لاوروف می‌گوید هیتلر هم تبار یهودی داشت

اقدام‌های پوتین برای اوکراینی‌ها یادآور «طرح‌های هیتلر» است

زلنسکی اغلب با استفاده از تاریخچه خانواده خود گفته است: اوکراین کشور مملو از نفرتی که پوتین به تصویر می‌کشد، نیست - Sergei SUPINSKY / AFP

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در توجیه درخواست ولادیمیر پوتین برای «نازی‌زدایی» از اوکراین گفت که یهودی‌تبار بودن ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، اهمیتی ندارد.

لاوروف روز یکشنبه، ۱ مه، در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی ایتالیایی گفت: «گیریم که زلنسکی یهودی باشد. این واقعیت با وجود عناصر نازی در اوکراین منافاتی ندارد. به گمان من هیتلر هم خون یهودی داشت. برخی از بدترین یهودستیزان هم یهودی‌اند.»

لاوروف به نظریه‌ای اثبات‌نشده اشاره می‌کرد؛ اینکه نیاکان آدولف هیتلر، دیکتاتور آلمان، احتمالا یهودی و آفریقایی بودند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز ۲۴ فوریه علیه اوکراین اعلام جنگ کرد و این جنگ را «عملیات ویژه نظامی» برای خلع سلاح این کشور اروپای شرقی و پاکسازی رهبرانی توصیف کرد که به گفته او نئونازی‌اند.

اگرچه اوکراین پیشینه سیاهی در یهودستیزی دارد، حتی شبه‌نظامیان راستگرای افراطی گردان آزوف هم در کنار ارتش اوکراین در این جنگ سه ماهه جنگیده‌اند و ناتو و همپیمانان آن دعوت مسکو به «نازی‌زدایی» را دستاویزی برای این تهاجم می‌دانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش تایمز اسرائیل، این وزیر روسیه گفت که اگر زلنسکی از دادن دستورالعمل‌های «جنایتکارانه» به «سربازان نازی» خود دست برمی‌داشت، می‌توانست صلح را بین دو کشور برقرار کند.

لاوروف مدعی شد که برخی روزنامه‌ها «تایید کرده‌اند که آمریکایی‌ها و مخصوصا کانادایی‌ها در زمینه‌سازی برای فعالیت گروه‌های آشکارا نئونازی و بسیار تندرو در اوکراین نقشی محوری داشته‌اند».

از زمان شروع این جنگ، رهبران اوکراین اغلب رئیس‌جمهوری روسیه را به علت حمله بی‌دلیل به این کشور، هیتلر نوین خوانده‌اند؛ مخصوصا پس از آنکه نیروهایش مناطقی مهم برای یهودیان از جمله محل کشتار جمعی بابی‌ یار و اومان (از مکان‌های مقدس یهودیان ارتودوکس حسیدی) را بمباران کردند.

زلنسکی در جلسه‌ اینترنتی ۷ مارس ۲۰۲۲ «مجمع روسای نهادهای یهودی آمریکا» (Conference of Presidents of American Jewish Organizations) که نهادی برای گردهمایی گروه‌های یهودی است، گفت: «این کاملا رفتاری نازی‌گونه است. من نمی‌توانم این رفتار را به نحو دیگری ارزیابی کنم.»

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه این کشور ویران و جنگ‌زده، هم افزود که اقدام‌های پوتین برای اوکراینی‌ها یادآور «طرح‌های هیتلر» است.

زلنسکی اغلب با استفاده از تاریخچه خانواده خود گفته است که اوکراین کشور مملو از نفرتی که پوتین به تصویر می‌کشد، نیست. بر پایه گزارش‌ها، پدربزرگ زلنسکی در ارتش شوروی علیه نازی‌ها جنگیده است و سایر اعضای خانواده‌اش هم در هولوکاست جان باخته‌اند.

در همین حال، وزیر خارجه روسیه ادعا می‌کند سالگرد آزادسازی روسیه در پایان جنگ جهانی دوم که در پیش است، بر جنگ مسکو در اوکراین هیچ اثری ندارد.

او افزود: «سربازان ما اقدام‌های خود را بر مبنای تاریخ خاصی انجام نمی‌دهند. ما پیروزی‌ خود را با متانت جشن می‌گیریم اما زمان‌بندی و سرعت رویدادها در اوکراین به ضرورت به حداقل رساندن خطرات فراروی غیرنظامیان و سربازان روسیه بستگی خواهد داشت.»

© The Independent