گزارش اکسیوس از گفت‌وگوی تهران و ریاض برای گشایش سفارتخانه‌ها

«دو طرف تصمیم گرفتند طی ۳۰ روز آینده هیئتی را به کشور مقابل بفرستند تا درمورد بازگشایی سفارتخانه‌ها گفت‌وگو کنند»

زمستان ۹۴، پس از حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران، روابط دیپلماتیک دو کشور قطع شد- تصویر از محمدرضا ندیمی/ ایسنا

وب‌سایت خبری اکسیوس در گزارشی درباره تازه‌ترین دور مذاکرات میان ایران و عربستان سعودی که هفته گذشته در بغداد، پایتخت عراق برگزار شد، با اشاره به پافشاری تهران برای بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور، از تصمیم دو کشور برای فرستادن هیئتی به  کشور مقابل برای گفت‌وگو در این زمینه خبر داد.

براساس گزارش‌ها، نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی اول اردیبهشت‌ماه (۲۱ آوریل)، پس از حدود هفت ماه وقفه، مذاکرات دوجانبه دو کشور را از سر گرفتند و پنجمین دور این مذاکرات، در عراق برگزار شد. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در نشست خبری خود در پنجم اردیبهشت، این گفت‌وگوها را «روبه جلو و مثبت» ارزیابی کرد.  

اکسیوس روز چهارشنبه، هفتم اردیبهشت‌ماه، در گزارشی با اشاره به توقف این مذاکرات از آبان‌ماه (نوامبر) گذشته نوشته است که قرار بود گفت‌وگوها پس‌از تشکیل دولت جدید در بغداد ادامه پیدا کند، اما با وجود «بن‌بست سیاسی ادامه‌دار در عراق»، هفته گذشته، دور جدیدی از آن برگزار شده است.    

دور پنجم مذاکرات میان ایران و عربستان سعودی قرار بود اواخر اسفندماه برگزار شود، اما نورنیوز، وب‌سایت نزدیک‌به شورای عالی امنیت ایران، در آستانه برگزاری آن، اعلام کرد که تهران به‌طور یک‌جانبه مذاکرات خود با عربستان سعودی را به‌طور موقت تعلیق کرده است. برخی در آن زمان این موضوع را با اعدام ده‌ها تن از مخالفان شیعه در عربستان سعودی مرتبط دانستند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ریاض زمستان سال ۱۳۹۴پس از حمله گروهی از معترضان ایرانی به سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری آن کشور در شهر مشهد، که درپی اعدام یک روحانی شیعه در عربستان سعودی روی داد، روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع کرد.

به گزارش اکسیوس، دور پنجم گفت‌وگوی مقام‌های ارشد امنیتی و اطلاعاتی ایران و عربستان سعودی بر دو چالش کلیدی متمرکز بوده است: عادی‌سازی روابط  میان دو کشور و جنگ یمن.

در این گزارش به پافشاری تهران برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارت‌ها اشاره شده و آمده است که در این زمینه، «ریاض ابتدا خواستار اقدام‌های عملی بیشتر شده است».

اکسیوس مدعی شده است که عربستان سعودی موافقت کرده تا به ایران اجازه دهد سفارت خود در ریاض را بازگشایی کند، اما تنها برای فعالیت‌های مرتبط با سازمان همکاری اسلامی که در شهر جده در آن کشور مستقر است.

در دی‌ماه گذشته، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به پیشرفت خوب مذاکرات میان دو کشور، از صدور ویزا برای سه دیپلمات ایرانی برای استقرار در دبیرخانه سازمان همکاری‌ اسلامی خبر داده بود. پس از آن خبرگزاری ایرنا گزارش داد که این سه دیپلمات‌ ایرانی وارد جده شده‌اند و قرار است به‌عنوان نمایندگان ایران در سازمان همکاری اسلامی فعالیت کند.

اکسیوس همچنین اشاره کرده که یک «منبع آگاه» از مذاکرات ایران و عربستان سعودی در منطقه، به وب‌سایت «امواج‌میدیا» گفته است دو طرف تصمیم گرفتند «طی ۳۰ روز آینده هیئتی را به کشور مقابل بفرستند تا درمورد بازگشایی سفارتخانه‌ها گفت‌وگو کنند.» 

در جریان این مذاکرات، عربستان سعودی همچنین موافقت کرده است تا به حدود ۴۰هزار زائر ایرانی برای حضور در مراسم حج امسال در تیرماه (ژوئیه) مجوز ورود به آن کشور را بدهد.

بنابر این گزارش، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در «هفته‌های آینده» بار دیگر در بغداد ملاقات خواهند کرد.

این درحالی است که به نوشته اکسیوس، موضوع جنگ یمن یکی از اولویت اصلی عربستان سعودی در این مذاکرات بوده است. نمایندگان آن کشور خواهان نقش سازنده‌تر ایران در تسهیل تمدید توافق آتش‌بس در یمن شده‌اند. 

طرف‌های درگیر در یمن برای نخستین‌بار طی جنگ هفت‌سال آن کشور، با برقراری یک آتش‌بس دوماهه تجدیدپذیر از ۱۳ فروردین‌ماه (اول ماه رمضان قمری)، موافقت کرد‌ه‌اند؛ اما گزارش‌ها حاکی از آن است که درحال حاضر، با وجود اعلام آتش‌بس، حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران همچنان به حملات خود در مناطق مختلف یمن ادامه داده‌اند و منابع دولتی یمن تا سه‌شنبه هفته گذشته، از دست‌کم ۸۰ مورد نقض آتش‌بس خبر داده بودند.

اکسیوس در پایان گزارش خود اشاره کرده است که «فضای سازنده» کنونی در مذاکرات میان ایران و عربستان سعودی، تا حد زیادی به پیشرفت در مسئله یمن، یعنی تمدید آتش‌بس و حرکت به‌سمت مذاکرات صلح، متکی است.