روز جهانی کارگر در ایران؛ معلمان و کارگران زیر فشارهای اقتصادی و امنیتی

با وجود فشارهای امنیتی، کارگرها و معلم‌ها توانستند با برگزاری تجمع و تحصن اعتراض‌شان نسبت به وضع موجود را اعلام کنند

بزرگداشت روز جهانی کارگر در ایران، با اقدام‌های نهادهای امنیتی وابسته به جمهوری اسلامی ایران علیه فعالان کارگری و فعالان تشکل‌های صنفی معلم‌ها همراه بود. به گزارش کانال تلگرامی اتحادیه آزاد کارگران ایران، در روزهای اخیر بسیاری از فعالان کارگری یا احضار شده‌اند، یا نیروهای امنیتی آن‌ها را تهدید کرده‌اند.

روز شنبه، ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، عثمان اسماعیلی، از فعالان کارگری شهر سقز، بازداشت شد. به گزارش وبسایت کردپا، محمود صالحی، یکی دیگر از فعالان کارگری، در توضیح فرایند بازداشت اسماعیلی گفت که ابتدا نیروهای امنیتی به منزل این فعال کارگری کرد حمله کرده و «ضمن تفتیش منزل ایشان، مقداری وسایل شخصی او را با خود می‌برند.» به گفته این فعال کارگری، نیروهای امنیتی، پس از تفتیش منزل عثمان اسماعیلی، او را دستگیر می‌کنند و به دادگستری تحویل می‌دهند که قاضی کشیک نیز ضمن صدور قرار وثیقه، وی را «روانه زندان کرد.»

محمود صالحی همچنین به کردپا گفته است نیروهای امنیتی نه تنها منزل عثمان اسماعیلی بلکه منزل همسایه‌های او را هم تفتیش کرده‌اند.

به گزارش کانال تلگرامی اتحادیه آزاد کارگران ایران، نیروهای امنیتی روز یکشنبه، ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، با عرفان قانعی، از فعال‌های کارگری شهر هشتگرد، تماس گرفته و، به منظور جلوگیری از حضور او در تجمع ترتیب داده شده برای بزرگداشت روز جهانی کارگر، وی را تهدید کردند.    

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران نیز با صدور اطلاعیه‌ای بر فشارها و تهدیدهای امنیتی تاکید کرد و از تلاش نیروهای امنیتی به منظور حمله سایبری به کانال‌ها و گروه‌های آنلاین متعلق به این شورا خبر داد. در روزهای گذشته نیز بسیاری از فعالان صنفی معلم‌ها بازداشت شدند. به گزارش کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، نیروهای امنیتی روز گذشته چهار فعال صنفی معلم‌ها را بازداشت کردند: علی‌اکبر باغانی، رسول بداقی، محمد حبیبی و جعفر ابراهیمی.

تجمع‌ اعتراضی معلم‌ها در تهران و بوشهر در روز ۱۱ اردبیهشت با برخورد شدید امنیتی و بازداشت‌های گسترده همراه بود.

در بوشهر، گزارش‌های منتشر شده حکایت از دخالت نیروهای انتظامی در شکل‌گیری تجمع داشت. نیروی انتظامی در بوشهر با متفرق کردن معترضان که بر اساس گزارش‌ها همراه با ضرب و شتم معترضان بوده سعی کرد که از تشکیل حلقه‌های اولیه تجمع جلوگیری کند. نیروی انتظامی این شهر همچنین اقدام به بازداشت معترضان کرد. در میان بازداشت‌شدگان بوشهر نام‌های حمید خجسته، اردشیر صیادی، یوسف صیادی، فریدون شفیعی، محمود ملاکی و محسن عمرانی تاکنون منتشر شده است.

معلمان طبق قرار قبلی در تهران به روبه‌روی ساختمان مجلس شورای اسلامی رفتند. اما بنابر گزارش‌ها از ورودی مترو بهارستان تا ورودی پل چوبی جو شدید امنیتی در این منطقه حاکم بود و نیروهای انتظامی و لباس شخصی مانع توقف در اطراف مجلس و این منطقه می‌شدند. خبرها حاکی از آن است که تعداد زیادی از معلمان در جریان شکل‌گیری تجمع در تهران بازداشت شدند. نیروهای امنیتی مانع تصویربرداری معترضان می‌شدند و در صورت مشاهده اقدام به ضبط موبایل و یا پاک کردن تصاویر از روی آن می‌کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این وجود گزارش‌های میدانی منتشر شده از تجمع‌های اعتراضی کارگرها و معلم‌های ایرانی حاکی از آن است که، با وجود جو سنگین امنیتی، فعال‌های این حوزه توانسته‌اند با حضور در برخی اماکن و تحصن در مدارس، اعتراض‌شان نسبت به وضع موجود را اعلام کنند.

به گزارش کانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، روز یکشنبه با تحصن بسیاری از معلم‌ها در نقاط مختلف ایران همراه بود. این شورا، در گزارشی که از تحصن سراسری معلم‌ها تهیه کرده، چنین نوشته است:«فراخوان تحصن با استقبال گسترده روبرو شده است.» در این گزارش همچنین به حمایت خانواده‌های دانش‌آموزان اشاره شده و نوشته‌اند برخی دانشجوها نیز در حمایت از این گروه از معلم‌ها در دانشگاه‌ها تجمع کردند. نویسنده‌های این گزارش در بخش دیگری چنین نوشته‌اند:«در مدارس اکثر استان‌ها زنان در صف اول تحصن بودند.»

این تشکل پیش‌تر نیز با انتشار بیانیه‌ای، در تشریح مطالبات‌ تحصن‌کننده‌ها چنین نوشته بود:«فرهنگیان خواهان اجرای کامل قانون مدیریت خدمات کشوری بوده و بعد از اجرای این قانون و اعمال رتبه‌بندی و همسان‌سازی واقعی باید حقوق هر معلم بازنشسته و شاغل، به‌ویژه معلمان تازه‌استخدام و معلمان غیر رسمی، به بالای خط فقر برسد. پاداش پایان خدمت بازنشستگان ۱۴۰۰ و معوقات حق‌التدریس پرداخت شود، همچنین معلمان استخدام موقت به‌طور رسمی پذیرفته شوند.»

از سوی دیگر کارگرها نیز در برخی نقاط ایران موفق شدند، با وجود نظارت‌ها و فشارهای شدید امنیتی، با برگزاری تجمعاتی به مناسبت بزرگداشت روز جهانی کارگر اعتراض‌شان نسبت به وضع موجود را اعلام کنند.

به گزارش کانال تلگرامی «هفت‌تپه (کانال مستقل کارگران)» کارگران این واحد تولیدی تجمعی را برای ساعت ۹ صبح روز یازده اردیبهشت ترتیب داده بودند که با توجه به ویدئوهای منتشر شده، موفق به برگزاری آن شده‌‌اند. بر اساس ویدئوهای منتشر شده در این کانال تلگرامی یوسف بهمنی و ابراهیم عباسی منجزی، نماینده‌های کارگران شرکت هفت‌تپه، در مراسم امروز سخنرانی کردند و در دفاع از اسماعیل بخشی، کارگر سابق این واحد تولیدی که به دلیل فعالیت‌های صنفی اخراج شده است، سخن گفتند. در عین‌حال ویدئوها و تصاویری از این تجمع منتشر شده که کارگرها را در حال سر دادن شعارهای حمایتی از اسماعیل بخشی نشان می‌دهد.

اخراج کارگرها در ایران تنها به فعالان صنفی یا سیاسی محدود نیست. اخراج و عدم امنیت شغلی گسترده در ایران، از دو دهه قبل، جزو اصلی‌ترین مسائل کارگرهای ایران محسوب می‌شود.

در روزها و هفته‌های گذشته یکی از اخبار کارگری مهم در ایران به موضوع افزایش حداقل دستمزد مربوط می‌شد. بر اساس تصمیم اعضای شورای عالی کار، حداقل دستمزد در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته بیش از ۵۷ درصد افزایش پیدا کرد. این موضوع باعث شد تا کارفرماهای ایرانی تهدید کنند که با توجه به گران شدن فرایند تولید، اگر چنین افزایشی صورت بگیرد مجبوراند، به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌های تولید، به اخراج کارگرها دست بزنند.

به این ترتیب حجت‌الله عبدالملکی، وزیر کار دولت سیزدهم، گفت:«افزایش حقوق کارگرها منجر به تعدیل نیرو نخواهد شد.»

با این همه بسیاری از ناظران مستقل در ایران بر این باورند که تعیین حداقل دستمزد و قوانین مربوط به کار در ایران رعایت نمی‌شود. داده‌های موجود از ناامنی گسترده شغلی در ایران حکایت دارد. در جریان مناظره‌های انتخابات خرداد ۱۴۰۰، برخی نامزدها، از جمله سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، اشاره کردند شصت درصد از مشاغل ایران روزمزداند. پیش از آن نیز علی خضریان، از اعضای کمیسیون اصل نود مجلس یازدهم، در ارتباط با عدم ثبات شغلی در ایران چنین گفته بود:«امروز قریب به ۱۴ میلیون کارگر از نداشتن قرارداد قطعی و فقدان امنیت شغلی رنج می‌برند.»