دستور طالبان به رسانه‌ها: پیام‌های بازرگانی را پس از تایید ما پخش کنید

انتشار هر نوع محتوایی که در آن از طالبان انتقاد شود، با واکنش شدید مواجه خواهد شد

طالبان با اعمال سانسور از انتشار اطلاعات جلوگیری می‌کند-ALESSANDRO RAMPAZZO / AFP

وزارت اطلاعات و فرهنگ گروه طالبان در تازه‌ترین اقدام، به مسئولان تمام رسانه‌های خصوصی در افغانستان اعلام کرد که از این پس حق ندارند پیام‌های بازرگانی را بدون تایید این وزارتخانه پخش کنند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان و معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ این گروه، روز سه‌شنبه، ۳۰ فروردین، با ارسال یک نامه رسمی به تمام رسانه‌های خصوصی در افغانستان، به مسئولان این رسانه‌ها دستور داد که از این به بعد، پیش از پخش پیام‌های بازرگانی، تاییدیه وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان را بگیرند و از قابل پخش بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنند.

در نامه وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان آمده است: «از این پس، تمام رسانه‌ها مکلف‌اند پیش از پخش پیام‌های بازرگانی که جنبه‌ سیاسی، امنیتی و اجتماعی دارند، با وزارت اطلاعات و فرهنگ هماهنگی کنند.»

در این نامه، بر لزوم مدنظر قرار گرفتن موارد یادشده در تمام رسانه‌ها در سراسر افغانستان، تاکید شده است.

طالبان پس از سلطه دوباره بر افغانستان در ۲۴ مرداد ۱۴۰۰، محدودیت‌های زیادی را برای رسانه‌ها در این کشور وضع کرد و از همان روز نخست کوشید کنترل تمام رسانه‌ها را در دست بگیرد. اینک سران این گروه اجازه نمی‌دهند هیچ برنامه‌ای بدون اجازه آنان پخش شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از طرفی، بخشی از درآمد رسانه‌های خصوصی افغانستان از راه فروش فرصت‌های تبلیغاتی به ویژه پیام‌های بازرگانی تامین می‌شود و اعمال سانسور طالبان در این زمینه، ممکن است به توقف بخشی از درخواست‌ها منجر شود. طالبان پیش از این، از بسته شدن بازی پابجی (PUBG) و اپلیکیشن تیک‌تاک در افغانستان خبر داده بود. این گروه همچنین بسیاری از کانال‌های سرگرمی و فرهنگی یوتیوب را هم مسدود کرده است.

طالبان پیش از این به مسئولان همه رسانه‌های افغانستان اعلام کرده بود که هر محتوایی که در سرویس‌های خبری آنان تولید می‌شود، باید بررسی و تایید شود. پخش هر محتوایی که در آن از طالبان انتقاد شود، با برخورد خشن طالبان مواجه خواهد شد.