استخدام کاربران فضای مجازی برای انتشار اخبار دروغ درباره جنگ اوکراین

ازجمله حساب‌های کابری مورد هجوم این کاربران در رسانه‌های اجتماعی حساب نخست‌وزیر بریتانیا و صدر اعظم آلمان است

این کاربران علاوه‌بر اینستاگرام، یوتیوب و تیک‌تاک  در توییتر و فیس‌بوک نیز فعالیت‌هایی به طرفداری مسکو داشته‌اند - pexels

نتایج پژوهش جدیدی به پشتیبانی مالی دولت بریتانیا نشان داد [از مقر] یک کارخانه اسلحه‌سازی قدیمی در روسیه به کاربران ناشناس فضای مجازی دستور داده شده است که اطلاعات نادرستی به طرفداری از حمله ولادیمیر پوتین به اوکراین منتشر کنند.

جزئیات این مطالعه جدید نشان می‌دهد رژیم رئیس‌جمهوری روسیه چگونه به‌وسیله کاربران ناشناسی که آشکارا استخدام شده‌اند در رسانه‌های اجتماعی و در بخش نظرهای وب‌سایت‌های خبری پیام‌هایی به طرفداری از مسکو منتشر می‌کند.

به گفته این محققان ازجمله حساب‌های کاربری مورد هجوم این کاربران در رسانه‌های اجتماعی حساب بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، و جوزف بورل، مسئوب سیاست خارجی اتحادیه اروپا، است.

ظاهرا حساب کاربری گروه‌های موسیقی و موسیقی‌دانانی ازجمله دفت پانک، دیوید گتا، تی‌یستو و رمشتاین نیز هدف این عملیات اطلاعات‌ گمراه‌کننده قرار گرفته است.

این کاربران فعالیت‌هایی در توییتر و فیس‌بوک نیز داشته‌اند، اما به‌ویژه بر اینستاگرام، یوتیوب و تیک‌تاک متمرکز بوده‌اند و این پژوهش نیز به همین فضاها محدود بوده است. نتایج این تحقیق نشان داد افراد تاثیرگذار در تیک‌تاک برای تقویت دیدگاه‌های طرفدار مسکو پول می‌گیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ظاهرا یکی از فنونی که این کاربران به کار می‌گیرند این است که پیام‌های واقعی کاربران مجازی رسانه‌های اجتماعی را که اتفاقا با دیدگاه‌های کرملین هم‌سو است تقویت و پخش می‌کنند تا از قوانین آن رسانه در مبارزه با اطلاعات نادرست فرار کنند.

گویا کانال تلگرامی موسوم به «جبهه سایبری زد» نقش مهمی در این شبکه دارد. حرف زد (Z) نماد حمایت  از روسیه در این جنگ است.

به‌نظر می‌رسد مقر این شبکه در فضایی اجاره‌ای در کارخانه ماشین‌سازی آرسنال سنت‌ پترزبورگ است، شرکتی که فناوری و تجهیزات نظامی تولید می‌کند.

به گفته محققان، به نظر می‌رسد این گروه فنون خود را از نظریه‌پردازان توطئه کیوانان (QAnon‌) و گروه تروریستی دولت اسلامی فرا گرفته است.

پژوهشگران در این مطالعه شاهد دست‌کاری نتایج نظرسنجی‌های رسانه‌های غربی نیز بوده‌اند ازجمله تغییر نتایج نظرسنجی‌هایی که از مردم پرسیده‌اند از تحریم‌های جهانی علیه روسیه حمایت می‌کنند یا نه.  

لیز تراس، وزیر امور خارجه [بریتانیا]، گفت: «نمی‌توانیم اجازه بدهیم کرملین و ارتش کاربران جعلی و مشکوکش با دروغ‌پراکنی درباره این جنگ غیرقانونی که پوتین به راه انداخته است به فضاهای مجازی ما حمله کنند.»

«دولت بریتانیا به شرکای جهانی خود هشدار داده است و همچنان در همکاری نزدیک با هم‌پیمانانش و رسانه‌های اجتماعی با عملیات اطلاعاتی روسیه مبارزه خواهد کرد.»

وزارت خارجه بریتانیا به دلیل نگرانی از امنیت جانی این پژوهشگران از فاش کردن هویت آنان خودداری کرد.

نادین دوریز، وزیر فرهنگ بریتانیا، گفت: «این‌ها فعالیت‌های موذیانه پوتین و دستگاه تبلیغاتی او است تا ذهن جهان را از وحشیگری که بر مردم اوکراین روا داشته منحرف کند.»

«بر اساس این مدارک می‌توانیم عوامل پخش اطلاعات نادرست روسیه را بهتر شناسایی و حذف کنیم و با عزمی جزم‌تر اقدام‌های خود را در جلوگیری از همکاری افراد با خبرگزاری‌های وابسته به کرملین یعنی آر‌تی و اسپوتنیک پی بگیریم.»

احتمال می‌رود این ارتش کاربران جعلی با یوگنی پرگوژین، بنیان‌گذار سازمان تحقیقات اینترنت (اینترنت ریسرچ ایجینسی) مرتبط باشد، سازمانی متهم به استفاده از کاربران جعلی اینترنتی برای مداخله در انتخابات که موجب شد دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ پیروز شود.

 

© The Independent

بیشتر از جهان