شکایت اهداکننده اسپرمی که فهمید پدر 17 فرزند است

این دکتر می‌ترسد ممکن است کودکان بیشتری از او وجود داشته باشد که از آن‌ها بی‌خبر است

KOIN. دکتر کلیری در مصاحبه‌ای مطبوعاتی، نشسته در کنار الیسن الی ۲۵ ساله، یکی از ۱۷ کودکی که او به تولدشان کمک کرده است

دکتری در پی شکایت از دانشگاه علوم پزشکی محل تحصیل خویش است چرا که فهمیده اسپرم‌هایی که بیش از ۳۰ سال پیش اهدا کرده است برای به دنیا آوردن حداقل ۱۷ کودک مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

دکتر برایس کلیری برای ۵.۲۵ میلیون دلار از دانشگاه بهداشت و دانش اورگون شکایت کرده است چرا که از قرار معلوم آن‌ها به مفاد تعهد خود، مبنی بر این که از اسپرم‌های او حداکثر برای تولد ۵ کودک استفاده کنند، عمل نکرده‌اند.

دکتر ۵۳ ساله اهل پورتلند، کلینیک باروری دانشگاه را «شدیدا بی‌مسئولیت» نامید و همچنین ادعا کرد این کلینک به تعهد دیگر خود نیز وفا نکرده است که قرار بوده تمام مادران چنین کودکانی ساکنان ایالت اورگون نباشند.

به گزارش اورگونین، دکتر کلیری که بعدتر ازدواج کرد و اکنون با همسرش سه پسر و یک دخترخوانده دارد می‌گوید حداقل دو نفر از فرزندانی که از طریق کلینیک به دنیا آمده‌اند به مدرسه، کلیسا  و گروه‌های اجتماعی فرزندانش رفت و آمد دارند.

و او می‌ترسد ممکن است کودکان بیشتری از او وجود داشته باشد که از آن‌ها بی‌خبر است.

دکتر کلیری در مصاحبه‌ای مطبوعاتی، نشسته در کنار الیسن الی ۲۵ ساله، یکی از ۱۷ کودکی که او به تولدشان کمک کرده است، گفت: «بدون آن قول‌ها و تعهدات من هرگز در این کار مشارکت نمی‌کردم. اخیرا من در کمال تاسف دریافتم که تمام این تعهدات فقط دروغ بوده است».

مطابق شکایت حقوقی، این دکتر اکنون در حال دست و پنجه نرم کردن با «تعهدات اخلاقی، حقوقی، و شخصی» خود نسبت به این ۱۷ کودک است.

خانم الی که در شهر نزدیک ونکوور در ایالت واشنگتن به دنیا آمده است و قرار است به زودی برای بار سوم مادر شود، به خبرنگاران گفت این فکر که چندین خویشاوند خونی وی در همان محله او زندگی می‌کنند و سن فرزندانش هستند، فکری نگران‌کننده است.

شکایت حقوقی ادعا می‌کند آقای کلیری در سال ۱۹۸۹ وقتی دانشجوی سال اول پزشکی در دانشگاه بهداشت و دانش اورگون بود و مانند دانشجویان دیگر مورد پیشنهاد کلینیک باروری دانشگاه قرار گرفت، اسپرم‌هایش را اهدا کرد.

در ماه مارس ۲۰۱۸ بعد از این که دو خانم جوان با او تماس گرفتند وی درباره کودکانی که از اسپرم‌های او متولد شده بودند، اطلاعاتی به دست آورد.

شکایت اذعان می‌دارد این دو خانم جوان از اطلاعات سایت انسستری.کام (Ancestry.com) که توسط کلینیک به آنها داده شده بود استفاده کردند تا بستگان دیگر خویش، از جمله آقای کلیری را بیابند. آقای کلیری هم بعد از آن از اطلاعات دی‌ان‌ای خود استفاده کرد تا کشف کند حداقل ۱۷ کودک در پی اهدای اسپرم او متولد شده‌اند.

آقای کلیری گفت: «می‌خواهم این اتفاق برای هیچ کس دیگری رخ ندهد. باید نوعی از قانون و مقررات در این کار وجود داشته باشد، من نمی‌توانم این صنعت را کنترل کنم ولی نمی‌توانم هم از کار آنها دفاع کنم و بگویم کار جالبی انجام دادند».

تمارا هارگنز-بردلی، سخنگوی دانشگاه بهداشت و دانش اورگون گفت: «دانشگاه ما تمام ادعاهای در رابطه با رفتار نامناسب و برخورد اشتباه را خیلی جدی می‌گیرید. در پرتو تعهد ما به حفظ حریم شخصی بیماران و محرمانه بودن اطلاعات پزشکی ایشان، نمی‌توانیم در این باره اظهار نظر کنیم».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از جهان