چین با فناوری دفاع سیاره‌ای مسیر حرکت سیارک‌های خطرناک را تغییر می‌دهد

چین برای موفقیت ماموریت سیارکی خود به یک موشک حامل با نیروی پیشران عظیم نیاز دارد

احتمال برخورد سیارک با زمین پایین است اما یکی از آن‌ها موضوع بررسی و تحقیق بوده است - ناسا

چین در حال ساخت یک سامانه دفاعی جدید برای پایش و زیر نظر گرفتن سیارک‌ها است که تا سال ۲۰۲۵ آزمایش خواهد شد. 

گزارش جدیدی از [رسانه] دولتی گلوبال تایمز، جزئیات سامانه جدیدی را ارائه می‌دهد که می‌تواند سیارک‌ها را ردیابی و برای تغییر مدار آن‌ها اقدام کند.

وو یانهوا، معاون سازمان ملی فضایی چین، توضیح داد که سامانه هشدار زمینی و فضایی چگونه سیارک‌هایی را که ممکن است تهدیدی برای زمین باشند فهرست‌بندی می‌کند. سازمان ملی فضایی چین «سی‌ان‌اس‌ای» (CNSA) در نهایت خواهد توانست سیارک تهدیدکننده زمین را شناسایی و برای منحرف کردن مسیر آن یک فضاپیما ارسال کند. 

با این حال این پروژه در مراحل اولیه خود باقی مانده و طبق گزارش‌ها، در حال «بررسی برای تایید» است. ایالات متحده و روسیه نیز در حال ساخت سامانه‌هایی مشابه‌اند.

بنا بر گزارش‌ها، کارشناسان می‌گویند که چین برای موفقیت ماموریت سیارکی خود به یک موشک حامل با نیروی پیشران عظیم نیاز دارد و اینکه وقوع چنین رخدادهایی [یعنی برخورد سیارک با زمین] محتمل است.

لی مینگ‌توآ، استاد مرکز ملی علوم فضایی وابسته به آکادمی علوم چین، به گلوبال تایمز می‌گوید: «با نگاه کردن به دهانه‌های برخوردی در اندازه‌های مختلف در ماه، واضح است که [خطر] برخورد سیارک برای ما انسان‌ها، [رخدادی] غیرمعمول، خیالی و واهی نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نخستین باری نیست که چین برای استفاده از موشک به‌منظور تغییر مسیر سیارک‌ها برنامه‌ریزی می‌کند. محققان سی‌ان‌اس‌ای در ماه ژوئن سال پیش، بر مبنای شبیه‌سازی‌ها که برای حفاظت از سیاره انجام شد، به منظور تمرین تغییر مسیر اجرام فضایی و دور کردن آن‌ها از برخورد با زمین، پیشنهاد پرتاب ۲۳ موشک لانگ مارچ ۵ را مطرح کردند.

احتمال برخورد یک سیارک با زمین پایین است اما یکی از آن‌ها، [سیارک] ۷۸ میلیارد کیلوگرمی بنو (Bennu) موضوع بررسی و تحقیق بوده است.

بنو یک سیارک نوع «بی» طبقه‌بندی‌شده است یعنی حاوی مقدار زیادی کربن همراه با مواد معدنی مختلف است که بیش از ۴.۵ میلیارد سال پیش شکل گرفته‌اند. این سیارک به عنوان یک جرم قدیمی که به واسطه وجود خلا فضا حفظ شده، ممکن است حاوی مولکول‌هایی باشد که در اولین مراحل تکامل حیات در زمین ایجاد شده‌اند. جالب اینجا است که این سیارک ممکن است از قضا [عامل] پایان حیات روی زمین هم باشد.

بنو بین سال‌های ۲۱۷۵ و ۲۱۹۹، در فاصله ۷.۵ میلیون کیلومتری مدار زمین قرار می‌گیرد و در رده بالقوه خطرناک طبقه‌بندی می‌شود. اگرچه احتمال برخورد بنو با زمین تنها یک به ۲۷۰۰ است، همین خطر نیز به دلیل حجم تخریبی که سیارک ممکن است ایجاد کند، برای نگرانی دانشمندان کافی است.

ناسا نیز در ماه نوامبر، فضاپیمای دارت (DART) خود را پرتاب کرد که قصد دارد به منظور آزمایش برخورد و دور کردن سیارک بزرگ‌تر از سر راه زمین، موشکی را به سمت قمری به نام دیمورفوس نشانه رود. لیندلی جانسون، رئیس امور دفاع سیاره‌ای ناسا، در آن زمان گفته بود: «ما نمی‌خواهیم در شرایطی قرار بگیریم که سیارکی به سمت زمین حرکت کند و تازه بعد از آن مجبور باشیم چنین قابلیتی را آزمایش کنیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان