نماینده مجلس خواستار محاکمه مسببان تیراندازی به کولبران شد

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران کولبران را «متجاوزان مرزی» می‌نامد

کولبران در مناطق غربی و جنوب غربی ایران، ساعت‌های طولانی در مسیری کوهستانی، بارهای سنگین را بر دوش حمل می‌کنند - ایرنا

در پی کشته شدن دو کولبر در منطقه مرزی نوسود، آرش زره‌تن لهونی، نماینده اورامانات و جوانرود در مجلس، از قوه‌ قضاییه خواست مسببان این حوادث را محاکمه کند.

آرش‌ زره‌تن لهونی در جلسه علنی مجلس، با انتقاد شدید از تیراندازی به سوی کولبران در مناطق مرزی گفت: «در فاصله کمتر از دو هفته، دو جوان در مرز نوسود کشته شده‌اند. چه کسی می‌خواهد به خانواده آنان پاسخ دهد؟ این وضعیت تا چه زمان می‌‌خواهد ادامه پیدا کند؟»

هفته گذشته، یک کولبر جوان که متاهل و صاحب دو فرزند بود، در منطقه نوسود کشته شد. ویدیویی که از گریه‌ شدید دختر خردسال بر مزار پدرش در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، واکنش شدید کاربران را در پی داشت.

این نماینده مجلس خواستار تشکیل کمیته‌ای ویژه برای بررسی این وضعیت شد و افزود: «قوه قضاییه با مسببان حوادث برخورد جدی انجام دهد و مقصران را شناسایی و محاکمه کند. دیگر نباید شاهد چنین حوادث تلخی باشیم.»

او در ادامه، به وضعیت اقتصادی و اشتغال ساکنان مناطق مرزی غرب ایران اشاره کرد و گفت: «مجلس و دولت باید مشکلات معیشتی مرزنشینان را حل کنند. ما منتظر تسلیم و ابلاغ طرح و لایحه از سوی مجلس و دولت‌ایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، رسول خضری، نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس نهم و دهم، نیز «طرح ممنوعیت شلیک به کولبران» را در مجلس دنبال کرده بود؛ اما طرح دوفوریتی او در نهایت بدون نتیجه ماند و در مجلس یازدهم هم فراموش شد.

کولبران در مناطق غربی و جنوب غربی ایران، ساعت‌های طولانی در مسیری کوهستانی، بارهای سنگین را بر دوش حمل می‌کنند. برخی از آن‌ها در سرمای زمستان و برف سرمازده می‌شوند و جان می‌بازند و برخی هم هدف تیراندازی نیروهای مرزی قرار می‌گیرند.

روز یکشنبه، ۱۱ اردیبهشت، دو کولبر دیگر در پی شلیک مستقیم نیروهای نظامی در مناطق نوسود زخمی شدند. خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، هویت این دو کولبر را امید حبیبی، ۲۷ ساله، و زانکو خسروی، ۱۹ ساله، اعلام کرد. بر اساس این گزارش، این کولبران بدون اخطار قبلی و از فاصله نزدیک هدف گلوله نیروهای نظامی قرار گرفته‌اند.

روز شنبه، ۱۰ اردیبهشت، نیز وب‌سایت کولبر نیوز خبر داد که در پی شلیک مستقیم نیروهای مرزی در نوسود، یک کولبر جان باخته است و پنج نفر دیگر مجروح شده‌اند. در هفته‌های گذشته نیز اخبار مشابه دیگری درباره زخمی و کشته شدن کولبران در مناطق کردنشین غرب ایران منتشر شده بود.

کولبران بیشترین قربانیان انفجار مین در مناطق مرزی ایران‌اند؛ با این حال بنیاد شهید تصریح کرده است از کسانی که غیرقانونی به مناطق آلوده به مین می‌روند، حمایت نمی‌کند.

قاسم رضایی، جانشین فرمانده ناجا، نیز در نخستین روزهای سال ۱۴۰۱ به استان کردستان رفت و در جمع خبرنگاران، کولبران را «متجاوزان مرزی» خواند و گفت که با آنان مبارزه می‌شود. او به کولبران هشدار داد تا از «کارهای غیرقانونی» و «ترددهای غیرمجاز» دست بردارند؛ در غیر این صورت با آنان مقابله خواهد شد.

کولبری شغلی سخت و طاقت‌فرسا است که ساکنان مناطق مرزی غرب ایران در پی مشکلات اقتصادی و بحران اشتغال به ناچار به آن روی می‌آورند.