احتمال مرگ زنان در اثر آسم دو برابر مردان است

نوسان‌ هورمون‌های جنسی زنانه می‌تواند باعث تشدید علائم آسم یا حتی شروع حمله‌های کشنده شود

آمار بستری شدن زنان ۲۰ تا ۴۹ ساله برای درمان آسم  ۲.۵ برابر مردان همین رده سنی است- Canva

بنا بر اعلام یک موسسه خیریه، در بریتانیا، احتمال مرگ زنان مبتلا به آسم در اثر حمله آسم در مقایسه با مردان دو برابر است.

به گفته موسسه «آسم و ریه بریتانیا» در پنج سال گذشته دوسوم تلفات آسم در بریتانیا متعلق به زنان بوده است.

طبق یافته‌های این موسسه در بازه ۲۰۱۵-۲۰۱۴ و ۲۰۲۰-۲۰۱۹ حمله آسم سبب جان باختن بیش از پنج هزار و ۱۰۰ زن در بریتانیا شد، اما این تلفات برای مردان دو هزار و ۳۰۰ نفر بود.

آمار بستری شدن در بخش اورژانس بیمارستان‌های انگلستان نیز نشانگر آن است که احتمال بستری شدن زنان ۲۰ تا ۴۹ ساله برای درمان آسم ۲.۵ برابر مردان در همین رده سنی است.

به نظر این موسسه خیریه این عدم توازن ناشی از رویکرد فعلی «پیچیدن یک نسخه برای همه» در درمان آسم و در نظر نگرفتن اثر هورمون‌های جنسی زنانه در دوران بلوغ، قاعدگی، بارداری و یائسگی بر حمله‌های آسم است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این موسسه برای مقابله با این «نابرابری فاحش در حوزه سلامت» باید اقدام‌های بیشتری انجام شود، زیرا اکثر افراد «نمی‌دانند» نوسان‌های هورمون‌های جنسی زنانه می‌تواند باعث تشدید علائم آسم یا حتی شروع حمله‌های کشنده شود.

سارا وولنو، مدیر اجرایی این خیریه می‌گوید: «وقتی صحبت از بودجه تحقیقاتی به میان می‌آید، سر زنان مبتلا به آسم، بی‌کلاه می‌ماند.»

«کمبود دانش ما به ضرر زنان تمام می‌شود، به‌طوری که آنان در مقابله با علائم فرساینده آسم دست تنها می‌مانند، اسیر چرخه بستری شدن و ترخیص از بیمارستان می‌شوند و در برخی موارد هم جان خود را از دست می‌دهند.»

«با شناختن نقش هورمون‌های جنسی در آسم، می‌توانیم در زندگی سه میلیون زن مبتلا به این بیماری در بریتانیا و میلیون‌ها زن مبتلا به آسم در سراسر جهان تحول ایجاد کنیم.»

«به سرمایه‌گذاری بیشتر در تحقیقات این حوزه نیاز فوری داریم تا بتوانیم درمان‌های جدیدی پیدا کنیم و از درمان‌های موجود برای کمک به میلیون‌ها زن و نجات جان افراد بهتر استفاده کنیم. »

این خیریه خواستار بررسی بیشتر این عامل توسط پزشکان عمومی در بیمارانشان و افزایش تحقیقات در مورد این نابرابری است.

گزارش تکمیلی در پی‌ای

© The Independent