لاوروف: ما حق داریم هرگونه محموله تسلیحاتی در خاک اوکراین را هدف قرار دهیم

وزیر خارجه روسیه: روسیه با ناتو در جنگ نیست

در حالی که حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین امروز شنبه وارد شصت و ششمین روز خود می‌شود و همزمان با حمایت غرب از کی‌یف، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که هرگونه محموله تسلیحاتی در خاک اوکراین یک هدف قانونی برای نیروهای کشورش است.

لاوروف در گفت‌وگو با شبکه العربیه بر لزوم دست کشیدن غرب و به ویژه آمریکا و کشورهای ناتو از حمایت‌هایشان در صورت تمایل به حل بحران به اوکراین تاکید کرد.

او توضیح داد که مسکو «می‌داند چه کسی به نیروهای اوکراینی تسلیحات می‌دهد و هنگام ورود محموله‌ها به اوکراین، آن‌ها را مورد هدف قرار می دهد.»

وزیر خارجه روسیه در مورد وضعیت ناتو که به سر نیزه‌ای در درگیری‌های غرب علیه روسیه تبدیل شده است، با توجه به اینکه رهبران ناتو خود را در حال جنگ با روسیه می‌دانند، در زمینه پرونده اوکراین، تاکید کرد که کشورش با ناتو در جنگ نیست.

او همچنین تاکید کرد که پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی، ناتو از حالت دفاعی به حالت تهاجمی درآمده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه بر این، وزیر خارجه روسیه که از سوی برخی کشورهای غربی تحریم‌هایی علیه او و خانواده‌اش اعمال شده است، تصریح کرد که آنچه در مورد آغاز جنگ هسته‌ای به نقل از او گفته شده دقیق نیست و تاکید کرد که چنین گزینه‌ای نباید در جلسات ارائه شود.

الحدث در این باره نوشت: «حمایت غرب از اوکراین مسکو را بر آن داشت تا نگرانی‌های خود در مورد تحرکات و گسترش ائتلاف در شرق اروپا را مشروع بداند و تأکید کرد که ناتو با حمایت بی‌سابقه خود از کی یف، صحت مواضع روسیه را که خواستار ضمانت‌های امنیتی است، به اثبات رساند.»

این گفته‌های لاوروف در حالی‌ست که زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین معتقد است گفتگوهای صلح با روسیه در آستانه نابودی است. زلنسکی در گفت‌وگو با مجله تایم اعلام کرده بود که نیروهای تکاور و چتربازان روس در ساعت های اولیه آغاز جنگ، برای ترور یا دستگیر کردن او و خانواده اش به مجتمع ریاست جمهوری در کی‌یف حمله کرده بودند.

زلنسکی همواره خواستار همه جانبه غرب از کشورش در برابر تهاجم روسیه شده بود و معتقد بود که روسیه پس از اوکراین به سایر کشورها چشم دوخته است. ولودیمیر زلنسکی هشدار داد که تهاجم مسکو به کشورش تازه آغاز یک مسیر جدید برای مسکو بوده و رئیس‌جمهوری روسیه برای تصرف سایر کشورها برنامه دارد.

رئیس‌جمهوری اوکراین همچنین هشدار داده بود که همه کشورهای جهان باید برای احتمال استفاده روسیه از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در جنگ با اوکراین آماده شوند.

بیشتر از جهان