پاپ: برای دیدار با پوتین درخواست داده‌ام

رهبر کاتولیک‌های جهان حمله روسیه به مسکو را با نسل‌کشی در رواندا مقایسه کرد

از زمان حمله مسکو به کی‌یف، پاپ بارها خواستار صلح در اوکراین شده است - Alexey DRUZHININ /AFP

پاپ فرانسیس در مصاحبه‌ جدیدش با یک روزنامه ایتالیایی، گفت که برای ملاقات با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به منظور گفت‌وگو در مورد اوکراین درخواست داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پاپ در حالی که خونریزی‌های ناشی از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین را با نسل‌کشی رواندا مقایسه می‌کرد، گفت که حدود ۲۰ روز پس از شروع جنگ، پیامی برای پوتین ارسال کرده و گفته که حاضر است برای این دیدار به مسکو برود.

رهبر کاتولیک‌های جهان افزود: «ما هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم و همچنان اصرار داریم که این ملاقات انجام شود. هرچند احتمال می‌دهم که پوتین نتواند و نخواهد چنین نشستی برگزار شود.»

او تاکید کرد: «۲۵ سال پیش در رواندا، تجربه‌ای یکسان و مشابه آنچه اکنون در اوکراین رخ می‌دهد، اتفاق افتاد. حالا هم سوال این است که چگونه می‌توان جلو چنین خشونتی را گرفت؟»

اشاره پاپ به رویدادی است که طی آن، حدود ۸۰۰ هزار نفر به دلیل تلاش رژیم افراطی هوتو برای از بین بردن اقلیت توتسی در رواندا، در فاصله آوریل تا ژوییه سال ۱۹۹۴، در یکی از بزرگ‌ترین قتل‌عام‌های قرن بیستم، کشته شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از زمان حمله مسکو به کی‌یف، پاپ بارها خواستار صلح در اوکراین شده و این «جنگ بی‌رحمانه و بی‌معنی» را محکوم کرده است.

او درباره اینکه احتمال دارد به کی‌یف برود یا نه، گفت: «فعلا نه! ابتدا باید به مسکو بروم و با پوتین ملاقات کنم.»

گفت‌وگو با متولیان کلیسای ارتدکس که در سال ۱۰۵۴ از کلیسای کاتولیک جدا شد، از اولویت‌های دیگر پاپ فرانسیس ۸۵ ساله است. با این حال از زمان حمله روسیه به اوکراین، درخواست‌های پاپ برای صلح، با دفاع کریل پاتریک، رهبر کلیسای ارتدوکس روسیه، از رئیس‌جمهوری این کشور روبه‌رو شده است. او متحد نزدیک پوتین است و از مبارزه پوتین علیه «دشمنان خارجی و داخلی» روسیه حمایت می‌کند.

در حالی که روسیه حمله به اوکراین را «عملیات نظامی ویژه» نام داده است، پاپ فرانسیس در سخنرانی‌‌های متعدد خود، چنین اصطلاحی را بی‌معنی دانسته و گفته است نمی‌توان چیزی را که رخ می‌دهد، فقط یک عملیات نظامی در نظر گرفت؛ بلکه جنگی است که رودخانه‌هایی از خون و اشک به راه انداخته است.

او شهر محاصره‌شده ماریوپل را «شهر شهدا» نامید و تاکنون چندین بار درخواست کرده است تا گذرگاه‌های بشر‌دوستانه ایمن ایجاد و به ساکنان اجازه داده شود شهرها را تخلیه کنند.

پاپ فرانسیس در یکی دیگر از سخنرانی‌هایش، درباره بروز جنگ هسته‌ای هم هشدار داد. او با اشاره به احتمال بروز «يک فاجعه نهایی که جهان را خاموش می‌کند»، بدون نام بردن از جنگ اوکراین، گفت: «روز بعد از آن واقعه، البته اگر هنوز روزها و انسان‌هایی وجود داشته باشند، باید بشریت دوباره از هیچ شروع کند.»