بازداشت یک روزنامه‌نگار روس در ایران

سفیر ایران در روسیه احضار شده است

عکس از فیس‌بوک یولیا یوزیک

سپاه پاسداران ایران یک زن خبرنگار روس را در ایران بازداشت کرده است. یولیا یوزیک پس از یک دعوت خصوصی به تهران رفت که ابتدا در فرودگاه پاسپورتش ضبط شد و چند روز بعد توسط سپاه پاسداران اسلامی در هتل محل اقامتش بازداشت شد. 

بوریس وویته‌خووسکی، یکی از همکاران یولیا و به گفته منابعی همسر سابق یولیا یوزیک، ضمن اضافه نمودن مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه در یک متن فیس‌بوکی نوشت: «یولیا در تهران بازداشت و به زندان انداخته شد. روز شنبه دادگاهی برگزار خواهد شد و او می تواند تا ده سال حکم زندان بگیرد».

وی ادامه می دهد: «یولیا چند سال پیش در تهران به عنوان گزارشگر مشغول به کار بود. وی چندی پیش به ایران دعوت شد و اندکی بعد مجدد به تهران سفر کرد. با این همه به محض ورود او به تهران، ماموران امنیتی گذرنامه‌ او را ضبط کردند و به او گفتند می‌تواند به هنگام بازگشت آن را تحویل بگیرد ولی ماموران سپاه پاسداران با شکستن در اتاق او در هتل، یولیا را بازداشت کردند. او متهم به همکاری با دستگاه‌های امنیتی اسرائیل است».

سونیا، دختر یولیا یوزیک نیز در حساب فیس‌بوک خود بازداشت مادرش را تایید کرد و نوشته است، روز پنجشنبه ۱۱ مهر یک دقیقه با مادرش صحبت کرده و او گفته که در سلول روی زمین می نشیند و ارتباطش با دنیای بیرون قطع است. 

یولیا در این مکالمه به سونیا گفته است که قرار است دادگاهی برایش روز شنبه (۱۳ مهر) برگزار شود. آندره گاننکو، وابسته مطبوعاتی سفارت روسیه در ایران، پس از تایید خبر بازداشت توسط سفارت روسیه گفت دیپلمات‌های روس در تلاش‌اند تا جزئیات این ماجرا را روشن کنند. البته ساعاتی پیش، عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگار بخش فارسی اسپوتنیک (پایگاه خبری روس) گفت: «ایشان جهت ادای برخی توضیحات بازداشت شده و بزودی آزاد خواهد شد».

از سوی دیگر، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز از طریق فیس‌بوک خود از احضار سفیر ایران در روسیه برای توضیح درباره دلایل این بازداشت خبر داد و نوشت: «هم‌اینک به رسانه‌ها اعلام کردم که در رابطه با دستگیری یولیا یوزیک تبعه روسیه در تهران، مهدی سنایی سفیر ایران در مسکو برای دادن توضیح در مورد شرایط واقعه و تامین حقوق شهروند روس دستگیر شده به وزارت خارجه روسیه فراخوانده شد. پرونده یولیا تحت کنترل سفارت روسیه در تهران و دیپلمات‌های روسی قرار گرفت».

یولیا یوزیک، ۳۶ ساله و نویسنده کتاب «رکوردی برای بُسلان» است که سرگذشت تروریست‌های انتحاری زن در شهر بسلان روسیه است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران طی سال‌های اخیر با بازداشت اتباع خارجی و شهروندان دوتابعیتی دچار بحران‌های دیلماتیک شده است ولی به اعتقاد برخی از کارشناسان، این بازداشت‌ها ابزاریست برای نظام در چانه‌زنی با کشورهای غربی. چندین شهروند آمریکایی، استرالیایی و آمریکایی-ایرانی، آمریکایی-بریتانیایی و فرانسوی-ایرانی در زندان‌های ایران به‌سر می برند و به گفته گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، جاوید رحمان، بیش از ۳۰ زندانی دو تابعیتی در ایران وجود دارد. 

نازنین زاغری، فریبا عادلخواه و مراد طاهباز نمونه‌هایی از این گروه هستند. ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به ایندیپندنت فارسی گفت دختر پنج ساله‌اش برای حرف زدن با او نیاز به مترجم دارد و دیگر قادر به حرف زدن به زبان انگلیسی نیست. قرار است گابریلا برای ثبت نام در دوران پیش دبستانی به لندن برود. دختری که یکبار با سفر به ایران از پدرش و با زندانی شدن نازنین از مادرش جدا شد، اینبار نیز پس از سال‌ها زندگی با پدربزرگ و مادربزرگش و آمیخته شدن با زبان و فرهنگ ایرانی،‌ مجددا باید به لندن مهاجرت کند. 

نازنین زاغری دهم مهر ماه نامه‌ای در فضای مجازی منتشر کرد و طی آن گفت: «کشور من سنگ مادران سوری و یمنی و فلسطینی را به سینه می‌زند اما به‌رغم دوری مادری از فرزندش در خاک سرزمین خود چشم می‌پوشد و زجرش را با نظاره کردن رفتن کودک پنج ساله‌اش صد چندان می کند».

در بخش دیگری از این نامه آمده است: «کشورم من را در ازای مبلغ هنگفتی برای مطالبات سیاسی خودش به حراج گذاشته است».