و در سرزمینی که طالبان فتح کردند، بر مسندهای دولتی تکیه زده‌اند.

نعیم الحق حقانی، رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در هرات، متوقف شدن صدور گواهی‌نامه رانندگی برای زنان را از طرف این گروه رد کرد، اما در کلاس‌های آموزش قواعد رانندگی و محل اخذ امتحان رانندگی که هیچ یک از قواعد رانندگی در آن رعایت نمی‌شود، هیچ زنی حضور ندارد. قاری امید منتقیم، مدیر بخش صدور گواهی‌نامه رانندگی در اداره پلیس ترافیک طالبان در هرات، عکس‌ها و ویدیوهایی از فعالیت‌های این اداره در صفحه توییتر خود پخش کرده است که نشان می‌دهد هیچ زنی در هیچ یک از بخش‌ها و برنامه‌های این اداره حضور ندارد.

این اقدام طالبان، در ادامه تلاش این گروه برای حذف زنان از همه ساختارها و بخش‌های جامعه افغانستان است. اقدامی که با واکنش‌هایی در افغانستان و بیرون از این کشور مواجه شده است.