رهبر کره شمالی درباره «استفاده پیشگیرانه» از سلاح هسته‌ای هشدار داد

کیم جونگ اون بار دیگر بر حفظ برتری مطلق نیروهای مسلح پیونگ یانگ تاکید کرد

با وجود تحریم‌های شدید علیه کره شمالی، کیم جونگ اون تلاش‌ برای تجهیز و مدرن‌سازی نظامی را افزایش داده است‌ـ‌ AFP

رسانه‌های دولتی کره شمالی گزارش دادند که کیم جونگ اون، رهبر این کشور، با تکرار هشدارهای پیشین خود درباره استفاده از سلاح هسته‌ای گفت که پیونگ یانگ می‌تواند از تسلیحات هسته‌ای خود برای پیشگیری و مقابله با نیروهای متخاصم استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه و به نقل از خبرگزاری‌های رسمی کره شمالی، کیم به افسران ارشد ارتش گفت که برای «حفظ برتری مطلق» نیروهای مسلح کره شمالی، این کشور باید بتواند پیشگیرانه و کامل تمام تلاش‌های خطرناک دشمنان را مهار کند و حرکت‌های تهدیدآمیز را ناکام بگذارد. 

رهبر کره شمالی همچنین گفت که پیونگ یانگ باید به ساختن زرادخانه خود ادامه دهد تا بتواند «نیروی نظامی عظیمی داشته باشد که هیچ نیرویی در جهان نتواند آن را تحریک کند». او این اقدام‌ها را راهی برای نجات و تضمین‌کننده امنیت کشورش خواند.

سخنان جدید کیم جونگ اون پس از گفته‌های مشابهش در سخنرانی رژه نظامی روز دوشنبه به مناسبت نودمین سالگرد تاسیس نیروهای مسلح این کشور و نمایش قوی‌ترین موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما اتفاق می‌افتد. او در آن مراسم تاکید کرد که در صورت تهدید منافع کره شمالی، این کشور از زرادخانه اتمی‌اش استفاده می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود تحریم‌های شدید علیه کره شمالی، کیم جونگ اون تلاش‌ برای تجهیز و مدرن‌سازی نظامی را افزایش داده است. پیونگ یانگ در سال جاری تعداد زیادی از تسلیحات ممنوعه را آزمایش کرد و در عین حال پیشنهاد آمریکا برای مذاکره را نادیده گرفت.

این اقدام‌ها در شرایطی است که اقتصاد کره شمالی به‌شدت تحت فشار تحریم‌ قرار دارد و شرایط اقتصادی آن تحت تاثیر کرونا روزهای سخت‌تری را نسبت به گذشته می‌گذراند.

کره شمالی ماه گذشته برای اولین بار از سال ۲۰۱۷ یک موشک بالیستیک قاره‌پیما را با برد کامل آزمایش کرد و تصاویر ماهواره‌ای نشانه‌هایی از فعالیت در یک محوطه آزمایش هسته‌ای را نشان می‌دهد.

این رشته آزمایش‌های تسلیحاتی در حالی انجام می‌شود که کره جنوبی برای ریاست جمهوری یون سوک یول آماده می‌شود که رویکردی جنگ‌طلبانه‌تر در قبال پیونگ یانگ در پیش گرفته و احتمال حمله پیشگیرانه در صورت لزوم را رد نکرده است.

تحلیلگران می‌گویند هشدار کیم نشان می‌دهد که او آماده گفت‌و‌گو با دولت جدید سئول نیست. 

لیف اریک ایزلی، استاد مطالعات بین‌المللی در دانشگاه اوها در سئول گفت: «سخنان کیم نشان می‌دهد که هیچ علاقه‌ای به تعامل با دولت آینده یون در کره جنوبی یا ازسرگیری مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای با ایالات متحده ندارد.»

بیشتر از جهان