بیل گیتس: ظهور سویه‌های جدید کووید بدترین حالت همه‌گیری است

بیل گیتس از رهبران جهان خواست برای افزایش آمادگی در برابر خطرات بهداشتی بیشتر هزینه کنند

این میلیاردر مالک مایکروسافت گفت: «پنج درصد خطر» بدتر شدن شرایط همه‌گیری وجود دارد - Ludovic MARIN / AFP

بیل گیتس هشدار داد که احتمالا ما هنوز بدترین وضعیت همه‌گیری کووید را ندیده‌ایم و ممکن است نوع کشنده‌تری از این ویروس نمایان شود.

این میلیاردر مالک مایکروسافت گفت که نمی‌خواهد «قاصد غم و درد» باشد، اما «پنج درصد خطر» بدتر شدن همه‌گیری وجود دارد و از رهبران جهان خواست برای افزایش آمادگی در برابر خطرات بهداشتی بیشتر هزینه کنند.

گیتس از دیرباز در مورد خطرات جهانی ناشی از ویروس‌ها هشدار می‌داد. او پیش‌تر در سخنرانی سال ۲۰۱۵ خود ادعا کرده بود که جهان «برای مواجهه با همه‌گیری آینده آماده نیست» و بزرگ‌ترین عامل ایجاد «فاجعه جهانی» ویروس‌ است، نه جنگ.

این فرد بشردوست به فایننشال تایمز گفت: «ما هنوز در معرض خطر ابتلا به این بیماری همه‌گیر قرار داریم که می‌تواند سویه دیگری مسری‌تر و کشنده‌تر ایجاد کند.»

«احتمالش زیاد نیست و من نمی‌خواهم قاصد غم و درد باشم، اما خطر اینکه بدترین حالت این همه‌گیری در راه باشد، بسیار بالاتر از پنج درصد است.»

این انسان نیکوکار همچنین درخواست کرد گروهی متشکل از کارشناسان با برآورد هزینه‌ای حدود یک میلیارد دلار، به مدیریت سازمان بهداشت جهانی «دبلیو‌اچ‌او» (WHO) برای شناسایی همه‌گیری‌های آینده و پیشگیری از آن‌‌ها ایجاد شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «هزینه موردنیاز در مقایسه با سود آن بسیار ناچیز است و این آزمونی خواهد بود تا ببینیم آیا نهادهای جهانی می‌توانند مسئولیت‌های جدید را به بهترین وجه عهده‌دار شوند؛ حتی در دورانی که [روابط بین] ایالات متحده و چین خصمانه و [روابط بین] ایالات متحده و روسیه به‌شدت خصمانه است؟»

این در حالی است که دکتر تدروس آدانوم گبریسوس، دبیر کل سازمان بهداشت جهانی، از کشورها خواست همچنان ابتلا به ویروس کرونا را زیرنظر داشته باشند و گفت که جهان به دلیل کاهش نرخ آزمایش‌ها، از فهم نحوه انتشار ویروس «عاجز» مانده است.

او در یک نشست خبری در مقر سازمان ملل متحد در ژنو گفت: «با کاهش آزمایش در بسیاری کشورها، سازمان بهداشت جهانی درباره سرایت و توالی‌یابی ویروس اطلاعات کمتری دریافت می‌کند.»

«این به بی‌اطلاعی روزافزون ما از الگوهای تکامل و سرایت ویروس منجر می‌شود.»

بیل رودریگز، مدیر اجرایی «فایند» (FIND)، یک گروه امداد جهانی که با سازمان بهداشت جهانی در زمینه گسترش دسترسی به آزمایش (کووید) همکاری می‌کند، گفت: «نرخ آزمایش‌‌ها ۷۰ تا ۹۰ درصد کاهش یافته است.»

او افزود: «در حال حاضر بیش از هر وقت دیگر می‌توانیم بفهمیم چه اتفاق‌هایی می‌افتد. با این حال امروز، به دلیل کاهش هشیاری جهان درباره همه‌گیری، اولین چیزی که از بین رفت، روال آزمایش دادن بود و بدین ترتیب از درک تغییرات این ویروس عاجز مانده‌ایم.»

در پیشرفت‌های دیگر، تجزیه‌وتحلیل داده‌های ۵۰ مطالعه نشان داد که تقریبا نیمی از افراد در حال بهبود از کرونا، هنوز با عوارض پس از ابتلا به کووید درگیرند.

© The Independent

بیشتر از جهان