تجمع سراسری معلمان با یک شعار واحد: «جای معلم زندان نیست»

بازداشت گسترده معلمان درتجمع‌های بوشهر و تهران

تجمع سراسری معلمان و فرهنگیان بنابر اعلام قبلی کانون صنفی معلمان، یکشنبه ۱۱ اردیبهشت در اکثر استان‌های ایران برگزار شد. معلمان که از هفته گذشته برای برگزار نکردن این تجمع، تحت فشار نهادهای امنیتی قرار گرفته و روز گذشته تعداد زیادی از آن‌ها بازداشت و احضار شده بودند، با حضور در مقابل اداره‌های آموزش‌وپرورش شهرهایشان اعتراض خود را به این بازداشت‌ها و وضعیت معیشتی‌ خود اعلام کردند.

از ساعت ۱۰ صبح یکشنبه اعتراض و تجمع‌های معلمان در سراسر کشور آغاز شد. اما در دو تجمع که قرار بود در شهرهای تهران و بوشهر برگزار شود، برخورد شدید امنیتی با معترضان و بازداشت گسترده آنان باعث شد که روند این تجمع براساس برنامه پیش نرود.

در بوشهر گزارش‌ها حکایت از دخالت نیروهای انتظامی در شکل‌گیری تجمع داشت. نیروی انتظامی در بوشهر با متفرق‌کردن معترضان که براساس گزارش‌ها همراه با ضرب‌وشتم آن‌ها بود، سعی کرد که از تشکیل حلقه‌های اولیه تجمع جلوگیری کند. نیروی انتظامی این شهر همچنین اقدام به بازداشت شماری‌از معترضان کرد. در میان بازداشت‌شدگان بوشهر نام‌های حمید خجسته، اردشیر صیادی، یوسف صیادی، فریدون شفیعی، محمود ملاکی و محسن عمرانی تاکنون منتشر شده است.

معلمان در تهران نیز طبق قرار قبلی به روبه‌روی ساختمان مجلس شورای اسلامی رفتند. اما بنابر گزارش‌ها از ورودی مترو بهارستان تا ورودی پل چوبی جو شدید امنیتی در این منطقه حاکم بود و نیروهای انتظامی و لباس شخصی مانع توقف در اطراف مجلس و این منطقه می‌شدند. خبرها حاکی از آن است که تعداد زیادی از معلمان در جریان شکل‌گیری تجمع در تهران بازداشت شدند. نیروهای امنیتی مانع تصویربرداری معترضان می‌شدند و در صورت مشاهده اقدام به ضبط موبایل و یا پاک کردن تصاویر از روی آن می‌کردند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که اینترنت تلفن همراه برخی از معلمان به صورت موردی در تجمع امروز قطع شده بود. پیش از این برخی شنیده‌ها حاکی از آن بود که به دستور نهادهای امنیتی، اینترنت تلفن همراه برخی فعالان صنفی قطع شده است.

تا پیش از برگزاری این تجمع خبر بازداشت و احضار بیش از ۴۰نفر از فعالان صنفی معلمان شنیده شده بود.

اتحادیه آزاد کارگران اعلام کرد «در آستانه هفته معلم و به‌منظور جلوگیری از اجرای فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، موج جدید تهدیدها، احضارها و بازداشت‌ها را شاهد هستیم.» صفحه تلگرام این اتحادیه اسامی احضارشدگان را به این شرح اعلام کرد: شیروانی، امانی‌فر، فاطمه بهمنی، فرهاد میرزایی، مجید کریمی، فاطمه کریمی، رضا مرادی، مختار اسدی، ملیحه واعظ، ترشیزی، ایوبی‌زاده، هومن عدالتی، حبیب بیگی، صلاح حاجی‌میرزایی، شکرالله احمدی، پگاه بداغی، حمید عباسی، مرتضی‌پور، لکی‌زاده، غفار جلالی، سیدمهدی حسینی، غلامرضا غلامی کندازی، رشیدی و نادری.

همچنین در جریان این فشارها بر فعالان صنفی معلمان، آقایان و خانم‌ها محمودی، صلاح سرخی، مسلمی، سلامی، دکتر اسدی، صفر رمضانی، رسول بداقی، علی اکبر باغانی، جعفر ابراهیمی، محمد حبیبی، شعبان محمدی، سوران لطفی، مسعود نیکخواه و محمود بهشتی بازداشت شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در تجمع معلمان در شهر اراک، مرکز استان مرکزی، که در مقابل اداره‌کل آموزش‌وپرورش برگزار شد، ده‌ها معلم با شعار «رئیسی، قالیباف، این آخرین پیام است؛ جنبش فرهنگیان آماده قیام است» به مشکلات صنفی و معیشتی خود اشاره کردند. همچنین در شهرهای خرم‌بید، تربت‌ حیدریه، تنکابن، رستم، نیشابور، لاهیجان، تبریز، ایذه، سنندج‌، قزوین، رشت، اردبیل، یاسوج و... نیز ده‌ها نفر مقابل اداره‌کل آموزش‌وپرورش تجمع کردند. در این تجمع‌ها برای آزادی معلمان زندانی نیز شعارهایی سر داده شد.

در تجمع امروز معلمان در اصفهان نیز شعارها علاوه‌بر مسائل معیشتی معلمان به مسائل صنفی و بازداشت معلمان هم اشاره می‌کردند. در این تجمع شعارهایی مانند «معلم زندانی آزاد باید گردد» و «جای معلم زندان نیست، جای ظالم ایران نیست» سر دادند.

در تجمع شهر شیراز هم صدها نفر از تجمع کنندگان با شعار «فریاد فریاد از این همه بیداد» اعتراض خود را به سیاست‌های دولت و مجلس در قبال معلمان اعلام کردند.

در مریوان تجمع به‌صورت پراکنده شکل گرفت که با دخالت نهادهای امنیتی نیمه‌کاره ماند و معلمان معترض در سراوان نتوانستند تجمعی در این شهر برگزار کنند. نیروهای امنیتی همچنین نیمه‌شب پیش از برگزاری تجمع، اسکندر لطفی، شعبان محمدی و مسعود نیکخواه، عضو هیات مدیره انجمن صنفی معلمان کردستان مریوان را بازداشت کردند.

تجمع سراسری معلمان درپی فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برگزار شد. این تجمع‌ها در اعتراض به پاسخ‌نگرفتن مطالباتی همچون «اجرای کامل قانون رتبه‌بندی فرهنگیان شاغل و همچنین قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان»، «رسمی شدن نیروهای استخدام موقت، نیروهای خدمات آموزشی، آموزشیاران نهضت و مربیان پیش‌دبستانی»، «پرداخت پاداش پایان‌خدمت فرهنگیان سال ۱۴۰۰»، «بهبود معیشت نیروهای خدماتی»، «اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی»، «آزادی معلمان زندانی»، «آموزش رایگان و باکیفیت برای دانش آموزان» و «پرداخت بیمه دانش‌آموزان» برگزار شده است. طی ماه‌های گذشته دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به خواسته‌های معلمان، به تشکیل پرونده و صدور حکم زندان برای جمعی از آن‌ها پرداخته است.