ترامپ از عملکرد غیرقانونی خود دفاع کرد

ترامپ می‌گوید «کاملا حق دارد» از یک دولت خارجی بخواهد درباره رقیب سیاسی‌اش تحقیق کند

Andrew Caballero-reynolds / AFP

دونالد ترامپ به اشتباه ادعا می‌کند «کاملا حق دارد» از دول خارجی بخواهد درباره اتهام فساد از رقبایش تحقیق کنند.

آقای ترامپ در توییتی که در نخستین ساعات صبح جمعه منتشر کرد نوشت: «به‌عنوان رییس‌جمهور ایالات متحده من کاملا حق دارم، بلکه حتی وظیفه دارم، تا درباره فساد تحقیق کنم و این شامل درخواست یا پیشنهاد به سایر کشورها می‌شود تا ما را یاری رسانند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نظرات جنجالی رییس‌جمهور بعد از آن اظهار شد که دموکرات‌ها او را متهم کرده‌اند غیرقانونی به اوکراین فشار آورده تا درباره اتهامات بی‌پایه و اساس علیه خانواده بایدن تحقیق کند.

بعد از شکایت یک افشاگر از تماس تلفنی ۲۵ ژوییه آقای ترامپ با رییس‌جمهور اوکراین، نمایندگان دموکرات برنامه خود برای استیضاح رییس‌جمهور را اعلام کردند.

در خلاصه‌ای از این تماس تلفنی، آقای ترامپ می‌گوید اوکراین باید از هانتر بایدن، پسر جو بایدن، که در هیات مدیره یک شرکت اوکراینی عضو بوده است، تحقیق کند.

درهمان حول و حوش، رییس‌جمهور کمکی ۲۵۰ میلیون دلاری به اوکراین را هم به تعویق انداخت.

در روز پنجشنبه، آقای ترامپ انجام هرگونه کار اشتباهی را انکار کرد و همچنین علنا از چین و اوکراین خواست از خانواده بایدن تحقیق کنند.  

آقای ترامپ به خبرنگاران گفت: «اوکراین باید از خانواده باید تحقیق کند. و همینطور چین نیز باید تحقیقاتی را از خاندان بایدن آغاز کند».

جو بایدن، معاون اول رییس‌جمهور سابق، یکی از نامزدهای پیشتاز دموکرات برای انتخابات ۲۰۲۰ است. پیش از این، تحقیق مقامات اوکراینی از شرکتی به نام بورزیما، که هانتر بایدن عضو هیات مدیره آن بود، هیچ مدارکی را دال بر ارتکاب تخلف و اشتباه از جانب مالکان شرکت پیدا نکرد.

این تحقیقات بعدتر خاتمه یافت ولی در روز جمعه دادستان کل اوکراین اعلام کرد در حال بررسی کردن نحوه خاتمه یافتن این تحقیقات کیفری است.

چندین پیامک تلفنی از طرف یکی از دیپلمات‌ها به یکی از کمیته‌های تحقیقات مجلس تسلیم شد که نشان می‌دهد هیات نمایندگان آمریکا، اوکراین را تحت فشار قرار داده‌اند تا خبربازگشایی تحقیق را علنا اعلام کند.

مطابق قانون فدرال کارزار انتخاباتی، دخالت و یاری دول خارجی در انتخابات ایالات متحده غیر قانونی است. الن وینتراب، دبیر کمیته انتخابات فدرال، طی توییتی در روز پنجشنبه، که اولین پست او از ماه ژوئن بود، به رییس‌جمهور درباره دریافت کمک از خارج برای انتخابات، اخطار داد.

او گفت: «بگذارید این را برای همه مردم و هر کسی که برای مقامی دولتی نامزد می‌شود صد در صد روشن کنم: برای هر شخصی غیرقانونی است که از یک فرد خارجی هرگونه کمک، یاری و هر چیز ارزشمند دیگری در ارتباط با انتخاباتی در ایالات متحده، دریافت کند. این موضوعی جدید نیست».

رییس‌جمهور نیز از پیشگاه قانون مستثنی نیست.

گزارش‌های تکمیلی از سایر آژانس‌های خبری

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent