یک انبار مهمات نظامی تحت کنترل طالبان در استان خوست منفجر شد

منابعی محلی گفتند که این انبار مهمات نظامی را نظامیان آمریکایی آتش زده‌اند

رژه طالبان با تجهیزات نظامی آمریکا در کابل(نوامبر ۲۰۲۱)-REUTERS/Ali Khara NO RESALES. NO ARCHIVES

منابع محلی در استان خوست به ایندیپندنت فارسی گفتند که صبح روز یکشنبه یک انبار تسلیحات نظامی به‌جامانده از نیروهای آمریکایی و نظامیان پیشین افغانستان در خوست منفجر شده است. این منابع محلی افزودند این انبار مهمات تحت کنترل نیروهای کی.پی.اف بود (نظامیانی که زیر نظر نیروهای آمریکایی آموزش دیده بودند) و اکنون به دست طالبان افتاده است و در شهرستان علی شیر خوست منفجر شد و حدود سه ساعت در آتش سوخت.

در حالی که نظامیان ایالات متحده آمریکا یک انبار بزرگ مهمات به‌جامانده از نیروهای آمریکایی در پایگاه «شوراب» را حدود یک ماه پیش در استان هلمند بمباران کردند، منابعی در هلمند گفتند که انبار بزرگ تسلیحاتی به‌جامانده از نیروهای آمریکایی و نظامیان افغانستان در خوست را نیز نظامیان آمریکایی منفجر کردند.

طالبان به خبرنگاران محلی در خوست گفتند که انبار آتش گرفته است و مسئله مهمی نیست. جزئیات بیشتری درباره چگونگی این آتش‌سوزی منتشر نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، در روز ۱۰ فروردین، انفجاری در پایگاه نظامی «شوراب» در هلمند رخ داد. طالبان در آن روز اعلام کردند که این انفجار ناشی از مین‌هایی بود که کار گذاشته شده بودند. اما چهار روز پس از این انفجار، رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که هواپیماهای بی‌سرنشین نیروهای آمریکایی بزرگ‌ترین انبار مهمات به‌جامانده از این نیروها در پایگاه نظامی شوراب هلمند را بمباران کردند.

در این حمله ۶ نیروی طالبان کشته و ۱۱ نفر دیگر زخمی شدند و شمار زیادی از تجهیزات نظامی که از نیروهای آمریکایی و نظامیان پیشین به جا مانده بود و به دست طالبان رسیده بود، نابود شدند.

در حال حاضر، ۷ میلیارد دلار تجهیزات نظامی ایالات متحده امریکا در افغانستان در دست طالبان مانده است.

طالبان این حمله هوایی را رد کردند. پایگاه نظامی «شوراب» در هلمند دومین پایگاه بزرگ نظامی نیروهای خارجی پس از پایگاه بگرام در افغانستان به شمار می‌رفت.

پایگاه شوراب تا سال ۲۰۱۴ تحت کنترل نیروهای بریتانیایی در هلمند بود اما بعد، نیروهای آمریکایی کنترل آن را به دست گرفتند.

نیروهای آمریکایی در اوایل اردیبهشت از پایگاه شوراب به پایگاه نظامی بگرام منتقل شدند و این پایگاه را به نظامیان افغانستان سپردند.