نشانه‌های بیماری پارکینسون با «ایمپلنت مغزی» وارونه می‌شود

این آزمایش حالا به ۲۵بیمار گسترش می‌یابد

پزشکان از دستگاه کوچکی برای تحریک عمق مغز استفاده کردند - AFP

جراحان موفق شده‌اند دستگاهی داخل مغز بگذارند که نشانه‌های بیماری پارکینسون را در روندی مبتکرانه معکوس کند.

بیمارستان ساوتمید در بریستول اولین بیمارستان در دنیا است که این جراحی را انجام داد. پزشکان از دستگاه کوچکی برای تحریک عمق مغز استفاده کردند تا بر الگوهای شلیک سلول‌های مغز که در اثر بیماری پارکینسون به وجود آمده‌اند، غلبه کنند.

تونی هاولز که در سال ۲۰۱۹ تحت عمل جراحی قرار گرفت، اولین کسی بود که این درمان برایش اجرا شد و دستگاه کوچکی داخل جمجمه‌اش کار گذاشته شد. او با ‌عنوان بخشی از آزمایش مورد درمانی قرار گرفت که حالا به ۲۵ بیمار گسترش خواهد یافت.

آقای هاولز به بی‌بی‌سی گفت: «پیش از جراحی در روز باکسینگ با همسرم به پیاده‌روی رفتم و ۲۰۰ یارد (۱۸۲ متر) از ماشینی که آنجا بود جلوتر رفتم.»

«باید دور می‌زدم و برمی‌گشتم زیرا دیگر نمی‌توانستم راه بروم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«سپس بعد از جراحی که ۱۲ ماه بعد بود دوباره روز باکسینگ رفتم و ۲.۵ مایل (تقریبا ۴ کیلومتر) راه رفتم و دیگر نتوانستم ادامه دهم.»

«شگفت‌انگیز بود.»

او با توصیف نشانه‌های پارکینسون گفت: «تا زمانی که برای شما اتفاق نیفتد، نمی‌توانید درک کنید که چقدر ناامید کننده است.»

او افزود: «حتی بستن بند کفشتان یک کار بزرگ است... تمام زندگی‌تان را کاملا تحت تاثیر قرار می‌دهد.»

جراحی کنونی شامل کار گذاشتن باتری، مانند پیس‌‌میکر (ضربان‌ساز) داخل قفسه سینه یا ناحیه شکمی است. سپس باتری به سیم‌هایی وصل می‌شود که تا مغز بالا می‌روند.

دستگاه جدید که داخل مغز آقای هاولز تعبیه شده، کوچک‌ترین در نوع خود است. این دستگاه که یک باتری کوچک دارد در جمجمه جاگذاری می‌شود.

دکتر آلن وون، متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب بیمارستان ساوتمید گفت که این آزمایش می‌تواند یک روز برای ۱۴۰ هزار نفری که در بریتانیا با پارکینسون زندگی می‌کنند، مفید باشد.

او افزود این فرآیند بیشتر مناسب افراد جوانی است که پارکینسون دارند.

© The Independent