رئیس شورای جدید ریاست جمهوری یمن با پادشاه و ولیعهد سعودی دیدار کرد

رشاد العلیمی و دیگر اعضای شورا در نخستین سفر رسمی خود پس از ادای سوگند، از شهر عدن به جده رفتند

رشاد العلیمی، رئیس شورای جدید ریاست‌‌جمهوری یمن، روز چهارشنبه، هفتم اردیبهشت‌ماه، در سفر رسمی خود به عربستان سعودی، با ملک سلمان، پادشاه و شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی، دیدار کرد.

به گزارش روزنامه عرب‌نیوز، در این دیدار که با حضور شماری از دیگر مقام‌های ارشد دو کشور برگزار شد، علیمی و باقی اعضای شورای ریاست جمهوری یمن، با اشاره به پشتیبانی عربستان سعودی از تلاش‌ها برای صلح در یمن و منطقه و رفاه مردم یمن، از آن قدردانی کردند.

ملک سلمان نیز بار دیگر بر حمایت پادشاهی از این شورا تاکید و برای آن‌ها در جهت تامین امنیت و ثبات یمن و مردم آن، آرزوی موفقیت کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی یمن، سبا، العلیمی روز چهارشنبه در سفری رسمی از عدن، پایتخت موقت آن کشور، به جده، شهر بندری دریای سرخ در عربستان سعودی رفت. 

در هنگام ورود علیمی، شاهزاده خالد الفیصل، فرماندار منطقه مکه، و محمد آل‌جابر، سفیر عربستان سعودی در یمن و تعدادی دیگر از مقام‌های سعودی از او استقبال کردند.

اعضای شورای جدید ریاست جمهوری یمن سه‌شنبه هفته گذشته در شهر بندری عدن، واقع‌در جنوب آن کشور، در مراسمی با حضور سفرای خارجی و نمایندگان آمریکا و سازمان ملل متحد در یمن، مقابل نمایندگان مجلس آن کشور سوگند یاد کردند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، پنجشنبه گذشته در گفت‌وگویی تلفنی با العلیمی، با استقبال از انتقال قدرت به شورای ریاست جمهوری یمن، رهبر جدید را تشویق کرد تا با تکیه‌بر آتش‌بس بی‌سابقه‌ای که پس‌از هفت سال جنگ ویرانگر شکل گرفته است، برای ایجاد صلح پایدار در آن کشور تلاش کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طرف‌های درگیر در یمن برای نخستین‌بار در سال‌های گذشته، با برقراری یک آتش‌بس دوماهه تجدیدپذیر از ۱۳ فروردین‌ماه (اول ماه رمضان قمری)، موافقت کردند که امیدهایی برای احتمال پایان جنگ طولانی یمن ایجاد کرده است.

پس از آن، در ۱۸ فروردین‌ماه (۷ آوریل)، عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری پیشین یمن، ضمن اعلام کناره‌گیری، قدرت را به یک شورای جدید ریاست جمهوری واگذار کرد که قرار است مذاکرات با شورشیان حوثی‌ در آن کشور را پیگیری کند. این تغییر رهبری استقبال عربستان سعودی و چند کشور دیگر را به‌همراه داشته و گامی اساسی در راستای دستیابی به صلح در یمن تلقی شده است.

از زمانی که حوثی‌‌ها در اواخر سال ۲۰۱۴ میلادی، کنترل صنعا، پایتخت یمن، را به‌دست گرفتند، این کشور درگیر خشونت و جنگ داخلی بوده است؛ یک‌ سال پس از آن، ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی و با حضور امارات متحده عربی، در حمایت از دولت قانونی یمن وارد جنگ با حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران شد که با وجود تلاش‌های مکرر برای خاتمه آن، همچنان ادامه داشته است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که درحال حاضر، با وجود اعلام آتش‌بس، حوثی‌ها همچنان به حملات خود در مناطق مختلف یمن ادامه داده‌اند و منابع دولتی یمن تا سه‌شنبه هفته گذشته، از دست‌کم ۸۰ مورد نقض آتش‌بس خبر داده بودند.

در جنگ داخلی یمن، صدهاهزار نفر به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم کشته شده‌اند و درگیری‌ها در آن کشور منجربه بحران انسانی وخیمی شده است که سازمان ملل آن را بدترین بحران انسانی در جهان می‌داند. در اثر این جنگ، میلیون‌ها نفر در آستانه قحطی قرار گرفته‌اند و درحال حاضر، زندگی ۸۰ درصد از جمعیت یمن به کمک‌های بشردوستانه متکی است.

بیشتر از جهان