ماسک‌هایی که هویت معترضان را در هنگ کنگ مخفی نگه می‌دارند

در بحبوحه اعتراضات، رهبر هنگ کنگ «به دنبال منع ماسک‌های صورت» است

Nicolas ASFOURI / AFP

کری لام، رهبر به چالش کشیده شده شهر هنگ کنگ، قرار است ملاقاتی با شورای اجرایی ویژه داشته باشد تا این ممنوعیت را به بحث بگذارد که ممکن است به معنی استفاده از قوانین اضطراری سفت و سخت دوران استعمار باشد.

معترضان از ماسک‌ها برای حفاظت از خود در برابر گاز اشک‌آور و مخفی نگاه داشتن هویت خود در طول اعتراضات دموکراسی خواهانه ماه‌های گذشته استفاده کرده‌اند. این اعتراضات اول به خاطر تصویب قانونی توسط دولت که اجازه می‌داد افراد خاطی به چین استرداد شوند شکل گرفت اما معترضان اکنون خواستار اصلاحات انتخاباتی هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 رویترز به نقل از منبعی آگاه از مناسبات داخلی هنگ کنگ، از وقوع این ممنوعیت گزارش داده است و اسوشیتد پرس هم خبر مشابهی را به نقل از رسانه‌های محلی اعلام کرده است. دفتر خانم لام در این‌باره اظهار نظر نکرده است اما مایکل تین، یکی از سیاستمداران هوادار پکن، تایید کرد که جلسه شورا قرار است به زودی اتفاق بیافتد.

هفته جاری هنگ کنگ شاهد یکی از خشن‌ترین اعتراضات و واکنش متقابل پلیس بوده است. خشم علیه دولت از زمان شلیک به سانگ چی‌کین که بعد از حمله با میله به یک افسر پلیس از نزدیک مورد اصابت گلوله قرار گرفت، بیشتر هم شده است.

آقای سانگ ۱۸ ساله روز پنجشنبه همراه شش تن دیگر متهم به شورش شد و همچنین دو اتهام دیگر شامل حمله به دو افسر پلیس که قابل مجازات تا ۶ ماه حبس است را انتظار می‌کشد. مجازات جرم شورش در هنگ کنگ تا ۱۰ سال حبس تعزیری است.

هزاران نفر در شامگاه پنج‌شنبه به خیابان‌ها ریختند و خواستار پاسخگویی پلیس درباره این تیراندازی‌ شدند. ده‌ها نفر هم پوسترهای ضد پلیس و آرزوی شفای عاجل برای آقای سانگ را بر روی نرده‌های مدرسه او در محله شمالی سوئن وان نصب کردند.

در محله تایکو شینگ، بعد از برپایی سد معبر در خیابان و تخریب دوربین‌های مداربسته یک ایستگاه مترو توسط معترضین، پلیس ضدشورش گازهای اشک‌آور متعددی را  به سمت ایشان شلیک کرد. صدها نفر پیش از آن در مقابل پلیس ضد شورش علیه خشونت و بدرفتاری آنها با فریاد اعتراض کردند و پلیس هم در مقابل از گاز فلفل استفاده کرد و حداقل دو نفر را بازداشت کرد.

در بریتانیا، بعد از برخورد تظاهرات دموکراسی‌خواهان با معترضان ایشان، حدود ۲۰۰ دانشجوی هنگ کنگی و چینی با هم درگیر شدند. یک شاهد عینی حوادث روز چهارشنبه -یک روز بعد از جشن ملی چین به مناسبت ۵۰ سالگی حکومت کمونیست- در شفیلد را «مشمئزکننده و عصبانی‌کننده» توصیف کرد.

گزارش‌های تکمیلی از سایر آژانس‌های خبری

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent