روسیه به صادرات گاز از طریق اوکراین ادامه می‌دهد

اروپا قصد ندارد قرارداد جدیدی برای خرید گاز از روسیه را امضا کند

روسیه از صادرات گاز به عنوان اهرم فشار بر اروپا استفاده می کند- AFP

در پی قطع صادرات گاز روسیه به بلغارستان و لهستان، اتحادیه اروپا نشست اضطراری برگزار کرد تا منبع انرژی مطمئنی برای گاز روسیه پیدا کند. اگرچه در برنامه میان‌مدت قرار است انرژی‌های پاک جایگزین سوخت فسیلی در اروپا شود، اما تا آن زمان هنوز اروپا نیازمند خرید گاز خواهد بود. در این شرایط، شرکت گازپروم روسیه اعلام کرد که در راستای درخواست مصرف‌کنندگان اروپایی، همچنان گاز طبیعی اروپا را از طریق خط لوله اوکراین تامین می‌کند.

به گزارش رویترز، درخواست‌ گاز برای روز یکم ماه مه ۹۷٫۲ میلیون متر مکعب بود که نسبت به ۷۱٫۷ میلیون متر مکعب در روز شنبه افزایش داشته است.

همین شرکت هفته گذشته اعلام کرد که دیگر به لهستان و بلغارستان گاز نمی فروشد. در واقع روسیه خواستار این است تا پول گاز صادراتی خود را با واحد پولی خودش یعنی «روبل» دریافت کند، اما اروپایی‌ها می‌گویند بر اساس قرارداد با دلار یا یورو معامله می‌کنند. موضوعی که از نگاه روسیه به دلیل اعمال تحریم‌های بانکی علیه مسکو، قابل قبول نیست.

پیش‌تر ایالات متحده هشدار داده بود که روسیه از انرژی به‌عنوان ابزاری برای فشار استفاده خواهد کرد. در همین حال، اسپانیا قصد روسیه برای استفاده از گاز به‌عنوان یک «سلاح سیاسی» را محکوم کرد و آن را «غیرقابل قبول» خواند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز، این اقدام را «باج‌خواهی» توصیف کرد.

تحلیل‌های جدید آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا می‌تواند واردات گاز طبیعی روسیه را طی یک سال از طریق ترکیبی از اقداماتی که مطابق با قرارداد سبز اروپا باشد و از امنیت انرژی و قیمت مناسب حمایت کند، بیش از یک سوم کاهش دهد.

بر این اساس اروپا دیگر قصد ندارد قرارداد جدیدی برای خرید گاز با روسیه امضا کند. همچنین، سرمایه‌گذاری بر روی پروژه‌های هسته‌ای، انرژی خورشیدی و انرژی بادی به‌سرعت در حال افزایش است. روندی که به نظر می‌رسد بتواند بخشی بزرگی از انرژی مورد نیاز اروپا را تامین کند.

کارشناسان حوزه انرژی معتقدند که اروپا می‌تواند با افزایش بهره‌وری و خرید موقت گاز مایع از ایالات متحده، زمان لازم برای رسیدن به نقطه امن در تامین انرژی را به دست آورد.

بیشتر از جهان