فیلم زندگی کاترین کبیر روسیه: هلن میرن در این نقش شگفت انگیز است

سری کامل کاترین کبیر در کانال اسکای روی «تقاضا» و «ناو تی وی» آماده است

youtube

سرانجام به این سئوال که چه چیز می‌تواند عالی‌تر از «هلن میرِن» در نقش ملکه انگلستان باشد، پاسخ داده شد: هلن میرن در نقش ملکه‌ای به مراتب دیوانه‌تر، بدتر و خطرناک‌تر و در لباس‌هایی بهتر! 

احتمالا ساختن فیلمی از زندگی کاترین کبیر، ملکه روسیه میان سال‌های ۱۷۶۲ و ۱۷۹۶ سال‌ها در فکر تهیه کنندگان تلویزیون بوده است. و اکنون کانال تلویزیونی «اچ بی اوُ» با جلال و جبروت فراوان به آن پرداخته است. او یک موضوع ایده آل (برای فیلم) است: بی‌رحم، مهربان، هوشمند، آسیب پذیر و آشفته روان که به مدت ۳۰ سال در کنار زندگی خصوصی پر شر و شورش، بر بزرگترین کشور جهان حکمروایی کرد. 

میرن در مصاحبه‌هایی که پیش از اکران فیلم کرده است توضیح داده که به‌رغم مخالفت‌هایی که در این مورد وجود دارد، کاترین کبیر جانش را در حین مقاربت با یک اسب از دست نداد. یادم نمی‌آید این نکته در مصاحبه میرن با «استیون فریِرز» مطرح شده باشد.

ماجراهای بسیاری در این فیلم مطرح می‌شود. در صحنه نخستین فیلم، کاترین از «زندانی شماره یک» در سلولش دیدن می‌کند. زندانی، «ایوان چهارم»، یکی از چند مدعی تاج و تخت روسیه است که در نتیجه سال‌ها حبس دیوانه شده است. ادعای او تنها یکی از دردسرهای متعدد کاترین کبیر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عثمانی‌ها برای جنگ آماده می‌شوند، اما مشکلات اصلی در داخل دربار است. یک افسر خوش بنیه جوان به نام «گریگوری پُتِمکین» (جیسون کلارک) با آینده‌ای درخشان، چشم ملکه و دوستش کنتس بروس (جینا مک کی) را گرفته است. مردهای مسن‌تر به ویژه محبوب سابق ملکه اُرلُف (ریچارد راکس بروُ) ظنین هستند. مشاور کاترین، پانین (روری کینیر) هرچند به نظر می‌رسد صلاح ملکه را می‌خواهد، اما در واقع معتقد است که پسر کاترین، پُل (جوزف کوئین) باید بر تخت بنشیند. جای شگفتی است که کاترین با درگیری با این همه مشکلات، و در حالی که برنامه اصلاحات برای رعیت‌ها را هم دنبال می‌کند، فرصتی برای پرداختن به عشق و عشقباری برایش باقی می‌ماند.

صحنه‌های فیلم پر جلال و جبروت است. کاخ‌های متعدد، شب نشینی‌ها با لباس‌های فاخر به رنگ های سبز و قرمز و طلایی. چه کسی می‌دانست در روسیه قرن هجدهم چنین خشکشویی‌های خوبی وجود دارد؟ در این مقیاس، میرن باید کاراکترش را با اغراقی بیشتر از معمول ارائه کند، اما همچنان با مهارت، جنبه انسانی آن را با آن همه شکوه و ابهت ترکیب می‌کند. فکر می‌کنم قرار گرفتن در نقش ۴۰۰۰ ملکه در عمر حرفه‌ای‌اش به اندازه کافی به او تمرین داده است.

در کنار داشتن کلارک، راکس برو و کینیر، سه مرد قوی هیکل به این دنیای زنانه کمک می‌کند. اگر گاه مکالمات میان کاراکتر‌ها بیش از حد وارد جزئیات می‌شود، قابل درک است و در مجموع، کار بازیگران فیلم در این میدان تاریخی به گونه‌ای شگفت انگیز صمیمی است.

کاترین هنوز چندان کبیر نیست اما بسیار خوب است.

سری کامل کاترین کبیر در کانال اسکای روی «تقاضا» و «ناو تی وی» آماده است.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

 

© The Independent

بیشتر از زندگی